Annons:
Etikettpms
Läst 640 ggr
Feliiciia
9/25/19, 2:22 PM

Pmds

Någon som har erfarenhet av pmds? Isf har ni sökt hjälp för det och hur mottogs ni av vården?

Annons:
Lona
9/25/19, 5:31 PM
#1

Jag har försökt söka hjälp för det men det har banne mig inte varit lätt! Eftersom jag mått väldigt dåligt psykiskt innan mens så har gyn ansett att det är ett psykiatriskt problem medan psyk anser att det är hormonellt och hör till gyn. Gaaah!
Jag fick till slut tid hos en gynekologmottagning där jag först fick jättebra p-piller som funkade. När jag skulle förnya receptet var det bom stopp eftersom jag var över 40.
Fick träffa en jädrigt grinig barnmorska som antingen var totalt inkompetent eller ljög mig rakt upp i ansiktet. Efter att ha haft hormonspiral som jag mådde vidrigt av både fysiskt och psykiskt samt prövat minipiller som inte hjälpte ett skit så ville hon inte göra mer utan tyckte bara att jag var "gnällig".
Tro fan det när man bokstavligt talat är på väg att köra in i en bergvägg för att man mår så dåligt! Min migrän avfärdade hon som "vanlig huvudvärk".
Eftersom jag inte har behövt sjukskrivning på grund av mina symtom så tyckte hon att det var onödigt att testa fler lösningar.
Det är bara det att jag är sjukpensionär, om jag hade haft ett arbete så hade jag behövt sjukanmäla mig.😕
Bästa hjälpen har jag faktiskt fått från vanliga vårdcentralen, efter att ha krävt att få skriftligt från respektive mottagningschef att de inte vill eller kan hjälpa mig. Detta för att sedan skicka in en anmälan till IVO, men då fick jag åtminstone komma till VC. De byter läkare rätt ofta där iom att många gör AT så får man inte hjälp ena gången kan man hoppas på nästa… (Vilket är helt idiotiskt, men vad fasen gör man?)
Nå, nu kom vårdcentralen fram till att jag är i förklimakteriet men det var jag sannolikt inte när jag började söka hjälp för fem år sedan.

Med andra ord, jag har inte fått relevant hjälp överhuvudtaget för pmds.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Feliiciia
9/27/19, 1:26 PM
#2

#1 lider verkligen med dig. Går till en psykolog för andra problem och har tagit upp hur nedstämd jag blir innan jag ska ha Mens. Får då till svar att jag ska utredas för en depression, samt få antidepressiva på heltid. Försökte förklara för henne att jag mår bra utöver några dagar innan mensen. Samt att jag berättade att jag läst om pmds. Men hon bara avfärdade mig och skicka mig till en läkare för att få ett recept på antidepressiva, som jag skulle äta varje dag. Kommer till läkaren och berättar att jag bara känner mig nedstämd innan mensen, men utöver det bra. Hon gör då bedömningen att jag inte behöver antidepressiva eller någon hjälp mot någon form av nedstämdhet. Med andra ord fick jag inte någon vidare hjälp från något av hållen. Trots att jag berättade att jag inte kan gå till skolan pga detta. Då jag endast ligger i min säng och gråter och vill dö. :/

Upp till toppen
Annons: