Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1857 ggr
Fridaaaa
2020-01-08 11:43

Evigt blödande

Efter 3 veckors blödning, slutade det tvärt den 3 januari men började igen igår

Vilka pmedel överlag (vet att det inte är samma för alla) ger mindre blödningar/tar bort?

Minipiller tar inte bort det/minskar inte det längre för mig, så det vill jag inte ha tips på

Kopparspiral rekommenderas inte för det
Vill inte ha tips på pring eller pspruta

Jag är sjukt trött på alla blödningar, det påverkar mycket och känner att BM inte ger speciellt bra råd och stöd just nu :/ Trött på hormoner öht men dessvärre måste för min del

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Åsa S
2020-01-08 11:52
#1

Kanske testa söka hjälp hos en gynekolog istället för hos BM.  Man brukar inte behöva remiss till en gynekolog och många privata gynekologer har avtal med landstinget och då betalar man bara vanlig taxa så det blir inget dyrare

sp0ngeb0b
2020-01-08 12:01
#2

Hormonspiral har funkat super för mig. Hade inte sådana problem som du, dock relativt mycket mens och det varade länge varje gång. De första åren hade jag i princip ingen blödning alls, kunde komma nån enstaka droppe vissa månader. Efter ca 3-4 år (av fem) började blödningarna komma tillbaka så smått. Inte varje månad men kanske 4 ggr har jag haft mens det senaste året. Då har det varit vääääldigt lite blod men varat typ en vecka ändå. Kontaktade BM och de sa att jag kunde byta ut den (även om själva preventivmedlet håller ett år till), så nu har jag bokat tid för att få en ny insatt så får vi se hur det går. Hormonerna har knappt påverkat mig då det är så liten dos, hade dock problem med det när jag gick på p-piller.

Lilla Alviks katteri
2020-01-08 12:27
#3

Min mens har slutat MEN jag hade jätteproblem, otroliga mängder. Jag hade då en medicin som minskade mängden. Alltså inget preventivmedel. Fick det utskrivet av gynekolog. Men minns tyvärr inte namnet.

SE* Lilla Alviks

[Devya]
2020-01-08 12:38
#4

Du har ju nu skrivit typ tre andra trådar här om samma ämne och du har inte gillat något av de råden du har fått. Det finns tyvärr inte så mycket annat för dig att göra än att bara stå ut då du inte vill testa andra piller, ingen spiral eller p-ring och inga kondomer. Jag vet inte riktigt vad för sorts lösning du söker efter? :/ Jag menar inte att vara totalt okänslig här men jag förstår inte liksom vad du är ute efter då det redan har konstaterats att du är inte villig att testa något nytt?

Fridaaaa
2020-01-08 12:45
#5

#4  Vill man inte ge ett svar - behöver man inte skriva öht.
Jag har aldrig sagt att jag inte är villig att testa något nytt - det är struntprat från din sida - för det har jag aldrrig sagt

Jag har haft pring - och mådde skit
Jag tål inte kondomer (inte ens latexfria) och gar bort sköna känslan vid sex.

Så bra att ta reda på saker fört
Aldrig påstått att jag inte vill testa andra piller heller för den delen. Detta är 4 minipiller jag testat. Så - du har läst galet eller minns fel vet inte vilket. Men - ta reda på saker innan du uttalar dig tack!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2020-01-08 12:47
#6

#1 Vill helst inte hoppa runt. Och de ville skicka mig till manlig - att jag inte kunde välja, vägrar manlig :/ har svårt med att hoppa runt till massa olika :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Åsa S
2020-01-08 12:47
#7

Det behöver ju inte vara så att du måste testa nått nytt om du inte vill det men alla är vi ju olika så du kanske behöver starkare eller svagare piller än de du fått men sånt får man ju utröna hos en gynekolog som ju borde ha utbildning i ämnet

Fridaaaa
2020-01-08 12:48
#8

#7 Ja alla är olika
Men aldrig sagt att jag inte vill testa något nytt dock.
inte lätt att hitta ra gyn som lyssnar och som är kvinnliga :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2020-01-08 12:52
#9

Googlat och i stan får jag bara upp kvinnohälosvården där jag redan går

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa S
2020-01-08 12:59
#10

Har du testat nån privat gyn tycker ofta man får välja där ifall man inte behöver hjälp akut då får man ta det som är ledigt man kan dock behöva ta omaket att resa en bit jag åker 1tim till min gyn hon är kvinna men jag har haft manlig med det är ingen större skillnad. Har man varit så sjuk som jag varit och verkligen har problem som man lider av så bryr man sig faktiskt inte om vad som är i den änden då vill man bara ha hjälp och bli frisk. Min kvinnliga gyn var den som opererade mig och hon var INTE bra på att ge dåliga besked men hon verkar kunnig och funkar bra för uppföljning jag behöver ju bara se henne några minuter var 6mån..

Fridaaaa
2020-01-08 13:31
#11

e#10 Nej inte testat någon privat
Alla är vi olika - jag vägrar manlig till just gyngrejen och brösten
vanlig läkare bryr jag mig inte. Alla fungerar olika

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2020-01-08 13:56
#12

Ok, jag uppfattade det som om du inte ville testa något nytt då du i en annan tråd pratade om att gyn endast tjatade om spiral eller att testa andra piller? Spiral var för dyrt och du ville inte ha något som du inte kunde avsluta själv, samt alla ansra alternativ passade dig inte pga olika orsaker. Du fick en massa förslag i dina andra två trådar men inget passade ju så jag vet inte vad för annat råd du väntar på. Jag menade inget illa men jag förstår inte vad för andra alternativ du söker efter då allt har redan föreslagits utan resultat. :/ Om inte gyn kan hjälpa dig och ingen annan här har lyckats ge råd som passar dig så vet jag faktiskt inte vad andra alternativ som finns. :/

Fridaaaa
2020-01-08 14:11
#13

#12 Att man i förstahand inte ville ha spiral betyder inte att man inte vill testa något nytt dock.

Att man inte har råd att betala samt har problem att ligga där och visa sig hos gyn = är INTE samma sak som att man inte VILL testa något nytt. Stooor skillnad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Devya]
2020-01-08 14:38
#14

#13 okej så vilka preventivmedel skulle du kunna tänka dig att testa då? https://www.1177.se/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/preventivmedel--skydd-mot-graviditet/ Där finns det i princip alla de preventivmedel som finns ute på marknaden just nu. Jag hoppas du hittar något som fungerar.

Åsa S
2020-01-08 14:54
#15

Angående att inte ha råd. Jobbar du? För isåfall kan du ha rätt till ersättning för sjukbesök men ofta måste man kolla upp sånt själv och vad kollektivavtalet säger. När jag blev sjuk upptäckte jag att jag hade rätt få ersättning för både läkarbesök och mediciner inte för hela summan men ändå en del ex. kostar besöket hos min privata gyn 350kr min arbetsgivare ersätter mig med 180kr väl värt när man var tvungen gå på flera läkarbesök tills man kom upp i högkostnadskortet och vården blev gratis

Fridaaaa
2020-01-08 14:56
#16

#14 hade velat ha hormonfritt men det alternativet finns inte som jag kan ha
testat pring, 2 ppiller, 4 minipiller

pplåster får jag exsem av

enda big nono är pspruta, och pstav bland hormonalternativ
Hade kunnat ta spiral i nödfall - om jag hade haft råd

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Shettisar]
2020-01-09 11:04
#17

#16. Får jag fråga varför p-spruta är big no no? För de problem du beskriver har hjälpt mig med P-spruta. Ja, jag vet biverkningarna men som sagt jag var innerligt trött på blödningar både mängd och  långa perioder och hit och dit.Allt detta fick jag bukt med när jag började med sprutan. Tycker att jag fick en del alt och hjälp när jag sökte för problemen.

Fridaaaa
2020-01-09 17:31
#18

#17 För att det inte rekommenderas när man är hormonkänslig plus att jag är nålrädd. Så de rekommenderar inte det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Shettisar]
2020-01-09 23:00
#19

#18. Okej, då förstår jag.

Leucanthemum
2020-01-10 01:08
#20

Medveten om att det inte är exakt det här du efterfrågar men själv har jag börjat fundera på lite andra sätt efter att ha ramlat över ett instagramkonto som berättar väldigt utförligt om hormoner, menstruationscykeln mm. Är nog inte alla som gillar det hon förmedlar, men jag tänker som ett sätt att ev se från nya synvinklar? Vulverinekoos heter kontot

Annons:
Fridaaaa
2020-01-11 14:41
#21

#20 Den följer jag :) 
Men hormonfritt kan jag inte ha, och inte efter fertillitetsförståelse som hon pratar om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

koppargaller
2020-01-11 21:01
#22

#3 Ett varumärke heter cyklokapron. Om man har rikliga blödningar kan även skrapning hjälpa, även att bränna slemhinnan.

Fridaaaa
2020-01-12 09:18
#23

#22 Ja jag vill helst inte det om jag kan slippa det med rätt pmedel :) För antar att man inte kan jobba på några dagar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

koppargaller
2020-01-12 13:48
#24

#23 Jag jobbade dagen efter skrapning.

Fridaaaa
2020-01-12 14:13
#25

#24 Hade du ont? Mådde illa?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

koppargaller
2020-01-13 16:14
#26

Något ont vid själva skrapningen, kände även av det efteråt men jag mådde inte illa.

Fridaaaa
2020-01-14 11:49
#27

Får testa annat pmedel först så får vi se sen om jag vågar testa skrapning eller inte.

BM hade ingen tid jag kunde ta denna veckan
Känner att - jag har inte fått mycket hjälp av dem tidigare :/ Så står lite i ett vägskäl.
Det är inte alternativ att sterilisera sig varken jag eller sambon nu då vi inte vet ang fler barn eller inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: