Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 780 ggr
Silverfågel
2019-11-07 19:13

Mensen "tittar fram" och försvinner och kommer tbx

Förra månaden när jag fick mens så var det på dag 35 och det var när jag tränade under lunchtid, kände inte när det kom utan såg efteråt att det var ca en brun fläck i 1kr storlek. Väldigt lite. Ingen smärta. Ingen mer mens på hela dagen…. Sen vaknar jag halv 3 på natten med buksmärtor och visste inte vad det var som hände. Sen dagen därpå hade jag kraftig mens.

Nu idag är jag på dag 33 och jag ser ett tunt tunnt lager i mitt skydd jag har satt i, lite som när mensen i stort sätt är helt slut. (Märkte att det var lite nyans i trosorna i morse och därför satte jag i skydd). Ingen magsmärta……

Jag känner liksom ingenting.
Känner mig helt tom.
Och är rädd att något är fel nu, tänk om något är fel? Jag är jätterädd att det ska vara något fel för jag vill ha barn i framtiden. Men är inte redo nu….

För övrigt mår jag nog lite halvdant rent psykiskt men just detta gör mig gråtfärdigs inombords. Ifall något skulle vara fel. Jag äter ju onyttigt minst 1 eller 2 gånger i veckan, alltså t.ex. kakor eller chips. Tänk om det är kört nu?

Tänk om…….. Detta  får mig att andas "manuellt" och jag vill inte att något ska vara fel, blir rädd och vet inte vad jag ska göra. Ska jag undersöka mig? Jag vill inte göra något som riskerar något.

Annons:
[Devya]
2019-11-08 05:27
#1

Ehn… Jag förstår inte riktigt vad som är problemet om jag är fullständigt ärligt. Ibland kan man få en lite blödning (brunt blod) innan den riktig mensen sätter igång ordentligt . 🤔 Har du verkligen aldrig upplevt detta tidigare? Hur gammal är du?

Silverfågel
2019-11-08 06:27
#2

Vad konstig min text ser ut på mobilen. :o Nej detta är nytt för mig, brukar alltid få min mens ”direkt” (att det rinner). Ibland har jag magsmärtor i samma veva men oftast inte och max 4h. 24år. Har läst att folk har svårt att få barn, hamnar i klimakteriet för tidigt… tänk om jag också?… Jag känner en oro över detta. Mådde dåligt igår över det här och kunde inte koncentrera mig på något alls :/ Idag känns det mer normalt. :) Tack för ditt svar Devya!

ThatPie
2019-11-08 09:14
#3

Får själv att det kommer en liten ”för blödning” vid mensen ibland, inte varje gång utan lite då och då. Så helt normalt :) och för din vetskap är jag 20 år, så inget klimakteriet för mig på ett tag.

[Devya]
2019-11-08 13:56
#4

#2 Nja, jag tror du läser in för mycket in i det. Klimakteriet är det knappast. Om du är orolig så kan du ju boka in en tid hos gynekologen för en check up och så kan du ställa frågor där. :) Jag tror dock att du är fullständigt frisk. I mina öron låter det nämligen inte konstigt. :)

OlgaMaria
2019-11-08 15:21
#5

Du har ju lite lång menscykel nu vilket kan tyda på en obalans, men du får mens och är ung så du har troligen stora chanser att bli gravid. Att du får mens betyder antagligen att du haft ägglossning och då kan du bli gravid. Man kan bli gravid trots att det är lite hur som helst. Ta gärna tillskott av D-vitamin åtminstone under vinterhalvåret. Störningar i menscykeln beror ofta på d-vitaminbrist. Och man kan förlora mensen helt och det kan hända allt möjligt men kroppen kan hitta tillbaka till sin balans sen ändå. Man har ju en massa ägg kvar som väntar på att få komma ut ett i taget. De tar inte slut i första taget.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Silverfågel
2019-11-08 23:52
#6

#3 vad skönt att höra 😍🙏🏼 Antar att jag blir så orolig för att det har blivit som en ”förändring”. Men egentligen är det nog rätt så olika varje gång haha :D #4 jag med, får för mycket mind ghosts. Det här är en stor farhåga för mig så tycker det lät bra med tips på att kontakta gynekolog, så om jag fortsätter vara orolig ska jag kontakta en. 😁 #5 jaa min kortaste menscykel har varit på 29 dagar i år (om jag har skrivit in allt rätt i appen) och min längsta 41 dagar :) tror det vanligaste spannet för mig är 30-34 och sen vissa månader lite längre än spannet och andra lite kortare 😊 vet inte om det är normalt med oregelbunden mens. Tack för tipset och informationen 🤗🌷 jag uppskattar det 👍🏼

Annons:
Maleficum
2019-11-16 00:49
#7

För mig har mensen varierat ganska mycket genom åren (beroende på mitt mående, olika preventivmedel jag använt och andra mediciner) hade ett tillfälle när jag var ung när mensen helt hoppade över en månad.

Numera (35 år) har jag inga preventivmedel och äter för tillfället inte andra mediciner och mår förhållandevis bra så min mens är väldigt stabil. Känner oftast av när jag får ägglossning och när det är dags för mens får jag ofta en "förblödning" (lite blod när jag torkar mig) och sen dröjer det oftast 1-2 dagar innan mensen kommer igång på "riktigt".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Silverfågel
2019-11-16 15:16
#8

#7 åh tack! Jag har använt preventivmedel för många år sedan under en kort period och sedan dess har jag inte fortsatt. Det är betryggande att höra att du också kan få en liten "förblödning". ☀️

Jag är glad att min kropp verkar fungera som den ska. 🥵

Upp till toppen
Annons: