Efter att ha bollats runt mellan olika kliniker för mina hormonella problem där ingen ville ta ansvar så har jag äntligen fått hjälp! Åtminstone hoppas jag på det, hittills har vi bara hunnit ta olika prover.
Jag är på väg in i klimakteriet (att det skulle ta över tre år för dem att fastställa det är verkligen total idioti!!!) och märker framför allt av det psykiskt. Jag har för all del vallningar och migränliknande huvudvärk också men det överlever jag om jag måste - det gör jag, bokstavligt talat, inte utan behandling av den psykiska biten.
Jag mår verkligen fruktansvärt dåligt med depression, ångest och suicidtankar när hormonerna skuttar runt.
Psykofarmaka är i princip uteslutet då jag redan äter en kombination som inte går att ändra särskilt mycket. Jag har ju andra psykiska problem i botten vilket inte förenklar saken.
Så vad finns det för behandling? Jag är tyvärr rätt rejält överviktig, i kombination med åldern gör det att de inte är så pigga på att skriva ut östrogen. Jag är fullt insatt i riskerna och är mer än villig att ta den chansen men det gäller ju att övertala läkaren i så fall.
Men visst finns det olika typer av östrogenpreparat?
Vad gäller recept så har jag i värsta fall en Plan B att ta till om inget annat funkar.
Finns det något annat alternativ?
Hälsokost är tveksamt då det oftast inte är testat när det gäller interaktioner med läkemedel och jag äter som sagt en del.
(Självklart bör jag gå ner i vikt men det är inte gjort i en handvändning och det underlättar naturligtvis inte att jag mår dåligt.)