Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 419 ggr
Anonymos
2019-09-23 09:27

Bästa preventivmedlet

Hej på er,

Jag och min sambo kör kondom för att vi känner att det är det bästa alternativet då jag blir deprimerad av preventivmedel. Spiral och p-stav är inga alternativ för mig då jag inte vågar utsätta mig för ingreppen… 

Vill dock ha en mer regelbunden mens nu. Trött på att aldrig veta när den kommer. Vilket p-medel är bäst?

/Anonymos

Annons:
Scorpio97
2019-09-23 13:05
#1

Det finns inget p-medel som är bäst för alla. För vi är alla olika och fungerar olika. Det som fungerar perfekt för mig kan ge dig hemska biverkningar och vice versa. Så man måste tyvärr prova själv och se vad som fungerar. Vill du inte ha ingrepp är det väl p-piller eller minipiller som gäller, och det finns ju många sorter av båda. Även om ett märke inte fungerar kan ett annat vara perfekt. Sen finns ju en del hormonfria metoder som pessar, p-dator och så. Men dom kommer ju inte göra din mens mer regelbunden Jag tycker du ska prata med en barnmorska eller liknande och se vad dom rekommenderar :)


//Jessie

Fridaaaa
2019-09-23 13:06
#2

Minipiller skulle jag säga snarare ger oftast oregelbunden mens och mellanblödningar eller ingen blödning alls.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sp0ngeb0b
2019-09-23 18:56
#3

Med p-piller kommer ju mensen samma tid varje månad, eller så kan du hoppa över/skjuta fram. Du har kontroll helt enkelt och det blir regelbundet. Eller, det är kan säkert finnas variationer men så är ju tanken att det ska fungera. Dock är det ju en hel del hormoner i p-piller vilket kanske inte är optimalt för dig då, men är du nyfiken kan du ju testa någon sort med mindre hormoner. Jag fick mycket hormonella problem av den första sorten jag fick, men bytte sedan och det blev mycket bättre.

Honestyisdead
2019-09-23 20:17
#4

P ringar är det enda av p medel man själv kan använda som inte påverkat mitt humör. Det beror på att ringen släpper ut en jämn dos hormoner dygnet runt till skillnad från piller. Har du provat det? Det finns också p plåster, dom kändes osäkra eftersom dom lossnade, dessutom gav dom mig exem.

Upp till toppen
Annons: