Annons:
Etikettmammarollen
Läst 3315 ggr
[tellhimbye]
2019-07-27 22:39

Spjälskydd farligt? Bebis

Använder ni spjälskydd för sängen? Min 3 månaders bebis som kan rulla och är väldigt rörlig använder det i sin spjälsäng är inte mjukt utan platt tunt tyg är ändå rädd efter jag läste artiklar att i USA är det nästan förbjudet för att minska sids risken.. vill veta om jag ska ta bort det eller om jag kan ha kvar det (känns som hon eventuellt kommer sparka ut ett ben eller arm genom spjälorna men vet ej.. - annars alltså)

Annons:
[Devya]
2019-07-28 07:55
#1

Det är livsfarligt och jag förstår inte hur det är ens tillåtet att säljas. Även personal i butikerna säger att det endast är för dekorationssyfte och bör inte användas om barnet är i sängen. En annan rekommendera mig att inte köpa något sådant då jag och min man var ute och köpte saker åt vår bebis. Hon sa de var fullständigt onödiga då vi frågade om sådana var nödvändiga. Jag ha läst upp om det och det finns bebisar som har dött eller blivit skadad av sådant där. Vissa har fastnat å kvävts då deras huvud har lyckats ta sig in under där och andra ha lyckats få tag på snöret och fått det i halsen eller fått det runt halsen och dött. Jag tänker inte köpa det åt min 8 månader gamla dotter. Det är inte värt risken.🙈 Även de tunna/"breathable" är livsfarliga.

[tellhimbye]
2019-07-28 23:37
#2

Finns det ingen risk dem sticker ut ett ben eller arm o typ bryter eller skadar den istället?? Vill nu naturligtvis ta bort spjälskyddet! Hon rör sig mycket dock

[Devya]
2019-07-29 05:28
#3

#2 Nej, ingen risk för sådant från vad jag har läst. Och sen är det väl ändå bättre om de bara råkar skada sig istället för att de dör?

Sen ska det inte finnas något täcke eller kudde i deras säng. Att sova i sovpåse är det absolut säkraste. :)

[tellhimbye]
2019-07-30 13:45
#4

ok hon sparkar nämligen mycket med armar o ben rädd de ska fastna.. men om de är större risk me spjälskyddet borde de ju bort..

[Devya]
2019-07-30 16:15
#5

#4 Det är vanligt att de sparkar och har sig och emellanåt fastnar litegrann men inget farligt med det. :)

Spjälskydd är ju livsfarligt, det är inte själva spjälsängen. :)

Fridaaaa
2019-08-07 17:33
#6

Har spjälsängsskydd fortfarande och sonen är 1,5 år. Hade aldrig gått utan, för han fastnar utan. Ena gången blev det rejäla märken och han skrek

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Devya]
2019-08-07 17:41
#7

#6 Det är dock absolut inte rekommenderat då det finns bebisar som har dött av det.

Visst de kan skada sig litegrann i en spjälsäng men med spjälsängsskydd så kan de faktiskt dö. Nu dör inte varje bebis som har haft spjälssängsskydd men det finns de som har faktiskt dött av det. Så det är ingen risk som känns värt att ta, tycker jag då. Upp till var och en vad man väljer att göra men jag personligen vill inte ta risken  att min dotter dör på grund av spjälsängsskydd.

Sen finns det resesängar man kan använda sig av om spjälssängen visar sig vara för knepig för ens liten. Vi har en sådan ifall om det visar sig att hon fastnar i spjälsängen.

Livingthelife
2019-08-07 17:46
#8

Jag har spjälsängskydd till min tös. Hon snurrar och har sig och vrider och vänder sig i sängen, utan hade hon säkert sparkat igenom spjälorna nattetid. Har försökt och läsa mig till hur det kan vara farligt om man monterat det rätt. Mitt är knutet både upp till och ner till, sen även stoppat ner nederkanten en bit mellan spjälor och madrass, så hon får inte bort det.

[Devya]
2019-08-07 17:50
#9

#8 Som sagt, upp till var och en men det ska helst inte rekommenderas till andra att använda spjälssängskydd. =/

Olyckor sker faktiskt trots att man är väldigt försiktigt. Jag skulle aldrig rekommendera spjälsängsskydd till någon med tanke på riskerna kring det.

oh-la
2019-08-07 18:04
#10

#9 i Sverige finns inga rekommendationer att avstå spjälsängsskydd och det finns inga dödsfall kopplade till dem. Det finns dokumenterade fall i USA, men här anses det inte behövas några restriktioner. Allt förutsätter att dom monteras rätt, och att man kanske ska vara lite försiktig med hemmagjorda som kanske inte följer de strikta regler vi har kring produkter för barn. Procentuellt är det troligtvis fler barn som dött i barnvagnar än av spjälsängsskydd…

[Devya]
2019-08-07 18:15
#11

#10 Det beror ju på att det har inte gjorts några regelbundna undersökningar om detta i Sverige så därför finns det ju inga dödsfall kopplade till dem.

I norge har man dock gjort undersökningar där man har kommit fram till att sängmiljön har varit en orsak till kvävningar.

Oberoende så rekommenderar även barnläkare i Sverige att man inte ska använda spjälsängsskydd.

Upp till var och en men jag skulle aldrig chansa. Här hos oss så sover lillan i sin spjälsäng utan kudde, täcke eller spjälsängsskydd. :)

oh-la
2019-08-07 19:37
#12

#11, även Sverige har rekommendationer om sängmiljö för spädbarn. Spjälsängsskydd däremot har socialstyrelsen inga rekommendationer om, och ser inga hinder att använda under de förutsättningar jag beskrev innan. Många produkter till barn, som napphållare, barnvagnar, bärsjalar, leksaker, babynests och många fler kan orsaka skador eller i värsta fall död hos spädbarn om de används fel eller är felaktigt konstruerade. Hemmagjorda spjälsängsskydd är potentiellt farliga, samt skydd som monteras eller används felaktigt.

[Devya]
2019-08-07 20:03
#13

#12 Absolut. Jag låter inte ens min flicka vara mer än nödvändigt vara i bilstolen då inte ens den är särskilt säker. Läste om flera dödsfall där bara, men en bilstol är ju en nödvändighet. Spjälsskydd är något jag inte ser som en nödvändighet, speciellt då man kan använda en resesäng om nu spjälsängen förorsakar problem.

Det är otroligt lätt att man råkar använda spjälsängsskydd fel så jag är inte riktigt villig att riskera det. Jag vet bara hur lätt min flicka har för att trassla in sig i leksaker som är menat för hennes ålder. =P Hon är redan expert på att klura ut hur man får tag på saker och ting man inte borde få tag på.

Som jag har skrivit tidigare, folk får välja själva hur de gör men bäst att leta reda på information först och sen avgöra om det är värt risken. Då även personal i barnbutiker säger att spjälssängsskydd ska endast använda för dekoration så kanske man ska fundera lite. Det står även på förpackningar att de ska endast användas för dekoration, åtminstone de som jag har tittat på.

Annons:
Fridaaaa
2019-08-07 20:06
#14

Inte hört någonting om att det är farligt, tvärtom. Aldrig sett artiklar, studier mm. Och sökt mycket. Många rekommenderar dessutom spjälsydd för att barnen inte ska fastna i spjälorna. Ser inte hur det kan vara farligt när det är fastsatt som det ska?

#7 Han kan inte ha resesäng, farligt för honom för att klättrar och kan tippa över.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2019-08-07 20:10
#15

#14 Inte ? Jag har även läst om bebisar som har fastnat med huvudet där under spjälsängsskyddet samt barn som är lite äldre som använder det för att klättra ut ur sängen.

Fridaaaa
2019-08-07 20:11
#16

#15 Nope, inte sett något kring det. 
Då har de inte satt det rätt om de lyckas med det. Större risk att de fastnar i spjälorna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2019-08-07 20:20
#17

#16 Mycket möjligt men då är det många som lyckas göra det fel för jag har läst en hel del om hemska olyckor kring spjälsängsskydd.

Ni gör vad ni vill men jag skulle inte våga ta risken med tanke på allt jag har läst. Jag vet också att min tjej är ganska påhittig så jag skulle inte lita på något spjälsängsskydd fast jag skulle fixa det på rätt sätt. :)

Som tur är så får vi själva välja vad som känns mest säkert. För mig känns det säkrare att utesluta skyddet.

Här är annars det jag har läst om spjälsängsskydd och därför har jag beslutat att utesluta att använda sådant. Så ni vet varför jag är lite nojjig över sådant. :)

https://www.lullabytrust.org.uk/parents-should-remove-cot-bumpers/

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2513750/Grieving-mother-calls-BAN-cot-bumpers-month-old-son-died-getting-tangled-tie-strings.html

https://www.verywellfamily.com/are-crib-bumper-pads-safe-293991

https://www.healthline.com/health/parenting/crib-bumper-safety#1

https://kidsindanger.org/product-hazards/crib-bumpers/

https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/baby-safety-tips/

Kanske inte så konstigt att jag har blivit nojjig? 🤪

Fridaaaa
2019-08-07 20:28
#18

#17 Eftersom han har fastnat utan det, så har jag hellre det. Ser ingen risk med att han kan fastna med det :) Kunde slutat illa om vi inte hade sett det

Läser bara svenska länkar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2019-08-07 20:29
#19

En fråga som då dyker upp i min skalle är varför det inte finns säkra baby/spjälsängar som inte välter och som barnen inte riskerar att vare sig fastna eller kvävas i? Det måste ju rimligtvis gå att konstruera?! Olyckor kan givetvis alltid ske men risken borde kunna minimeras utan att man behöver spjälskydd som innebär en kvävningsrisk (enligt tråden)?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
2019-08-07 20:31
#20

#19 Håller med, Spjälsäng kan de inte välta men ja däremot riskera att fastna
Jag ser inte speciellt hög risk för kvävning av spjälskydd. Ovanligt i Sverige

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Devya]
2019-08-07 20:35
#21

#18 Det är ert val. :)

Om du bara läser svenska artiklar så förstår jag att du inte har läst något om detta. Den mesta forskningen kommer ju inte precis från Sverige. :)

#19 Jag har också funderat på det men det borde finnas spjälsängar som har ett bättre mellanrum mellan spjälarna, så att de inte ska fastna. Det tycks dock inte vara standard?

Eftersom bebisar kan skada sig i spjälsängar och spjälsängsskydd kan vara livsfarligt så tycker man faktiskt att det borde finnas ett bättre alternativ, helt klart! Så jättebra fråga.

SuperLimm
2019-08-09 19:53
#22

Vi har ett spjälsängsskydd från IKEA. Det har som en botten. Så man lägger madrassen i det. Ingen risk att bebis kan ta sig in under det. Inte heller några långa snören att leka med. Vi använde det tills sonen började sova med benen på det. Då tyckte jag inte det fyllde någon funktion längre så vi tog bort det. Kanske var han runt halvåret. Minns inte riktigt. https://www.ikea.com/se/sv/p/himmelsk-spjaelskydd-vit-gra-90319701/ 

Jag har heller aldrig hört talas om att det skulle vara farligt. Det mesta är farligt om det används på fel sätt eller monteras fel. Bebisar har tex dött av att föräldrar blandat ersättningen fel. Är det en anledning till att avråda från ersättning? 

Man ska ta allt man läser med en nypa salt. Folk säger så mycket.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: