Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1255 ggr
ShegoFan12
2020-01-02 11:54

sömn

jag behöver lite råd och hjälp

jag sover mellan 8-10 timmar utan att vakna men jag blir  väldigt trött ändå några timmar efter jag vaknat och det spelar ingen roll var jag sover om jag sover hemma eller borta, detta har pågått ett tag, jag somnar och sover bra men det är som om energin från sömnen inte tas till vara. det spelar ingen roll om jag har rört på mig och så under dagen det blir ändå samma resultat, jag vaknar och känner mig trött, gäspar hela dagarna, kan inte koncentrera mig när jag är på jobbet eller när jag är hemma, 

Jag har också detta problem på våren och sommaren

har någon varit med om liknande och kan ge mig lite råd

Annons:
Pyttelite
2020-01-02 11:57
#1

Hur ser det it med kosten? Äter du en ordentlig frukost? Sen beror det på hur bra sömnkvalitet du har, hur utvilad du blir i längden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mymlan&Vifs
2020-01-02 12:04
#2

Det låter som typiskt för apné. Man får andningsuppehåll i korta stunder under natten vilket leder till att man inte hämtar igen så mycket energi som man normalt sett gör.

ShegoFan12
2020-01-02 12:04
#3

 #1 jag varierar min frukost, ibland äter jag en tallrik med flingor och mjölk eller fil, och vissa morgnar tar jag mackor med juice

Pyttelite
2020-01-02 12:37
#4

Det kan vara så att din frukost är för klen i relation till vad du gör under dagen. Sömnbehov och kvalitet varierar också med åldern om man är tonåring behöver man mer sömn än när man är äldre. Det händer en hel del i kroppen under uppväxttiden som tar energi. Det är svårt att ge dig något råd som kommer att hjälpa dig på direkten. Du vet ju bäst hur du lever, din ålder osv så du får fundera över om det finns något som du tror att du kan behöva ändra på. Kost och motion brukar vara tipset om du för övrigt är frisk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Zadeira
2020-01-02 14:24
#5

Det kan vara så att man sover för mycket och blir trött av det. Hur funkar det om du drar ner sömnen till typ 7-8 timmar istället?

Åsa S
2020-01-02 14:59
#6

#3 Kan ju även vara ditt val av frukost det kan vara mycket snabba kolhydrater i det som du beskriver som frukost ifall det inte är grova fullkornsmackor och typ osockrad mysli. Många flingor innehåller mycket snabba kolhydrater, juice gör det med + icke grova mackor är snabba kolhydrater med är man känslig för snabba kolhydrater så brukar blodsockret åka i topp efter en sån frukost och sedan 1-2 tim senare åker blodsockret i botten och man blir trött så kolla gärna på flingorna och försök få i dig mer långsamma kolhydrater till frukost.

Annons:
[Devya]
2020-01-02 22:06
#7

Har du kollat ditt hb värde eller om du har d-vitamin brist? Jag var ordentligt trött hela tiden och det visade sig att jag hade både dåligt blodvärde samt d-vitamin brist. Då jag tog itu med det så dröjde det bara ett par veckor innan jag blev piggare. Nu ser jag till att åtminstone ta mina d-vitaminer varje dag och tröttheten har minskat otroligt mycket. Nu behöver jag inte längre sova på eftermiddagen och jag kan vara vaken tills 22 tiden på kvällen vilket jag aldrig lyckades med tidigare.

Upp till toppen
Annons: