Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 1709 ggr
Lona
10/12/19, 9:13 PM

Sälja minkpäls?

För att vara tydlig så är jag givetvis mot användandet av päls till kläder! Jag har ärvt en minkpäls som, såvitt jag förstår, är av fin kvalité. Jag vill inte använda den själv men kan man sälja den och vart vänder man sig i så fall? Att bara slänga den som en ren protest mot pälsindustrin hjälper knappast djuren. Alternativet är att hundarna får den som en mycket lyxig hundfilt, den är onekligen väldigt varm och skön.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Honestyisdead
10/12/19, 9:20 PM
#1

Tex en pantbank. Blocket. Tradera. Facebook-grupper om du har det.

Jag hade sålt.

Lona
10/12/19, 9:29 PM
#2

Pantbank var smart! Vill helst inte lägga ut den på tex Blocket, inte så poppis att man säljer en päls… (Folk läser förstås här med, men inte på samma sätt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
10/12/19, 9:34 PM
#3

#2 Ja man kan ju få aktivister efter sig om man går ut med sina kontaktuppgifter.

Maleficum
10/12/19, 9:36 PM
#4

#0 Mamma sålde sin gamla minkpäls (på blocket har jag för mig) utan problem.

Hennes gamla persianpäls "slakta" jag och återanvände när jag sydde en cape till mig själv (använde delar som foder i huvan och kantade med det bla).

Gillar inte heller pälsindustrin och skulle aldrig skaffa något nyproducerat men tycker att äldre saker är ju bättre de används än bara slängs eller bara ligger och dammar nånstans.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lussan20
10/13/19, 6:51 AM
#5

Jag fick en päls i silvermink av en beundrare som ung, använde den aldrig. Redan då på 60 talet insåg jag djurens lidande. Den gick till Myrorna i smyg. Där är ett område som vi i alla fall utvecklats på, att se djurens lidande i pälsindustrin…Mvh/WL🌺

Uffapuffa
11/16/19, 12:34 AM
#6

Att ”bara slänga den som ren protest mot pälsindustrin hjälper knappast djuren” håller jag inte med om. Säljer du den kommer någon annan använda den och på så vis uppmuntra andra till att köpa. Jag skulle absolut slänga, eller ge till hundarna. Säger det i välmening :)

Annons:
Honestyisdead
11/16/19, 1:06 AM
#7

#6 Tänker man så är det bättre en hemlös får den, så den kommer till nytta.

Maria
11/16/19, 8:42 PM
#8

Lämna den till loppis kanske. En del använder skinn och päls i hantverk av olika slag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
11/16/19, 9:06 PM
#9

#8, Ah! Tack för tipset - jag har ju en kompis som har ett företag där hon tillverkar hundleksaker mm. Undrar varför jag inte tänkte på det, jag har skickat pälsbitar till henne tidigare.👍
Sorry hundarna, där försvann er bilfäll, kanske kommer tillbaks i form av någon leksak.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ThatPie
11/17/19, 12:00 AM
#10

#8 skänka till någon som gör hantverk är en toppen idé! Min mormor gjorde själv om en gammal päls hon hade till bla var sin pälsboll till vintermässa för mig och min syster, när den typen av mössa var populära. Mycket bättre att de kommer till användning än att man bara slänger!

koppargaller
11/17/19, 10:33 AM
#11

Frälsis?

Upp till toppen
Annons: