Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 859 ggr
sp0ngeb0b
8/12/19, 9:33 PM

Annorlunda mens (spiral)

Jag har haft min hormonspiral i ca 3,5 år nu. Har under alla dessa år i princip sluppit blödningar helt. Kanske har fått någon/några mini-blödningar per år men det är så lite att jag knappt varit lönt med trosskydd ens. Det senaste året har jag några få gånger fått lika små blödningar men som varat några dagar i stället. Men nu förra veckan fick jag en större blödning än vanligt (dock fortfarande väldigt liten jämfört med vanlig mens) som varade i kanske 4 dagar, samt alla övriga mensrelaterade symptom. Mensvärk, humörsvängningar, ja ni vet vad jag menar. Ungefär som när jag hade mens innan jag fick hormonspiralen, och det har jag inte haft tidigare. Bör jag kolla upp detta eller är det normalt?

Annons:
Scorpio97
8/12/19, 9:47 PM
#1

Jag googlade lite snabbt och hittade att man byter hormonspiral efter 3-5 år (beroende på sort). Så det kanske helt enkelt är dags för en ny? :)  Oavsett tycker jag du ska kolla upp det. Det kan ju vara helt normalt men det är bättre att någon utbildad får avgöra det tycker jag.


//Jessie

sp0ngeb0b
8/14/19, 7:18 PM
#2

Min skulle hålla i fem år men jag har tänkt tanken att den kanske är "slut" nu, det var även det första min pojkvän sa när jag berättade för honom haha… men den borde väl inte kunna förbrukas för tidigt? 

Tänkte kolla upp det men vet faktiskt inte vart jag ska vända mig. Jag skaffade den hos ungdomsmottagningen men nu är jag för gammal för att gå dit, ska jag ändå kontakta dem med frågor eller bör jag ringa vårdcentral/1177? Tar bara emot att ringa dit eftersom det alltid är så jäkla lång kö…

Scorpio97
8/14/19, 7:32 PM
#3

#2 Jag vet faktiskt inte om dom kan ta slut för tidigt. Jag känner några som haft spiral längre än den "ska" hålla utan att få symtom (och utan att bli gravida) men det går ju inte att veta när spiralen faktiskt tog slut

Känner du dig trygg med ungdomsmottagningen kan du ju testa att fråga där först. Kan dom inte hjälpa dig borde dom åtminstone kunna säga vart du ska vända dig :) Eller så kan du leta upp en gynmottagning där du bor. När jag skulle byta från ungdomsmottagning så googlade jag bara "gyn uppsala" och tog den som låg närmast typ. Då skulle jag dock bara förnya p-medel


//Jessie

sp0ngeb0b
8/14/19, 7:38 PM
#4

#3 Tack för tipsen, då ska jag undersöka detta snarast. Och hoppas att den inte har tagit slut redan 🤪

Lona
8/15/19, 4:46 PM
#5

Kontakta närmsta MVC så hjälper de dig (eller skickar dig vidare). 👍
Förnyelse av preventivmedel brukar inte vara några problem, det är väl möjligen på grund av blödningarna då men de är ju inte onormala även om du inte haft dem tidigare.
Kan det vara så att spiralen börjar att "ta slut", att den fortfarande avsöndrar hormoner men inte lika mycket som när den var ny? Tillräckligt för att funka som preventivmedel men påverkar inte mensen lika mycket längre?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: