Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2640 ggr
Anonymos
2019-09-02 21:33

Pcos

Nu är jag så trött på att ha oregelbundne mens. Jag har aldrig känt mig kvinnlig för att jag har mens så himla sällan. Ska få en remiss till gyn för att utreda pcos. Är livrädd! Är det någon som har gjort utredning & kan lugna mig?

/Anonymos

Annons:
[Devya]
2019-09-05 05:31
#1

Varför är du livrädd? Vad är det som gör dig så rädd för en utredning? Är det risken för att det är pcos?

Mens gör en knappast kvinnlig. Jag skulle tycka att det var trevligare om den inte kom varje månad men sen igen lockar inte tanken på att den kan dyka upp närsomhelst då man inte alls är förberedd på det. Men jo, slå gärna bort tankarna på att det skulle göra dig mindre kvinnlig. Kvinnligheten sitter inte i mensen. :)

Surpan
2019-09-16 20:16
#2

Jag har pco. Jag hade sällan mens när jag var yngre heller. Vissa år kanske fyra gånger, ibland lite oftare. Sen blev jag gravid och efter det fick jag mer ofta. Kanske varje varannan månad. Sen blev jag gravid igen och då blev den ännu mer regelbunden. Efter tredje graviditeten blev den väldigt regelbunden för att vara jag. Kanske var 30 - 40 dag. Tror jag snittade 32 dagars cykler. Nu har jag nyligen vart gravid för fjärde gången så får se hur det blir efter det. Alla graviditeter har gått snabbt och smidigt att få till på första försöket. Pco är ingen dödsdom. Det kanske bara blir skönt att ha något att förklara allting med? Det tyckte jag i alla fall. Kände mig också lite onormal när jag pratade med vänner om mens och dom kunde följa sin cykel och veta när de skulle ha mens. Men sen fick jag en förklaring så då kunde jag prata om det istället när mens-prat på tal. Haha!

/Surpan

Anonymos
2019-09-17 15:29
#3

#2: Ja det kan vara skönt att få veta anledningen i alla fall… För jag får verkligen inte den om jag inte käkar ppiller eller taigt Provera eller Primolut-nor en omgång. Dock vill läkarna inte ge mig mer Primolut för ens vi har det på papper att jag har Pcos…. Och umo vill bara ge mig ppiller (det är dem tydligen bäst på har jag förstått det som….). 

Behövde du ta blodprov? För när jag hörde av mig till gyn så sa dem att de bara kommer göra vaginal undersökning…

/Anonymos

Surpan
2019-09-17 16:49
#4

#3 Ja jag tog blodprov också, som jag förstår det så behövs ultraljud av äggstockarna och blodprov för att få diagnosen pcos. Varför vill du utreda din menscykel? För att få hjälp att få mer regelbunden mens?

/Surpan

Upp till toppen
Annons: