Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 1588 ggr
Snurrig
2019-07-27 20:53

Ansiktsrengöring - hur ofta?

Hur ofta rengör (och återfuktar) ni ansiktet? Vid vilka situationer? Rekommendationerna verkar vara att rengöra (och återfukta) ansiktet både morgon och kväll. Men inte mer, då det istället kan ha motsatt effekt.. men hur gör man om man har behov av att göra sig ren mitt på (eller slutet av) dagen efter jobb eller träningspass? Ska man skippa det på kvällen eller det på morgonen? Eller kan man helt enkelt köra på med tre gånger..? Är det nödvändigt att tvätta ansiktet på morgonen om man rengjort det precis innan läggdags? Eller nödvändigt att rengöra vid läggdags om man gjort det när man kom hem från jobbet?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Scorpio97
2019-07-27 22:15
#1

Det finns inget svar som stämmer för alla, för vi har alla olika hy och behöver därför olika rutiner :) Så det är bara att testa lite olika och se vad som fungerar bäst för dig. Blir ansiktet väldigt fett eller väldigt torrt är det förmodligen antingen för lite eller för mycket rengöring. Då får man ändra något och se vad som händer. Personligen använder jag endast vatten och mandelolja i mitt ansikte, inget annat. Min hy är som finast då. Tvättar alltid ansiktet på morgonen men i övrigt blir det vid behov. Så om jag blir smutsig eller svettig tvättar eller sköljer jag av ansiktet då, och tycker jag det behövs vid läggdags gör jag det då. Efter simning (min enda träning) duschar jag alltid. Återfuktar med lite mandelolja efter dusch samt vid behov. Hur ofta det blir beror alltså lite på årstid (blir torrare på vintern), hur ofta jag simmar/duschar och sådär. Men det blir aldrig varje dag, det blir för mycket återfuktning för mitt ansikte.


//Jessie

[tellhimbye]
2019-07-28 00:16
#2

Jag rengör ansiktet minst en gång per dag (för ofta o för starka medel har motsatt effekt) jag har pormaskar ganska mycket o får lätt oren hy håller jag en rutin av att använda en mild ansiktstvål som inte är fet av sig en gång om dagen minst så håller sig det värsta borta. Även för min bror som har lite svårare med mer finnar och pormaskar. För vår hud skulle det aldrig funka med till exempel mandelolja alldeles för fett så precis som scorpio säger så är allt inviduellt och beror också på hudtyp. Torr kombination normal eller fet Jag har typ kombination

[tellhimbye]
2019-07-28 00:18
#3

Och tillägg Om du är mer smutsig kan du såklart tvätta dig mer (om du känner så under dagen) O ang återfuktning ibland behöver jag knappt det men märker spec på vintern att vissa partier blir torra en till två gånger per dag kan det bli Ser dessutom lite fint ut med blank hy

citytjejen
2019-07-28 17:26
#4

På morgonen rengör jag ansiktet med ansiktsvatten på en bomullsrondell och sen använder jag någon typ av serum eller olja och därefter ansiktscreme. På kvällen tvättar jag ansiktet med rengöringscreme och sedan på med serum eller olja och därefter brun utan sol eller ansiktscreme.  Kör samma rutin alla årstider, har normal/känslig hy som är lite fet i t-zonen.

/Christina

sp0ngeb0b
2019-08-03 10:53
#5

Jag har också funderat på detta. Alltid fått höra morgon + kväll. Sen läste jag någonstans att det räcker att rengöra på kvällen, då tänkte jag att det låter bra för då halverar jag ju min förbrukning. Men sen sa någon på apoteket (jag frågade när jag var där och handlade ansiktsvård) att jag måste rengöra på morgonen med för att få bort oljor som ansiktet producerar under natten. Så basically, på morgonen tvättar man bort sånt som huden producerar själv över natten och på kvällen tvättar man bort skräp och smuts som hamnat på ansiktet under dagen när man varit ute och rört sig. Plus att om man använder olika dag- och nattkrämer har de olika effekt och bör användas när de är tänkta att användas.

Jag tycker även nu att det är väldigt skönt att tvätta på morgonen för att känna mig mindre fet i hyn. Men med detta tänker jag då att om man inte ska göra något speciellt på kvällen utan bara vara hemma kan man ju egentligen lika bra tvätta ansiktet efter jobbet. Ifall jag har tränat eller känner mig smutsig under dagen/eftermiddagen brukar jag duscha och då tvätta av ansiktet med vatten bara, för att sedan tvätta ansiktet när jag går och lägger mig. Tränar jag och duschar på kvällen brukar jag passa på och tvätta då även om jag inte ska lägga mig än.

sp0ngeb0b
2019-08-03 10:54
#6

Men, precis som någon annan sagt… allt är ju olika från person till person så man får prova sig fram. Men tror inte man ska tvätta för ofta oavsett. 2 ggr/dag är nog ganska lagom.

Annons:
Caeli
2019-08-03 20:58
#7

Tvättar enbart med vatten och har gjort så i många år. Använder inga produkter alls i ansiktet och har inget behov av att återfukta. Tror också som så många säger är det väldigt individuellt. Finns inget att det SKA vara så eller så, många av rekommendationerna kommer från kosmetikaindustrin och de vill sälja så mycket som möjligt…

Åsa S
2019-08-03 22:18
#8

Ofta bara vatten här med. Har jag svettats mycket och duschar så brukar jag ta aleppotvål i ansiktet använder det till hela kroppen även håret. Är jag lite extra torr i ansiktet så tar jag nån droppe arganolja. Det räcker med 2 hygienprodukter när man har aleppotvål och arganolja

Snurrig
2019-08-07 00:34
#9

Tack alla ♥️

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

SuperLimm
2019-08-09 19:57
#10

Jag tvättar bara ansiktet med vatten. Först varmt, gnor lite med fingrarna. Känns dom feta tvättar jag av fingrarna med tvål och kör en gång till med bara varmt vatten i ansiktet. Sen tar jag kallt. Tycker det funkar bra men tvättar inte ens ansiktet varje vecka. Eller jo, när jag duschar, vilket jag gör typ varje dag. 

Återfuktar ansiktet gör jag om jag varit i simhallen eller ibland på vintern. När jag faktiskt är torr i huden och behöver det. 

Jag tror att man ofta stjälper mer än vad man hjälper huden genom att använda en massa produkter. Först rengöring som torkar ut, sen smörj som gör huden fet igen osv. Men där är det ju olika för alla. Min syster tex jobbar i restaurangbranschen och hon måste tvätta ansiktet eftersom huden blir så fet när hon jobbar. För henne räcker inte vatten.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: