Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 728 ggr
Annielle
1/24/20, 5:13 PM

Mår dåligt av en väns beteende mot mig.

Hej alla!

Jag har en barndomsvän som jag av olika komplicerade anledningar enbart har mail och sms-kontakt med sedan många år tillbaka. (Vi bor många mil ifrån varandra) När hon av någon anledning blir sur på mig ibland (brukar vanligtvis vara något missförstånd) så berättar hon inte det för mig utan slutar istället att höra av sig som något slags "straff", ofta vet jag inte ens vad hon är sur på och frågar varför hon är tyst. Kan gå någon vecka eller två utan att hon svarar och sedan svarar något i stil med att jag gott kunde kunde ha det så och tänka över saken (som jag som sagt oftast inte vet vad det är) Händer även att hon är ovanligt tyst, dvs inte hör av sig på ett bra tag utan att det är något som är fel mellan oss vilket ju så klart gör att jag lätt tror att det beror på att hon är sur på mig. Det jag undrar över är hur jag ska hantera det här?!? Jag mår skitdåligt av att inte ens få reda på om hon är sur eller ej och inte ens får reda på det på flera veckor ibland (vi hörs normalt flera gånger i veckan) Någon som har det på liknande sätt med någon kanske?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Sindri
1/24/20, 5:30 PM
#1

Har hade en "vän" (också en barndomsvän) som använde sådana översittarfasoner. Eftersom livet är för kort för att fajtas med sådant så sade jag upp bekantskapen.  Vilken skön känsla!  Det blir aldrig någon riktig vänskap med en sådan person.

Annielle
1/24/20, 5:41 PM
#2

#1 Usch då! Det var tråkigt att höra.😕 Men så klart skönt att det kändes bättre efteråt. Var ni bra vänner i övrigt? Till saken hör nämligen att vi har varit bästa vänner under en lång tid tidigare och hon är ju inte sådan här i övrigt skulle jag säga.  Vet inte om jag vill säga upp kontakten helt, men skulle verkligen vilja slippa det här beteendet.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
1/24/20, 5:57 PM
#3

Oh ja, vi har haft så mycket roligt ihop  och visst är det sorgligt på sätt och vis att inte kunna minnas allt bus tillsammans. Men jag är ändå lyckligare utan henne, jag är värd bättre.
Det en sådan person gör är att manipulera dig att må dåligt och känna dig underlägsen. Den underlägsenheten utnyttjar sedan personen för att ibland lyfta upp dig och få dig att må bra, och sedan trycka ner dig ordentligt. Det är en sorts sadism. 
Nej, aldrig att man skall acceptera sådant. Hur hon är mot dig påverkar antagligen dina relationer med andra människor också. Omedvetet visar man upp ett underlägsenhetsbeteende och det kan vara svårt för andra att acceptera. De flesta normala människor vill inte ha underlägsna (eller överlägsna) vänner eller partners - man vill ah en jämbördig relation.

Den personen hjälpte till att förstöra min relation till andra tjejer och kvinnor under många år.

Turast
1/30/20, 7:42 PM
#4

Jag hade sagt upp vänskapen, känns som ett beteende som hon gör för att få dig att må dåligt bara.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Maria
1/31/20, 6:42 AM
#5

#0 Jag hade talat om ungefär samma som du skrivit här och att poängtera att du mår dåligt av det hela.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
1/31/20, 4:34 PM
#6

Tack så mycket för stödet och era svar!❤️ Vi har rett ut en del annat nu den senaste tiden, jag var nära att säga upp kontakten men känner att jag inte vill ge mig än. Där emot ska jag ha i åtanke om/när det händer igen att skriva ungefär som det inlägget jag har skrivit här så att hon förstår hur dåligt jag mår av det, men också poängtera tydligt att det verkligen inte är ok, om hon värdesätter mig tillräckligt så får hon sluta med det annars får det vara i från min sida.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: