Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1346 ggr
strobii
2019-08-02 11:37

ljus klädsel begravning

jag skulle behöva lite hjälp ifall det är nån som har erfarenhet av det. 
jag ska på en begravning nästa vecka där personen själv (hon blev inte mer än 50 år) önskade ljus klädsel till begravningen. 

jag är en person som nästan uteslutande klär mig mörkt, då jag väldigt sällan passar eller trivs i ljusa kläder. så jag har jättesvårt att veta vad jag ska ta på mig. jag skulle väl tex kunna köpa en lång ljusrosa klänning, men samtidigt känns det lite onödigt då jag aldrig någonsin kommer använda den igen. men jag vill såklart fortfarande visa respekt för önskemålet på begravningen. 

jag har googlat lite och det verkar finnas otroligt många regler utöver bara ´ljusa´ kläder. för jag har förstått det som att man inte får ha mönstrat? jag har tex en ljusblå klänning men som har mönster i form utav små vita blommor. 
jag har även en vit klänning i lite rejälare typ, men som har svart streck-mönster invävt i tyget liksom. så jag antar att båda dom går bort? 

jag har några ljusare toppar, men när det gäller byxor har jag bara jeans (svarta, ljusblåa.) och att köpa ett par dyra vita byxor som jag heller aldrig mer kommer använda känns inte så bra :/ och när det gäller kjolar har jag bara ganska korta sådana, och antingen mönstrade, svarta eller gråa. 

utöver det har jag också två andra blåa fina klänningar, men den ena är marinblå och den andra kornblå, vilket jag antar är för mörkt istället? 

tacksam för hjälp! :)

Annons:
Herveaux
2019-08-02 11:48
#1

Jag googlade lite snabbt och hittade den här länken:
https://lavendla.se/ga-pa-begravning/kladsel-vid-begravning/
Ett tips är att göra en raid på second hand-butikerna du har i din stad, man kan göra ena riktiga fynd för småslantar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Surpan
2019-08-02 11:48
#2

Man ska ha diskret klädsel men jag tycker den svartvita Vävda klänningen låter bra. Släng på en enfärgad kofta på. :)

/Surpan

strobii
2019-08-02 11:59
#3

#1 tack för tipset! vi har bara en enda secondhand där jag bor, med oftast ett väldigt dåligt utbud av kläder, plus att jag är väldigt tunn och oftast har svårt att hitta kläder som passar även i vanliga butiker, men ska göra ett försök :) 

#2 du tror att det är okej fastän det är just svart i den? det kommer förmodligen bli väldigt mycket folk där så vill inte att någon ska ta illa upp. även fast jag personligen tycker att jag borde ha annat att tänka på :( 
en vit kofta har jag i alla fall :) 

jag letade precis igenom en låda med bortrensade kläder just för att jag inte använder dom, där jag hittade ännu en blå klänning men som i alla fall är ljusare än dom andra. men då slutar den istället ovanför knäna. vilket den vita vävda klänningen gör också. vet inte om det är okej heller?

Carmarino
2019-08-02 12:07
#4

Tror inte det gör något att det är små blommor på klänningen, så den ljusblå med vita blommor bör fungera.

https://fenixbegravning.se/kladsel-vid-begravning/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
2019-08-02 12:11
#5

#4 åh jag hoppas du har rätt, för utöver svartvita klänningen är det den jag skulle trivas bäst i. 
men verkligen svårt, för jag vill inte heller fråga tex. mina kusiner om en sådan sak, när dom har "fullt upp" med sitt sörjande efter sin mamma :(

Carmarino
2019-08-02 12:20
#6

#5 Som det står på Fenix begravnings hemsida:

Om de anhöriga har angett att gästerna ska bära ljus klädsel, betyder det ofta att man inte vill att begravningen ska ha en allt för dyster och mörk inramning. Klädkoden innebär i klartext att man kan bära milda färger i lite ljusare toner än annars. Här passar det utmärkt att bära kläder som går i beige, ljusgrått, ljusbrunt, ljusblått och liknande nyanser. Dock bör man undvika att bära helt vitt eller starkare färger som klargult eller starkt rött.

Ljus klädsel är alltså ingen strikt klädkod, utan begravningsgästerna bär en lite mindre formell klädsel och tar på sig det de tycker passar, med undantag av alltför iögonenfallande kläder.

Det är så jag själv också tolkar Ljus klädsel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
strobii
2019-08-02 13:24
#7

#6 det är just det där med att det inte nämns nånting om mönster.. men hade det varit ett stort nej hade det kanske tagits upp tillsammans med det gula och röda :)

Carmarino
2019-08-02 13:30
#8

#7 Det tror jag också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

sp0ngeb0b
2019-08-02 18:13
#9

Jag tolkar det också som #6. Det är förmodligen så som det står, att personen inte vill att folk ska klä sig dystert. Men ja, skulle förmodligen undvika starka färger. Den ljusblå klänningen med vita blommor tycker jag låter som att den passar utmärkt :) eller om du känner dig mer bekväm eller så i byxor tror jag också det är ok med svarta byxor med ljus topp.

strobii
2019-08-02 20:55
#10

#9 ja precis :) det är väl mer att jag tänker på hur -andra- kan uppfatta det/ha särskilda åsikter. 
men det lugnar lite nu när ni är flera stycken som tror på den blommiga klänningen i alla fall :) läste i ett annat forum tidigare där några påstod att just en blommig klänning uppfattas som att man firar något. men om någon faktiskt tror det så känns det som att problemet ligger mer hos dom -.- 
jag har bara jeans när det kommer till byxor, så det skulle nog kännas lite fel ändå.. men tack igen för fler tips! :)

Lona
2019-08-02 22:43
#11

Det är ju skillnad på att ha en klänning med tex blaffiga solrosor på eller om det är lite mer diskreta vita blommor. Sen beror det väl lite på hur gammal man är också även om det kanske är gammeldags tänkt av mig. En 20-åring kan klä sig lite friare än en 70-åring på något sätt (och jag antar att du inte är 70?😉). Jag tolkar också "ljus klädsel" som att det är lite mindre strikt. Jag tror att jag hade en grå kjol och en ljust blå/pastellfärgad överdel senast.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

sp0ngeb0b
2019-08-03 10:47
#12

Är det inte lite så folk ofta tänker? Jag har hört det många gånger i alla fall, folk som säger att de inte vill att man ska sörja deras bortgång utan fira deras liv och vara glada för den tiden man fick ihop. Så klart kommer man ju sörja ändå men jag tycker det är en fin tanke.

strobii
2019-08-03 13:09
#13

#11 haha jag är 22, så det har du nog också rätt i :) 
jag tror att jag bestämt mig för den blommiga klänning, och så en vit kofta, nu i alla fall. 
och precis som #12 säger, det är ju faktiskt fint att tänka så; att man firar deras liv :) tack för er hjälp och åsikter! är som vanligt skönt att få höra hur andra tänker :)

Annons:
Lona
2019-08-03 19:49
#14

Ett sorgligt påpekande: glöm inte näsduk. 😢 Jag vet inte om du har varit på begravning tidigare men det är kutym att man har en "handbukett", en ros eller liknande, som man lägger på kistan när man tar farväl. Den beställer/köper man själv. Så här års tycker jag absolut att man kan plocka en liten bukett sommarblommor i stället om det känns rätt. Pappa fick smultronblommor, han var väldigt förtjust i smultron.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

strobii
2019-08-03 20:59
#15

#14 
jag har tyvärr varit på några stycken :( men då med enklare "klädkod" så att säga. 
men det var ett bra tips med att plocka en egen bukett faktiskt. 
vad fint att du hittade någonting passande.

Upp till toppen
Annons: