Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1256 ggr
Li.nda
2019-10-30 21:55

Sterilisering

Är 24 nu och ska sterilisera mig när jag fyller 25. Det är ett år kvar men har redan fått prata med barnmorska och ska snart prata med en psykolog. Om 6 månader ska vi boka in datum för ingreppet. Jag vet ännu inte vilken typ av ingrepp det blir. Jag är nyfiken och vänder mig till er som har steriliserat sig, hade ni ont efteråt? Hur gick ert ingrepp till? Har ni fått komplikationer efteråt? Har ni något ärr? Fick ni komma hem samma dag? Blödde ni efteråt?

//Linda

Annons:
Turast
2019-10-31 00:24
#1

Följer! Ska också sterilisera mig när jag fyllt 25 😁

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

vendelay
2019-10-31 21:25
#2

Jag har fyllt 25 men osäker på om jag vill gå igenom en operation. Var tidigare bergsäker på att jag ville sterilisera mig, men på sistone har jag tänkt så mycket på att då måste jag väl sluta med p-piller och då kommer jag ha mens och det vill jag verkligen inte.

Vilken kommun bor du i? Vad skönt att du verkar fått så bra hjälp! Har hört att många blir öppet kritiserade av sjukvården.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Li.nda
2019-11-01 02:18
#3

#1 Hur gammal är du nu? Känns ”skönt” att det är fler i ung ålder som väljer att göra det, man kan bolla lite tankar och känslor då. Hur känns det för dig? Hur gammal är du nu? #2 Mens-tanken har slagit mig också, skulle bli så jobbigt om den kommer och går som den vill igen, det är ju mycket därför jag äter p-piller. Ibland har jag funderat på att skjuta upp detta med steriliseringen enbart på grund av mensen. Jag bor inte där men fick hjälp i Lund, eller skickad dit för samtal hos barnmorska, det var nu i somras så misstänker det var brist/semestertider i min hemkommun. Kritiserad vill jag inte kalla det att jag blev, men en av dom ställde väldigt konstiga vridna frågor. Det gjorde mig lite obekväm. Har däremot en bekant som gjort ingreppet och kände sig väldigt illa bemött över sitt val, hon sa att det kändes som att det var det värsta man kunde göra - att ta bort förmågan att skaffa barn. Trist när man får ett sådant bemötande i något sådant här då det faktiskt är ett stort livsval man gör.

//Linda

vendelay
2019-11-01 18:43
#4

#3 Hoppas det går bra med mensen för dig efteråt! Det är samma anledning som att jag äter p-piller. Har mens typ 4 dagar vartannat år just nu.

Om du vill höra andras berättelser kan du lyssna på podden Barnfrihet eller kika på deras instagram / facebook-grupp. Där finns många som steriliserat sig :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AlvaU
2019-11-03 13:37
#5

Jag steriliserade mig förra året när jag var 27 år.

Jag fick åka till Stockholm då det i princip inte fanns någon annanstans att sterilisera sig (ont om sjuksköterskor och sterilisering är inte prioriterat).
Jag kom dit tidigt på morgonen och gick därifrån några timmar senare. Jag sövdes, de gick in med titthål och klippte/brände äggledarna, och jag vaknade upp ca 2 h efter att jag först kommit dit (har jag för mig). De hade full koll på mig och de andra kvinnorna som steriliserades på led efter mig, vi fick nättrosor med stora bindor i, några tabletter och lättare mat att äta och tryckte man på "hjälp-knappen" sprang det genast in flera sköterskor in till oss på en gång. Jättebra uppvaknande och omhändertagande.

Jag hade ont, men tabletterna hjälpte bra, och jag tog tåget tillbaka till västkusten samma dag. Egentligen hade jag rekommenderat att stanna kvar på hotell en natt. Jag blev väldigt illamående av operationen, så åksjuketablett hade inte varit fel heller. (Något man får om de vet om att man blir lätt åksjuk.) Dock hade jag inte så ont att jag kände att jag behövde ta fler tabletter än de jag fått berättat för mig att jag måste ta.

Jag har tre små ärr - något som jag bara ser som livserfarenhet. De är inte alls osmickrande. Ett på vänster sida långt ner på magen strax nedanför höftbenet, ett i naveln och ett på venusberget. Alla är blekta och syns knappt längre (firar ett år som steriliserad nu i dagarna)

Jag blödde lite från såren, men jag tror inte jag blödde från underlivet. Kanske lite, några droppar.

Jag tror inte jag fått några komplikationer av det. Jag känner mig otroligt lättad och blir inte stressad av att umgås med mina syskonbarn längre. Jag mår bättre. Mensen har blivit mer jämn otroligt nog, och jag tror att mensvärken kanske blivit lite värre under första dagen, men jag är inte helt hundra på att det är steriliseringens fel.

AlvaU
2019-11-03 13:39
#6

Jag var väldigt noggrann med att jag ville ha kirurgisk sterilisering, och som tur är har de flesta kliniker denna steriliseringsmetod som standard :)

Annons:
Turast
2019-11-04 04:15
#7

#3 är 23 år så 2 år kvar för mig! Jag har varit bombsäker på att jag vill sterilisera mig från tidiga tonåren. Men operationer skrämmer mig lite, men har hört av många andra att det gått väldigt bra så det är skönt! Tipsar om gruppen barnfrihet på Facebook om du inte redan är med där, finns väldigt många som steriliserat sig där :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: