Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 3233 ggr
Anonym
Anonym
2019-09-11 13:55

Gillar ej partner

Hur gör man när ens ena förälder inte gillar ens partner? Personen har inte gjort något utan kommer bara inte överens och gillar inte partner. Undvika att de träffas så långt det går? Så fort jag Säger något om min partner blir det sur min bara. Lite jobbigt. Tagit upp detta men ingen skillnad. Skakas bara av och att "det är inget som kan fp mig att ändra mig" typ.

Annons:
saretsav
2019-09-11 14:21
#1

Jag skulle kräva att mina föräldrar förklarar varför inte min partner duger. Och vill dom inte tala om det utan bara surar skulle jag ta avstånd från mina föräldrar.

[QASIK]
2019-09-11 14:55
#2

Svårt att säga för man vet ju inte hur er familjerelation är, eller hur länge du har haft din partner. Men om du är vuxen så kan du kolla på hur du kan låta bli att bli känslomässigt påverkad. Man kan inte  gilla alla, det har med ren kemi att göra ibland. Det går ju inte att göra så mycket åt det, men en respektfull attityd kan du alltid kräva. De ska vara artiga mot din partner, liksom hen ska vara artig tillbaka mot dem.

Det här problemet är egentligen inte ditt. Acceptera deras svårighet och försök ha distans till deras känslor. Så tycker jag.
Jag tycker absolut inte att du ska ta avstånd. Många gånger löser sig sånt med tiden.

Anonym
Anonym
2019-09-11 17:12
#3

Jag kommer aldrig avstå mina föräldrar. De betyder mycket för mig. Nej det skulle jag aldrig göra.

#2 Vi har bra nära relation jag och mina föräldrar.
Ja för hoppas på det. De hälsar och så på varandra men säger inte mycket till varandra.

Anonym
Anonym
2019-09-11 17:13
#4

Det ärbara min ena förälder som inte gillar min partner, min andra har inget emot.

Sindri
2019-09-11 17:41
#5

Jag säger inte att fallet är så med din partner, men två mig närstående personer har förstört sina och sina barns liv med val av fel partner, som övriga familjen försökte avråda ifrån. De som är äldre och mer erfarna kan ibland se saker som man inte själv kan upptäcka.
Så man skall inte vara så säker på att föräldrar/familj alltid har fel när det gäller sånt.

Maria
2019-09-11 17:52
#6

#5 Eller tvärtom. Mina föräldrar gillade inte alls min man från början. De fick ge sig och kunde nog inte önskat sig en bättre svärson.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sindri
2019-09-11 18:42
#7

Så kan det absolut också vara. Därför är det så svårt att ge råd såhär när man inte har hela bilden.

Anonym
Anonym
2019-09-11 19:55
#8

Min partner är en genomsnäll människa. 
Ja min partner har psykisk ohälsa, men vem har inte det idag?

Jag tror mer det är pga personkemi eller så. 
Jag skriver inte detta för att jag är "blind" eller liknande. Kämpar med jobb, boende, att vi ska göra saker tillsammans. Genomsnäll på alla sätt och vis

[Devya]
2019-09-12 05:51
#9

#8 Då kanske det är pga det som de inte gillar din partner. Psykisk ohälsa kan bli otroligt tungt i ett förhållande. Det beror ju lite på vad för sorts psykisk ohälsa som det handlar om.

Om du inte är villig att ta ett ordentligt snack med föräldern och ge denna person ett ultimatum, så kan det ju leda till att din partner bara börjar må mer och mer dåligt med tanke på att han/hon redan lider av psykisk ohälsa. Oberoende så är det tungt för vemsomhelst att veta att ens svärförälder inte tycker om en av någon okänd orsak. Åtminstone skulle jag tycka att det är jobbigt.

Även om min mamma är väldigt viktig för mig (har bara henne, ingen pappa) så skulle jag aldrig vara ok med ett sådant där beteende. Jag skulle ta avstånd från henne om hon inte bättrade på sig. Det skulle inte vara särskilt respektfullt om hon höll på så och jag skulle inte kunna acceptera det.

saretsav
2019-09-12 09:11
#10

Håller verkligen med #9. Även om jag också står nära mina föräldrar skulle jag aldrig acceptera om de inte behandlar min partner med respekt. Jag skulle utan tvekan kräva en förklaring och förändring av förälderns beteende.

Sindri
2019-09-12 09:20
#11

Om det handlar om psykisk ohälsa så kan det naturligtvis vara en oro för dig, eftersom föräldern vet att du kommer att bli påverkad av det, och kanske få det tungt ibland. 
Det kan också vara rädsla för det okända, att din förälder het enkelt inte vet tillräckligt mycket om din partners tillstånd.
Kanske det bästa vore om ni kunde prata öppet om det - utan agony - kanske din förälder kan läsa på lite också för att förstå mer.

Anonym
Anonym
2019-11-01 19:18
#12

Någon mer?

Sjuttan
2019-11-02 22:54
#13

Föräldrarna har rätt att tycka illa om en sons eller dotters partner. Men trevligast om de i alla fall uppträder vänligt och accepterande när de träffas. De har ingen rätt att kräva separation mellan parterna. Endast son/dotter kan själv bestämma det. Om det handlar om vuxna förstås. MEN en kvinna som blir slagen av sin partner bör följa råd från föräldrar och vänner och lämna snarast.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Anonym
Anonym
2019-11-05 19:00
#14

#13 Handlar inte om varken fysisk eller psykisk misshandel eller någonting sånt.

Sjuttan
2019-11-05 21:38
#15

#14. Nej det har jag inte heller påstått. Vill bara nämna att när något sådant sker bör man följa goda råd att lämna. I de fall som detta händer.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: