Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 841 ggr
Anonym44
1/13/20, 9:44 PM

Flytningar

Jag skäms sååå mycket nu när jag skriver detta, men jag kan inget och detta är något jag bekymrar mig över varje dag. Jag är 14. Haft min mens typ 5 gånger max. Använder tampong. Men det har inte till saken att göra. Jag har länge haft mycket flytningar och då menar jag mycket. Mina flytningar är dessutom klibbiga och ibland lite smått gryniga. Men det kliar inte eller så utan jag har bara väldigt mycket flytningar. Är detta Svamp? Vad gör jag åt att jag har så mycket flytningar? Kan man göra något åt det? Är det Svamp kan jag då göra något åt det själv för det finns inte en chans att jag kan pratat om detta med min mamma. En till sak, jag har en stor blygdläpp och en liten. Ena ser ut som ett himla russin. Jag har inte tappat min oskuld och är lite orolig för detta. Kan man operera detta? Ibland skaver det men det är inte så mycket till problem. Som sagt jag skäms när jag skriver detta så om alla kan vara lite snälla och trevliga skulle det uppskattas, men det verkar som om ni är det här. ;D

Annons:
Lona
1/13/20, 10:55 PM
#1

Det går ju inte riktigt att mäta men hur mycket är "rikliga" flytningar? Behöver du tex trosskydd eller binda på grund av dem? (För att få en ungefärlig uppfattning.) Luktar de? Är det lika mycket hela tiden eller varierar de, kanske med menscykeln? Det här är absolut inget att skämmas över men jag hade nog inte heller velat prata om det med min mamma i den åldern. (Jag höll på att skämmas ihjäl när jag insåg att hon berättat för min pappa att jag fått mens!😲) Lite beroende på hur mycket det är så kan det vara fullständigt normalt, i synnerhet i början av puberteten kan både flytningar, oregelbunden mens och diverse andra relaterade grejer vara vanligt. Det tar liksom tid innan kroppen har "ställt in sig". Annars är det väl inte helt osannolikt att det är en svampinfektion. Det finns medel på apoteket, dock måste du nog fråga efter det för säkerhets skull så att det blir rätt. Apotekspersonalen får såna frågor i princip varje dag, det är deras jobb och absolut inget konstigt för dem. Kan du tänka dig att fråga på en Ungdomsmottagning annars? Att blygdläpparna ser olika ut är jättevanligt, det är förmodligen snarare väldigt ovanligt att ha helt symmetriska, "prydliga" blygdläppar. Det kan vara olika storlek, olika skrynkliga, att den ena inre eller båda är utanför de yttre osv. Inget alls att bekymra sig för (även om man gärna gör det i början.) Det är förstås inte så bra att det skaver, känns det liksom bara obekvämt eller gör det ont? OM det är Svamp du har i underlivet så kan det göra slemhinnorna känsliga, det måste inte nödvändigtvis klia. Obehaget kan även försvinna om blygdläpparna förändras med puberteten osv. Skulle besvären kvarstå eller bli värre så GÅR det att operera, men det undviker man helst på yngre tjejer. Det är absolut inget som behövs (eller görs) om det bara är estetiskt, dvs rent utseendemässigt. Jättebra att du ställer de här frågorna och jag lovar att det finns rätt många tjejer med precis samma frågor och funderingar. 👍 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1/13/20, 11:49 PM
#2

Som Lona nämner kan blygdläpparna se väldigt olika ut och det är helt normalt.

http://www.greatwallofvagina.co.uk/great-wall-vagina-panels är bilder på avgjutningar där man kan se hur olika det kan se ut.

Hade också problem med att jag kunde få skav/obehag för min ena blygdläpp stack ut men jag löser det så att efter jag varit på toa tar jag försiktigt de yttre blygdläpparna och täcker de inre så de inte sticker ut och skaver.

Men kan vara bra att besöka ungdomsmottagningen och se så det inte är Svamp eller annat problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anonym
Anonym
1/14/20, 5:14 AM
#3

Jag hade mycket flytningar i tonåren. Riktigt mycket. Och har samma sak, ena blyglläppen är mycket större och skrynklig. Det är inget konstigt

[Devya]
1/17/20, 6:13 AM
#4

Jag har alltid haft rikliga flytningar och använder trosskydd nu som då. Oftast brukar det ändå vara positivt eftersom risken för infektioner minskar om man har rikliga flytningar. Det är ju så som slidan rengör sig själv. Jag antar också att det är därför som jag har aldrig haft Svamp eller någon annen infektion där nere, då min är så effektiv på att rengöra sig själv. 😅 Om det nu är Svamp som du har fått är det bäst att gå och kolla upp det så du inte behandlar dig själv i onödan. Angående utseendet där nere, vi alla ser nog olika ut där nere. Inget fel med det!

Upp till toppen
Annons: