Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1495 ggr
Fridaaaa
8/10/19, 11:59 AM

Hippsomhappmens

Är så trött. Sedan jag fick barn för 1,5 år sedan är min mens mycket rikligare. Blöder igenom första 2-3 nätterna och det varar längre än innan. Har minipiller och mensen kommer hip som hap nuförtiden..

Vet inte vad jag ska göra. Blir så trött på det :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Garm
8/10/19, 2:29 PM
#1

Jag fick barn för ganska precis ett år sedan och fick också kraftigare och mer långvarig mens. Satte i en p-stav redan i slutet av förra året och hoppades slippa mens, men får blödningar ändå. Jag får regelbundna blödningar och faktiskt inte fullt så kraftiga som innan staven och slipper få det hipp som happ iaf. Vore p-stav något att testa istället för minipiller? Om det nu skulle göra någon skillnad vet jag inte.

Fridaaaa
8/10/19, 2:44 PM
#2

#1 Kanske vanligt?
Jag använder inga p-medel jag inte kan avsluta själv när jag vill. Och är nålrädd också. Pstav är som minipiller enligt BM

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
8/10/19, 2:53 PM
#3

#2 Är nog inte ovanligt iaf. Är du nålrädd är p-stav definitivt inte för dig, nej. Nålen är ju megagrov! Jag har aldrig ätit p-piller av något slag, så jag har dålig koll. Vet du om du har myom? Kan orsaka kraftigare och längre blödningar.

Fridaaaa
8/10/19, 2:58 PM
#4

#3 HUr vet man om man har det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
8/10/19, 3:08 PM
#5

#4 En gynekologisk undersökning och vaginalt ultraljud visar om du har det. Jag har myom, fick veta vid UL i vecka 13, men lider inte av det annat än vid mens pga kraftigare blödningar. Nu mer än innan jag fick barn.

Fridaaaa
8/10/19, 3:14 PM
#6

#5 Ok vanlig varginal har jag gjort men inte med ultraljud och gör allra helst inte det. Bland det obehagligaste jag varit med om. Borde de inte sett det när de gjorde det i runt v12? Eller kan det i så fall kommit efter?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Garm
8/10/19, 3:42 PM
#7

#6 Det kan ju ha kommit efter, men eftersom de inte sa något om myom vid UL v 12 så har du nog inte det. Det påstås att den rikliga mensen lugnar ner sig efter en tid, men jag har myckt svårt att tro det. Dessutom har det ju gått 1,5 år för dig, så du borde ju fått mer normal mens vid det här laget om det låg till så. Jag kör med nattbindor även dagtid, men önskar jag kunde fortsatt med menskopp. Det är så otroligt tröttsamt att blöda mycket.

Fridaaaa
8/10/19, 3:43 PM
#8

#7 Ja mycket tröttsamt. Dagtid kan jag byta ofta men natttid läcker det vilket är drygt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
8/10/19, 4:43 PM
#9

#8 Jag har "tur" som vaknar ofta om nätterna och kan då byta binda. Slipper därför läckage för det mesta. Surt att behöva ha det så dock.

Fridaaaa
8/10/19, 6:18 PM
#10

#9 Ja det gör inte jag :P om inte sonen vaknar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
8/14/19, 3:08 PM
#11

Har du provat menskopp på natten ihop med en binda? Tänker att det kanske kan hjälpa en del.

Mvh Linn

Fridaaaa
8/14/19, 3:14 PM
#12

#11 Testat menskopp innan men avskydde det. Bökigt och kladdigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
8/14/19, 10:20 PM
#13

#12 okej! Jag tyckte det var smidigt men hann bara testa ett par gånger innan jag blev gravid. 

Hormonspiral brukar annars vara bra för att minska mensen. Det enda preventivmedlet med hormon jag kan ha. Men vill du bara ha något du kan avsluta själv funkar det ju inte. 

Skulle det hjälpa att sova i förlossningsbinda? Visst, inte superskönt kanske men tänker att den suger upp mer.

Mvh Linn

Annons:
Fridaaaa
8/15/19, 7:28 AM
#14

#13 Nej spiral kommer det aldrig bli, samma med pstav.

Inte testat faktiskt, vet att jag avskydde det efter graviditeten.
Hade mest velat lösa problemet och inte leva med detta problemet :(  Blir så begränsad med mens tycker jag och avskyr när den kommer hippsomhapp

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
8/16/19, 5:32 AM
#15

#14 Det kan hända att du aldrig finner en lösning. Jag vet av några som har fått rikligare mens efter att ha fått barn och det har fortsatt så.

Jag skulle ändå rekommendera förlossningsbindor om nätterna så du inte behöver ha en fläckig madrass. Om du inte har något emot det så kör på som du gör. Jag själv avskyr fläckiga madrasser och har lyckats undvika det sedan tonåren.

Jag använder en tampong under natten men jag sover inte längre än 6h per natt.  Om jag mot förmodan skulle sova mer än 8h per natt så sätter jag på ett alarm så att jag kan gå upp och byta tampong. Så gör jag de första två nätterna jag har min mens då den är nu mycket rikligare än innan jag fick barn.

Jag har inte använt menskopp och mina vänner har bara gett dålig feedback på den hittills. Det verkar ta lite för länge innan man lär sig hur man ska använda den och jag har inte tid med att hålla på att försöka lära mig. Allt måste gå väldigt snabbt undan nu då man har en liten här hemma. =P

Fridaaaa
8/16/19, 7:55 AM
#16

#15 Jag kan inte ha det såhär med mensen. Det är ohållbart att jag blöder 1,5 -2 veckor, och att det kommer så varje månad :/ Och att den kommer utan förvarning, ibland tätt ibland längre emellan :/ 

Ja jag använder inte tampong öht.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
8/16/19, 1:22 PM
#17

#16 Om du inte kan ha det så här så varför söker du inte hjälp hos gynekologen? Kanske hon/han kan komma med förslag? Men då kanske du måste vara villig att testa sådant som du tidigare har varit helt emot. Du måste avgöra om det är värt det eller ej.

Jag förstår att det är jobbigt och jag skulle heller inte vilja ha det sådär. =(

Fridaaaa
8/16/19, 1:43 PM
#18

#17 Jag har pratat med gyn. Enda de tjatar om är att sätta in spiral eller stå ut typ. Elleer då testa andra minipiller. Eller sluta helt men jag kan inte köra med kondom.

Det är inte värt att plågas med spiral. Har dessutom inte dem pengarna, kostar 1200 kr. 

Jag kör enbart pmedel  jag inte behöver till gyn att ta ut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
8/16/19, 7:43 PM
#19

#18 Okej, men då finns det väl inte så mycket annat att göra? =(

Garm
8/18/19, 1:07 PM
#20

Läste lite om minipiller och dessa kan orsaka så kallade blödningsrubbningar. Det innefattar längre mens, rikligare mens och hippsomhappmens.  Om de fungerade för dig före du fick barn så förstår jag du vill fortsätta med dem, men prova andra p-piller? Hör med din Gyn om vad hen kan föreså för andra piller (och säg du inte vill höra något om p-stav eller spiral igen om de fortsätter tjata)?

Annons:
Fridaaaa
8/18/19, 1:19 PM
#21

#20 Hade inte dessa innan jag fick barn, Gestrina (som jag har nu) och vinelle är de jag testat efter jag fått barn, resten innan (yaz, neveletta28 och cerazette).

Har sagt till. Men ska kontakta igen. Se vad de säger

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: