Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1103 ggr
Wilola
3/29/20, 7:27 PM

Trötthet

Har på senaste tiden varit väldigt trött, kan ta en tupplur på två timmar och ändå behöva lägga mig tidigt för att jag är så trött. Just nu pluggar jag hemifrån så det är inte så att jag gör en massa om dagarna som skulle göra mig trött, jag tränar och är ute och går med hunden men utöver det är jag mest hemma och pluggar.  Hur kan den här tröttheten ha kommit helt plötsligt?

Annons:
MonicaLagerquist
3/29/20, 7:30 PM
#1

Allergitrötthet?

Stolt ägare till fem La permer

Wilola
3/29/20, 7:32 PM
#2

#1 Har inga allergier

Sindri
3/29/20, 7:41 PM
#3

Man brukar ju tala om vårtrötthet, inte så ovanligt.
Men jag ar också läst om dolda allergier, de kanske inte ger mer symptom än just trötthet.

Eller misstänker du corona? Min dotter har det sannolikt, de två som hon delar lägenhet har säkerligen blivit utsatta för smitta, men de är inte sjuka, bara just väldigt trötta.

Lia
3/29/20, 8:18 PM
#4

Järnbrist, eller brist på något annat, kan leda till trötthet. Jag har blodbrist då och då, och i de fallen kan jag sova upp mot 19 timmar per dygn. Kan vara värt att kolla upp, men kan också vara mycket svårt att få en tid på vårdcentralen i de här tiderna. Men ring och fråga.

Sabah
3/30/20, 7:23 AM
#5

Tar du D-vitamin? Jag hade gjort uppehåll och blev väldigt trött, när jag började ta det igen försvann den vad jag först tyckte var den obegripliga tröttheten. Järnbrist som tidigare skrivit ger också trötthet.


💖🧡💛💚💙💜

Zadeira
4/7/20, 8:40 PM
#6

Det är många som blir extra trötta på våren och kring tidsomställningen. Kan inte svara rent vetenskalpligt på varför det är så, men jag vet att det inte är ovanligt. Låt det gå en vecka eller två och se om det vänder.

Annons:
sp0ngeb0b
4/9/20, 7:47 AM
#7

Jag hade (självdiagnostiserad) järnbrist som försvann när jag började ta tillskott. Det visade sig genom trötthet men inte samma typ som du beskriver, utan snarare att jag blev helt matt i hela kroppen av ansträngning. Alltså typ promenader, städning, veckohandlingar m.m. kunde jag  bli helt slut av. Vilade på soffan en stund sen var det bättre. Men det kan ju vara en lite allvarligare brist som ger värre symtom.

Anonymos
5/11/20, 10:00 AM
#8

Jag vill slå ett slag för B12 som många faktiskt inte tänker på. Jag har varit konstant trött, oftast eftermiddagstrött och ställt klockan på 2 timmar men behövt sova ännu mer och sedan inte haft några som helst problem att sova tidigt på kvällen.  Har kunnat sova fram till klockan 10 på morgonen därpå utan problem. Fick konstaterad B12 brist efter ett blodprov och fick börja äta Betolvex. 4-5 dagar efteråt kände jag aldrig behovet av att sova på dagen, det är fantastiskt och man får så extremt mycket mer gjort hemma (pluggar också hemifrån!). 

Betolvex finns receptfritt så det är ju värt att prova.

/Anonymos

vendelay
5/14/20, 10:31 PM
#9

En annan grej kan vara just det du skriver - att du inte gör något som tröttar ut dig. Träning ger energi, ju mer du rör dig desto mer energi kommer du har generellt. Testa att gå lite promenader när solen är framme!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
5/23/20, 4:48 PM
#10

#9 hon skrev ju att hon tränar och är ute och går med hunden.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

S.L
5/31/20, 8:22 PM
#11

Även jag skulle säga järnbrist. Jag har nyligen kollat mina värden pga trötthet och svår migrän. Visa att jag hade järnbrist så fick dropp och även utskriven järntabletter. Jag har valt att ta blutsaft och magnesium "saft" så hjälper den till at ta upp järnet god var den oxå så man blir av med järnsmaken efter blutsaften. Ps dottern tar oxå och blivit piggare 😉

vendelay
6/1/20, 12:03 AM
#12

#10 Oj, jag missförstod meningen hehe. Jag läste typ "inte som att jag gör så mycket om dagarna, som att träna eller…" 😟 Sorry!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: