Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1232 ggr
MagicMuggle
9/20/19, 3:46 AM

Oregelbunden mens, sköldkörteln?

Som rubriken lyder så har jag en fråga angående mens och sköldkörteln. Jag är nu 21 år gammal och haft mens sedan jag var 11. Har alltid haft väldigt oregelbunden mens, ibland kommer den två gånger om året, i bland varje månad, ibland en gång i kvartalet. Har hört att mensen kan vara oregelbunden i något år när man först får den men nu har det gått över 10 år! Är det något jag borde oroa mig över? Jag blödde även väldigt mycket när jag väl hade mens och pga det satt jag in en spiral för ett år sen som gjort att jag blöder mindre men fortfarande lika oförutsägbar och kan komma när som helst. Har på senare tid börjat fundera om jag har något fel med sköldkörteln, hört att det kan orsaka oregelbunden mens. Har även andra symptom som värmekänslighet, kalla händer/fötter, skakig, gått upp 15 kilo på ett år utan några förändringar i livstil eller matvanor, alltid väldigt trött och har ingen ork till någonting. Någon annan som känner igen? Har skrivit till sjukvården om detta men ej fått svar än

Annons:
Anonymos
9/23/19, 9:25 AM
#1

Tycker att du borde kolla med t.ex Min doktor eller Kry och be dem skicka remiss till provtagningsenhet så du får en bedömning. Låter som att det skulle kunna vara sköldkörtelrubbningar men kan också så vara Pcos.

/Anonymos

Maria
9/23/19, 9:34 AM
#2

Gå till din vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
9/23/19, 12:20 PM
#3

TS, hur grundlig undersökning gjorde de när de satte in spiralen? Håller annars med Maria, gå till VC (eller UM).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Ekibackensfjäderfä]
9/25/19, 3:05 PM
#4

Har fel på sköldkörteln, och den producerar för lite hormon. Jag har alltid haft mens vid samma tidpunkt, och blött väldigt mycket. Ta kontakt med gynekolog och berätta om dina menstruationer, det kan vara annan hormonrubbing som gör att du har detta besvär.

Upp till toppen
Annons: