Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 3692 ggr
feministmamman
11/24/19, 5:28 PM

Han ofredade mig när jag sov

Jag mår så dåligt och måste få skriva av mig. Jag kan inte prata med någon om detta. Jag hade en bästa killkompis i 10 år, vi gjorde allt ihop, vi berättade allt till varandra, vi fanns när vi mådde dåligt. Trots att jag hade sambo så sov vi över hos varandra, tältade, umgicks alla 3. Sen fick jag barn med sambon, 2 st och min bästa vän var kanon med barnen. Förhållandet med barnens pappa var dåligt ofta och i mars så blev jag kär i min bästa vän och lämnade barnens pappa. Jag kunde inte vara lyckligare med min bästa vän som är min sambo nu. Han behandlar mig som en prinsessa varje dag, han är jämställd, bäst med barnen, hans familj är underbar. Vi skrattar, älskar och löser allt som kommer i vår väg. Nu sen vi blev tillsammans så har han berättat att han varit kär i mig i 9 år och att han har runkat bredvid mig när vi sovit över hos varandra när vi var vänner även fast sista gången var flera år sedan. Jag kände mig mer smickrad när han berättade det. Nu igår berättade han dock att han 1 gång smekte min rumpa snabbt när jag sov en gång och därefter runkade. Denna gången känns det inte lika okej. Jag kände inget först när han berättade mer än att han inte varit ärlig när jag frågat om han gjort nått sånt. Men nu när jag fått känna in det så känns det inte bra. Idag när vi är ihop får han ta på mig när jag sover, det gör mig inget men då var vi bara vänner och han sexuellt ofredade mig ju. Han har alltid varit perfekt i mina ögon och alltid varit ett exempel på en "bra man" i mina ögon när jag annars har en skev bild på manssläktet. Nu när den människan jag litar på mest i mitt liv berättar att han gjort detta mot mig så bryts en trygg punkt för mig ner. Jag kan som sagt inte prata med vänner om detta då det är känsligt. Vad tycker ni om detta?

Annons:
Maria
11/24/19, 5:56 PM
#1

Du blev smickrad av att han runkade bredvid dig men känner dig ofredad att han vid ett tillfälle snabbt smekt din rumpa. Jag får inte riktigt ihop det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
11/24/19, 6:46 PM
#2

Han fick ju ligga bredvid den han älskat så länge. hans själ och kropp längtade efter dig som jag ser det. Ni har ju båda gjort mycket för att få tillbringa livet tillsammans, ska detta få förstöra er framtid?  Prata om det och låt honom förklara varför. Du är åtrådd, älskad och nu får ni leva samman, valet är gjort som jag ser det.

Låt inte mörkret äta upp ert liv nu. Men förklara hur du känner, så gå vidare är mitt råd. Mvh/WL

Zadeira
11/24/19, 7:22 PM
#3

Varför känns det värre att han nuddade vid dig än när han bara runkade? Varför blev du smickrad av det ena men inte det andra? Om du kan komma till botten med det kan du också prata med honom om det ordentligt, förklara varför du känner som du gör och få höra hela hans version av varför det hände.

[Devya]
11/26/19, 4:41 PM
#4

Jag kan förstå vad du menar. Han rörde ju dig på ett opassande sätt då du sov. Det är inte ok då han utnyttjade situationen. För er andra som inte kan förstå . Det är stor skillnad på att tafsa och på att inte tafsa. Jag vet inte riktigt hur jag själv skulle reagera i en sådan här situation. Det där med att runka bredvid dig tycker jag dock är också lite över gränsen.

Maria
11/26/19, 4:46 PM
#5

#4 Det är väl snarare så att det är svårt att förstå att man blir smickrad av det ena och förfärad över det andra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
11/26/19, 10:39 PM
#6

Jag håller med Devya. Tror också att det är mer komplicerat än vad folk fattar och kanske mer än vad TS själv fattar också. Kvinnor lär sig att tända på att bli tända på, och därför kan det ha känts smickrande att veta att han runkade - även om det faktiskt inte är ett okej beteende. Han gick över din gräns genom att tafsa och då kändes det fel. Det är inte konstigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Devya]
11/27/19, 6:41 AM
#7

#5 Oberoende så är det väldigt stor skillnad på att faktiskt röra henne jämfört med att bara runka. Bara för att vi inte förstår varför hon inte är förfärad över runkandet gör inte tafsandet ok. Det är ju att gå över en gräns. Från att titta till att faktiskt röra den andra är två skilda saker och det förstår jag inte varför folk har så svårt att förstå .

Lussan20
11/27/19, 6:47 AM
#8

Ja , själv skulle jag aldrig sova med manliga vänner, så nog ser vi alla olika på saker och ting. Men nu är det ju så att de är ett par. Nu rör de väl varandra om de är så kära att de lämnat sin fd. Frestelser finns och även om det nu är så att hon ändrat helt uppfattning om sin nya kille så får de väl prata om det. Jag skulle äcklas av att någon låg i min säng och onanerade, han skulle aldrig komma dit igen. Men som sagt, riskbeteende från båda som jag ser det.

oh-la
11/27/19, 7:26 AM
#9

Jag tycker hela den hör tråden är märklig… snarare är det väl alla andra förminskar en kvinnas känsla av ett övergrepp och försöker förklara och lägga det på henne. Har man inte rätt att ha en gräns för vad man tycker känns ok, även om gränsen för vad som är ok och vad som är nej är ganska tunn? Ska bredden på gränsen avgöra om man ska bli ifrågasatt eller ej och har man inte rätt att få sätta sin egen gräns utan att andra kvinnor (för det är vad jag känner till att de flesta hör som svarat är) ska ifrågasätta, eller försöka förklara gränssättningen med vad vi kvinnor blir lärda att känna. Det är också en form av förminskande av en egen vald gräns. Och varför är det så konstigt att man accepterar en sak men inte en annan? Om man hade accepterat en puss på munnen, men känt att en intvingad tunga är gränsen, puss men inget hångel? Hångel, men inget tafsande? Smeksex, men inget penetrerande? Hade man ifrågasatt kvinnans gränsdragning även där? Sagt att om man nu accepterar att man ändå smeker varandra till utlösning är det konstigt att man inte vill gå hela vägen och ha samlag? Jag ser själv en klar skillnad mellan de två handlingarna. Det ena är att genom fantasi ta för sig av en annans kropp och tillfredsställa sig själv. Då spelar platsen mindre roll, förstår inte varför den fått så stor plats i tråden. Hade det gjort skillnad i diskussionen om han runkat hemma till tanken av henne? Det andra är att han fysiskt tagit för sig av kvinnan när hon sovit och inte haft möjlighet att själv få säga vad som är okej. Någon har, för sin egen njutnings skull, tagit för sig av hennes kropp för att tillfredsställa sig själv. Där går, i mina ögon, en klar och tydlig gräns. Vad som får en kvinna att känna sig smickrad eller ej är helt obetydligt. Någon har tagit sig rätten att ta för sig av hennes kropp utan hennes medgivande och det kändes för henne som ett övergrepp. Vad du ska göra ts. Ja, det måste du känna själv. Du måste i alla fall verkligen prata med din partner om det här. Berätta hur det får dug att känna dig och hur besviken du är. Du har rätt att vara arg! Du har till och med rätt att lämna relationen om det här är så stort för dig att du har svårt att gå vidare och tilliten är förstörd. ingen ska komma och säga att det är en liten sak, det kan bara du avgöra.

vendelay
11/27/19, 8:38 PM
#10

#8 Det är INTE ett riskbeteende att sova bredvid någon. Det är ENBART hans fel, hon sov bara. En måste ju få sova utan att bli ofredad. Det är extremt skuldbeläggande på fel part att säga så.

#9 Bra skrivet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lussan20
11/28/19, 6:34 AM
#11

Jag är en kvinna på 72 som blev våldtagen då jag var 17 år, samt utsatt för övergrepp i barndomen och jag ser riskbeteenden oavsett.  Jag vet under ungdomstiden hur mycket som hände mina vänner och vet vad som kan hända. jag är forumets största feminist, så det behöver inte stämma heller. Men varför inte prata med varandra? Kan man sova tillsammans kan man väl prata, är det oöverkomligt det som skedde så får man väl gå vidare. Så många kvinnor som blir våldtagna i äktenskapet så kanske mycket kan ses som riskbeteende.

vendelay
11/28/19, 8:55 PM
#12

#11 Jag menade absolut inte att påstå att du inte skulle ha kunnat ha blivit utsatt eller att du inte är feminist, men alla gör fel och det du sa var fel. Det var bara det min poäng var.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Milkshake
12/3/19, 11:18 AM
#13

#9 Jättebra skrivet!

Annons:
Lussan20
12/3/19, 11:59 AM
#14

Jag skulle egentligen inte skrivit mer i tråden, men känner också att det ska varnas för att man ska slippa råka illa ut.

Jag har arbetat med barn och ungdomar i hela mitt liv, det har känts viktigt att få arbeta med ungdomar. Flera flickor hade självskadebeteende efter övergrepp och Våldtäkter. I det bästa av samhällen skulle alla kunna sova med vem som helst utan fruktan, gå genom en mörk park på natten, utan rädsla eller att bli mördad av sin pojkvän, vilket sker nästan varje vecka.

Att kunna gå i shorts med bara en tygremsa i grenen på popkonserter. Det borde vara en rättighet, men samhället hjälper oss inte på så sätt. Om valet är att få ha dessa shorts eller ha hela jeans och bälte så skulle jag idag välja hela jeans än att bli våldtagen. Hur hemskt jag än tycker att det är att inte vara fri att få klä mig hur jag vill och slippa känna fruktan. Läs nu att jag anser att vi har rätt att inte bli ofredade oavsett kläder, mörker, sängpartner mm.

  Med tanke på mina flickor på klinikerna och min egen dotter så känner jag att man kan varna utan att skrämma. Jag håller fast vid att det är en risk att sova med vänner, även om man borde kunna det. De 400 kvinnor som blivit mördade i nära relationer sedan 2000talet kunde aldrig heller tänka sig det.

Den dag kvinnans värde är lika stort som männens kommer vi att vara fria på ett helt annat sätt.

Många flickor dricker sig fulla och följer med rara killar hem, ja det är också farligt vet jag….Man ser mig som gammal och omodern men ålder är också en möjlighet till kunskap, erfarenhet och visdom.

oh-la
12/3/19, 2:44 PM
#15

#14, fast det är ju helt orelevant när övergreppet redan är ett faktum! Vad man har på sig eller hur mycket man drack är bara relevant om någon ställer frågan innan ett eventuellt övergrepp. Om någon skriver och berättar att dom ska på fest i helgen och planerar att supa sig redlös, eller ska träffa en främmande kille hemma hos honom kan det vara läge att, av omtanke, varna och kanske föreslå andra alternativ. Att säga till någon som redan blivit utsatt av någon hon litat på att hon inte borde lagt sig i samma säng är bara mästrande och anklagande emot något som faktiskt inte är hennes fel. Jag hoppas ju inte att du sagt till de unga flickor du träffat som utsatts för övergrepp att de inte borde blivit så full, haft så kort kjol eller blåögt följt med den rara grabben hem. Vad hjälper det när övergreppet redan är över att berätta för flickan vad hon gjorde för fel mer än att säga till henne, om än indirekt, att det är ditt eget fel? Det är ALDRIG tjejens fel, vad hon än har på sig, vem hon än vilar bredvid och hur hon än säger nej oavsett hur långt in i en akt man kommit. Tycker fortfarande det är tråkigt att tråden har sånt fokus på vad hon borde ha gjort för att undvika övergreppet istället för att ge råd om hur hon ska agera efteråt, vilket ju faktiskt var vad hon frågade efter.

Lussan20
12/3/19, 3:43 PM
#16

Ja, men snälla, det är ju det jag arbetat med att stötta och hjälpa. Jag har aldrig någonsin lagt skuld på en enda flicka. Men världen är som den är och man kan inte nog betona att sådant händer.

Jag har fortfarande efter alla år flickor som hälsar på som det enda stöd de haft efter sådana händelser och inte ens i detta har jag lagt skuld på någon utan sagt att man måste prata om det som hänt. Här slutar jag mina inlägg för det är som man måste missförstå vad man än förklarar. INGEN lägger skuld på!

Tala och berätta, se hur svårt det är som i fall som tex de som pågått nu i  pressen.

I inlägget kan man göra slut för man misstog sig eller tala ut. Är man kränkt så är man.

[Devya]
12/3/19, 4:01 PM
#17

#14 om du är så insatt i ämnet borde du även vara medveten om att även tjejer med stora påsiga tröjor och byxor har blivit våldtagna mitt på blanka dag. Det har i slutändan väldigt lite att göra med vad tjejen har på sig. Är killen störd i huvudet så är han det och han kommer att våldta någon oberoende vad de har på sig. En kille lär tafsa när tillfälle ges om han är en sådan typ. Sådant här hänt på bussen då det är trångt och stökigt. Sådant här händer oberoende hur försiktig man är.

feministmamman
12/24/19, 4:59 AM
#18

Hej på er! Uppdatering: jag förlät honom men pratade med honom och sa att jag var arg. Han förstod och sa att han hade varit beredd på att jag skulle lämna och aldrig mer vilja veta av honom. Nu har vi gått vidare iaf och det känns bra. Jag själv tycker att #9 är duktig på att belysa ett samhällsproblem som märks tydligt i min tråd. Mycket skuldbeläggning och ifrågasättande och tyvärr av kvinnor. Vi borde stötta varandra. Jag är som tur är stark nog att förstå att ni är ute på hal is ni som börjar diskutera min gräns etc. Jag VET att det är irrelevant och att jag har inget att känna skuld för, det vet även min sambo som tur är. Men tänk om jag inte var så stark i det, vilken hemsk effekt ni hade kunnat haft på mig och mitt mående kring situationen, att lägga ansvaret på ett övergrepp på målsägande. Hoppades att vi kommit längre, men tyvärr.

Upp till toppen
Annons: