Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1198 ggr
Hejhej123456
2020-02-12 22:36

Glasögon snälla hjälp!

Hej! Jag var hos optikern förra veckan eftersom jag har svårt att se i mörker på långt håll speciellt när jag kör bil. Det visade sig att det var ett fel på mitt höger öga som gjorde så att mina ögon inte arbetar ihop och därför upplever jag att jag ser dåligt på långt håll. Jag var och hämtade glasögonen idag och så frågade jag exakt vad det var liksom för fel på mina ögon och vad det var för glas jag fått. Detta var bara expediten jag pratade med inte optikern så ni vet, han sa att jag var översynt och har brytningsfel på höger öga. Jag tänkte inte mer på det och gick hem, jag har tyckt det varit lite suddigt när jag haft på mig glasögonen och inte alls bättre på långt håll men helt okej på nära. Så jag googlade lite och har hittat att översynt är när man ser bra på långt håll och dåligt på nära. Men det är ju på nära håll jag ser bra och dåligt på långt Så min fråga är vet någon om det stämmer att översynt är bra på långt håll och dåligt på nära? Har optikern gjort fel? Någon som varit med om liknande innan? Kommer jag behöva betala mer? När jag gick från synundersökningen sa han att med glasögonen ska jag se bättre på långt håll så vet ju att det var det problemet han kom fram till.. ska gå dit i morgon men hatar verkligen sånt här blir så nervös.. blir så rädd att dom ska säga att det typ är mitt fel och så har jag lagt 5000kr på glasögon jag inte ens kan använda..jätte tacksam för svar!!

Annons:
Honestyisdead
2020-02-12 22:43
#1

Skulle det ha blivit fel är det så klart inte ditt fel. Det kan dessutom ta ett tag för en att vänja sig vid glasögon.

Sindri
2020-02-12 22:46
#2

Det kan absolut ha blivit fel. Optikern beställer glas enligt en viss slipning, jag tror inte de sitter och slipar själva.
Det är självklart att du skall vara nöjd med det du betalat för. Det är inte du som beställt styrkan på glasen, så det är helt optikerns ansvar att du får det som passar dig bäst.

Herveaux
2020-02-12 22:51
#3

Korrrekt. 
Närsynthet, myopi, är ett synfel i ögat som gör att man ser bra på nära håll men inte på långt håll. 
Översynthet, långsynthet eller hyperopi innebär svårigheter att se på nära avstånd medan det är lättare att se på långt håll. 

Jag har inte upplevt exakt samma sak, men när jag en gång i tiden besökte ögonlaserklinik för en konsultation ang. ev. laserbehandling. så envisades sköterskan som tog emot bokningen via telefon med att kalla mig översynt fast jag är väldigt närsynt. 🤪

Gå och prata med, eller ring, optikern och red ut det hela.
Du har knappast gjort något fel i det här. 
Har de tabbat sig är det också deras problem att lösa. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hejhej123456
2020-02-13 11:09
#4

Tack så jätte jätte mycket för era svar!! Ska gå dit efter jobbet och hoppas det löser sig!

Maria
2020-02-16 13:47
#5

Hur gick det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
2020-02-22 22:59
#6

Ser man dåligt på långt håll bör det vara markant skillnad med glasögonen på direkt. Kan alltid bli fel tyvärr. Ser nu det är ett par dagar sen så lite nyfiken det gått

Annons:
Upp till toppen
Annons: