Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 1416 ggr
Lona
8/6/19, 9:20 PM

Klimakteriet :-/

Efter att ha bollats runt mellan olika kliniker för mina hormonella problem där ingen ville ta ansvar så har jag äntligen fått hjälp! Åtminstone hoppas jag på det, hittills har vi bara hunnit ta olika prover.
Jag är på väg in i klimakteriet (att det skulle ta över tre år för dem att fastställa det är verkligen total idioti!!!) och märker framför allt av det psykiskt. Jag har för all del vallningar och migränliknande huvudvärk också men det överlever jag om jag måste - det gör jag, bokstavligt talat, inte utan behandling av den psykiska biten.
Jag mår verkligen fruktansvärt dåligt med depression, ångest och suicidtankar när hormonerna skuttar runt.
Psykofarmaka är i princip uteslutet då jag redan äter en kombination som inte går att ändra särskilt mycket. Jag har ju andra psykiska problem i botten vilket inte förenklar saken.

Så vad finns det för behandling? Jag är tyvärr rätt rejält överviktig, i kombination med åldern gör det att de inte är så pigga på att skriva ut östrogen. Jag är fullt insatt i riskerna och är mer än villig att ta den chansen men det gäller ju att övertala läkaren i så fall.
Men visst finns det olika typer av östrogenpreparat?
Vad gäller recept så har jag i värsta fall en Plan B att ta till om inget annat funkar.

Finns det något annat alternativ?
Hälsokost är tveksamt då det oftast inte är testat när det gäller interaktioner med läkemedel och jag äter som sagt en del.

(Självklart bör jag gå ner i vikt men det är inte gjort i en handvändning och det underlättar naturligtvis inte att jag mår dåligt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Åsa S
8/6/19, 9:52 PM
#1

Vi är ju alla olika och olika saker funkar för olika människor och tyvärr vet många läkare ingenting om klimakteriet, vet de läkare som säger du kan omöjligt vara i klimakteriet du har ju inte ens fyllt 50 men många kommer in i förklimakteriet och menopaus redan innan de fyllt 50 det är inget ovanligt. Jag rekommenderar att du kollar in de grupper som finns på ex. Facebook som ex. Klimakteriekärringar som pratar om allt. Där kan du få en massa tips kanske nått passar för dig + du kanske kan få tips av nån ifall det finns en bra gynekologläkare som är insatt i klimakteriet där du bor. Det är svårt hitta hjälp som sagt klimakteriet kan inte vara många minuters undervisning ens för gynekologer

[Devya]
8/7/19, 5:38 AM
#2

Det är ju inte så enkelt att behandla något sådant. De får inte ge östrogen en längre tid för det kan leda till bröstcancer vad jag har förstått. Det kan ge någon sorts lindring men det behöver inte hjälpa heller. Det botar ju inte klimakteriet precis. Det finns sen andra behandlingar men de innebär risker och de kanske inte är värt det alls då det kan göra allt bra mycket värre. Så jag förstår varför de är inte så pepp på att börja behandla dig.

Det tar väl ett par år innan det börjar stabilisera sig.

Det finns en del som du kan göra själv. Motionera har visat sig att hjälpa mot värmevallningar. Sluta dricka kaffe, te eller alkohol om du dricker sådant för de förvärrar bara allt för dig.

Hur länge har du varit utan mens nu?

Åsa S
8/7/19, 7:07 AM
#3

Det där med riskerna beror på vilken typ av östrogen det finns nya sorter som inte ska vara lika farliga tyvärr är det främst privata kliniker som hercare som skriver ut sånt och det kostar många tusenlappar att gå dit + det är inte alltid man behöver östrogen det kan vara progesteronet som är för lågt med. Och  jag tyckte förklimakteriet var värst det är ju då värmevallningarna ofta börjar och man kan börja må dåligt utan att förstå vad som händer, förklimakteriet kan ju börja 10år innan mensen upphör det är ju en annan sak många inte verkar veta de tror alla "problem" kommer när mensen slutar. Och tyvärr är vi alla olika när det gäller klimakteriebesvär en del märker inget andra som jag har problem några år för att sedan bara ha småsaker medans andra har stora problem med klimakteriebesvär tills de dör av ålderdom

Lona
8/7/19, 11:31 AM
#4

#1, Tack för tips! 👍 #2, Mensen är inte borta än men den gör lite som den vill. Oregelbunden, mellanblödningar och olika mängder. Det är väl ungefär fem år sedan det först började strula men det dröjde innan jag kopplade sambandet. Jag har som sagt andra psykiska problem i botten. (Jag är 45 år.) Det är främst östrogenet som tyder på förklimakteriet. Att inte behandla alls är inget alternativ även om biverkningarna kan vara mycket allvarliga. Vad tänker du på för andra behandlingar? Värmevallningarna och migränen är visserligen skitjobbiga men ändå hanterliga vilket de psykiska symtomen inte är. Te dricker jag en hel del så det skulle jag kunna dra ner på. 👍 #3, Precis! Men om varken vårdcentralen eller gynmottagningen (där jag redan gjort ett antal besök där de antingen var totalt inkompetenta alternativt ljög mig rakt upp i ansiktet) kan och vill hjälpa mig så har jag som sagt en Plan B (och C) för att få förskrivning på något läkemedel som kan tänkas hjälpa. Dock hoppas jag att det går att lösa på enklare sätt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
8/7/19, 12:26 PM
#5

Jag tänkte föreslå att du själv sökte till gyn, men de var tydligen lika dåliga som VC. Tokigt att det tagit tid att fastställa då det är lätt att se på blodprov var hormonnivåer ligger.

Det brukar finnas ett par receptfria (hälsokost) läkemedel på apoteket, som är för klimakteriebesvär, som du kan prova. Kommer inte ihåg namnen just nu och kanske är olika på olika apotek. De bör kunna säga hur de funkar ihop med dina andra mediciner eller åtminstone ta reda på det. Så kanske börja där.
Men säga att det är inte säkert att de hjälper just dig för vi är olika. Och sen är det så oavsett vilket preparat man tar hälsokost eller får på recept så tar det upp till en månad innan man märker riktig effekt.

Jo också säga när det gäller receptfritt/hälsokost. För vissa så hjälper de under längre tid för andra så hjälper de bara under ett par månader, sen får man byta till nåt annat.

När det gäller utskrivet från läkare/gyn. Idag så ska det inte vara nå problem att äta det under längre tid för det ska ha kommit nån ny undersökning att det inte är just nån högre risk för bröstcancer.

Och när det gäller (i alla fall) utskrivet från läkare så det bästa är om det är kombinerat preparat där både östrogen och progesteron finns. Och om jag kommer ihåg rätt så finns det bara ett läkemedel där och det är indivina.

Så börja med att gå till apoteket.

.

Åsa S
8/7/19, 1:09 PM
#6

#5 Det är tyvärr inte lätt att se på hormonnivåerna   2 kvinnor kan ha samma östrogenhalter men för en kvinna kan det vara normalt och är inte i närheten av klimakteriet och för en annan innebär det att de är i klimakteriet vi reagerar olika på hormoner samt sambandet mellan olika hormoner kan ha större påverkan än östrogenhalten + det är svårt se hos kvinnor vad som är tillgängligt östrogen det fluktuerar mycket under månaden. Samt i klimakteriet åker hormonerna extra mycket jojo så man kan ta fler än nått prov och titta på mer än östrogenet. De tog nått hormonprov på mig när de hittade nån cysta ibland visar det nämligen ifall det kan vara en tumör de sa att de tog det även om det ofta inte visar rätt hos kvinnor som fortfarande har mens och inte visade det rätt heller för mig allt såg OK ut men det var en tumör såg de sedan efter operation.

Annons:
annia1
8/8/19, 2:29 AM
#7

#6 jag som kunde uttryckt mig på annat sätt. Jag vet att nivåerna kan vara olika för olika kvinnor och vid olika tidpunkter.

Men som jag fick det förklarat för mig. Så de tittar först på symptom, som tex vallningar vilket är ganska typiskt. Sen tittar man på andra saker som kan bekräfta. Ålder (ca 40 och över) är en faktor och sen mensen (oregelbunden alternativt helt borta). Så har man symptom (finns ju även andra symptomer) plus ålder så blir blodprovet mest en bekräftelse.

Men ska också sägas att en del problem som man får i klimakteriet kan också vara symptom på problem med sköldkörteln, så är man det minsta osäker så ska man ta prover  för att kolla att de värdena är ok och de proverna kan man få ta om en gång till för att säkerställa att de är ok. Men är de proverna bra så är det med 99,9 % säkerhet klimakteriet. Och det tar inte tre år för att kolla att sköldkörtelvärdena är ok. 

Visst en sak när det gäller mensen. Den kan vara oregelbunden om man är överviktig, men med tanke på att andra saker stämmer in på klimakteriet så borde det inte varit ett problem att få diagnosen klimakteriet.

Också säga att det finns kvinnor som kommer in i klimakteriet tidigare och där är det nog ibland mer knepigt att få rätt diagnos då det inte är så vanligt.

.

Lona
10/4/19, 11:19 PM
#8

Ooops, glömt att svara men nu sitter jag här och grinar igen så…
Det är inte sköldkörteln, den har jag visserligen problem med men det är under kontroll.
Mensen har inte varit oregelbunden tidigare trots min vikt så jag tror inte på det alternativet heller.

Men hur dåligt är det rimligt att må innan man ber om (eller kräver) att få hjälp? Man avfärdas lätt som en "klimakteriekärring" och får höra att "Alla mår dåligt under klimakteriet, sluta gnäll!".
Att man är "ledsen och nere" är jag med på, men hur ledsen?
Den senaste veckan har jag haft väldigt svårt att sova och varit väldigt ledsen. Även ångesten har ökat markant. I kombination med småblödningar och ömma bröst så tänker jag att det är hormonellt och inte min vanliga psykiska ohälsa. Jag mår liksom dåligt på olika sätt.

Förresten, är det vanligt att man liksom luktar lite annorlunda i underlivet när man är i klimakteriet? Det känns inte som Svamp och det är garanterat ingen könssjukdom men jag kom att tänka på att det kanske har ett samband med att kroppen "ställer om sig"?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
10/5/19, 12:02 AM
#9

Man ska inte behöva må dåligt innan man får hjälp.

Jag har egentligen inga andra förslag än jag redan gett. Prova dom receptfria läkemedel som apoteken har. Om du har flera apotek i din närhet som alltså är olika företag så kan du titta om dom har olika läkemedel och prova alla dom. Men som jag sa så tar det upp till en månad innan man märker om det ger effekt eller inte.

Annars en sak som du kan kolla upp (som jag kom på här), de här läkarna som finns på nätet (via appar). Det finns väl flera olika idag. De bör rimligen ha hemsidor (som bör gå att hitta via google) där det står vad dom kan hjälpa till med. Annars kanske det finns mailadress så du kan skriva och fråga vad dom hjälper till med.
Jag kommer inte ihåg om det är ett krav på gynundersökning när dom kollar upp om det är klimakteriet. Är det krav på det så måste du väl få kontakt med en fysisk gynekolog.

När det gäller underlivet. Jag kan inte komma ihåg att luktade annorlunda, men det är många år sen jag kom in i klimakteriet.

.

Åsa S
10/6/19, 8:23 PM
#10

#8 Sök till olika läkare man måste ju inte gå till bara en hos många gyn behöver man ingen remiss och man får även gå i annat landsting. Angående underlivet så blir slemhinnorna torrare och känsligare och kan upplevas annorlunda och kan lukta annorlunda eftersom det ju blir mindre fukt där + man kan lättare få problem med Svamp och urinvägsinfektioner men det kan man lätt förebygga med ex. ovesterin vagitorer som håller uppe östrogennivåerna därnere.

Lona
10/6/19, 9:01 PM
#11

Tack för fler svar! Jag måste ändå kontakta vårdcentralen för en annan grej i morgon så då kan jag ju passa på att ta upp detta också.
Den läkaren som jag varit hos de senaste gångerna har känts väldigt vettig och är dessutom färdig läkare - hon stannar förhoppningsvis längre än de som bara gör AT.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: