Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1851 ggr
Rosen82
2020-02-19 09:21

Svamp efter mens

Ja då har det hänt igen mens är slut och jag fått köpa hem peveryl till underlivet. Tror inte att jag tål libress binder men frågan är vad man ska ha för bindor. Tror ni det räcker att byta binda

Annons:
Sindri
2020-02-19 11:26
#1

Det var länge sedan jag använde sånt, men jag tyckte allt verkade bli så plastigt. Det finns bindor och trosskydd i naturmaterial
https://www.jordklok.se/sv/articles/232/mensskydd
Hade det funnits på min tid hade jag absolut provat menskopp.

Wizbot
2020-02-20 00:33
#2

Menskopp har minskat det problemet för mig. Tror inte det beror bara på ev kemikalier i bindorna utan kombinationen friktion, fukt och annat ph-värde i blodet.

[EM_L]
2020-02-22 03:57
#3

Hade också lite problem med det ända tills jah började att använda menskopp. Kanske är värt att testa för dig? För mig blev det en succé.

S.L
2020-02-26 11:21
#4

Menskoppen har inte jag provat men hört bra om dom. Jag har dock haft problem med Svamp i samband vid mens. Jag köper bindor på apoteket dessa är inte så plastiga och efter bytt till dessa har jag inte problem med Svamp. Utöver bytt bindor så tvättar jag underlivet med ljummet vatten med barnolja. Smörjer in efter med samma olja. Alltid efter durshat så smörjer jag in mig har även trosor i bomull.

Wizbot
2020-03-03 14:05
#5

Sen förresten några fler tips… Vill man verkligen ha bindor så har änglamarks bindor funkat bättre för mig än de andra märkena. Jag har även behandlat underlivet med en lösning av äppelcidervinäger och vatten vilket hjälpt mycket och dessutom minskat klådan direkt vilket är guld värt när det panikkliar. När jag haft badkar har jag hällt någon dl i badvattnet men när jag inte haft det har jag blandat i en flaska och bäddat på när jag står i duschen och har duschat klart (så man inte sköljer bort det med vatten sen men kan skölja benen efteråt om man vill det). En del äppelcidervinäger och fyra delar vatten tror jag att det ska vara. Vet att vissa dränker in en tampong med lösningen men jag vet inte hur tusan man ska lyckas få in en uppsvälld tampong, jag får knappt in en ny tampong.. måste ha de med silkhölje om jag mot förmodan kör tampong. Har dock testa nästa gång jag har Svamp att ta något mjukt bomullstyg som inte är färgat eller blekt och först koka det för att sterilisera och sen rulla ihop en bit, doppa det i lösningen och se om jag på så vis kan få in den i slidan. Eller kanske se om jag kan beställa en vaginal douche på internet. Pevaryl kräm tycker jag dock förvärrar besvären då mitt underliv inte tål mineraloljan den är gjord med. Föredrar fluconazol engångsdos oral tablett. Ibland kan man dock ha resistent Svamp och då kan gyn behöva skriva ut sporanox.

91Marran
2020-03-05 15:59
#6

#0 Jag köper bindor på apotek hjärtat. Nattbindor, långa och bra. Måste ändå ha två på natten som vanligt, men jag har inga direkta problem. Vanliga bindor fungerar inte alls lika bra.

Mvh
Mig

Annons:
Lona
2020-03-05 21:26
#7

#5, Jag tar olivolja på en minitampong och för in efter dusch, både under mens och annars. Den sväller inte på samma sätt av olja som av tunnare vätska, dessutom blir den ju lite hal.
Det har funkat bra både mot Svamp och torrhet/sprickor, jag smörjer hela underlivet med oljan dessutom.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Retriever456
2020-04-15 22:01
#8

Hade samma problem när jag använde binda förut, sen började jag att använda tampong och då vände det. När man använder binda så ligger ju mensen o ”skaver” i underlivet och därför kan det utveckla Svamp. Testa menskopp eller tampong om du är bekväm med det! Tror verkligen att det skulle hjälpa.

S.L
2020-04-18 20:34
#9

8 tror mer på att bindor blir för varmt och då får man Svamp, mensen i sig gör någ inte Svamp då är det mer troligt att man skulle få Svamp av tamponger.

luckiestgirl
2020-04-23 18:52
#10

som flera andra har sagt, testa menskopp! bindor och tamponger torkar ut och är inte vidare bra för punanin :) men vill också säga att det kan vara värt att gå till gyn, man ska inte behöva få Svamp varje månad, det kan vara så att du behöver receptbelagd medicin för att få bort svampen ur kroppen, så att den inte kommer tillbaka hela tiden.

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Upp till toppen
Annons: