Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2263 ggr
saretsav
2019-07-19 10:09

navel rengöring

Jag undrar om man ska rengöra sin navel på något speciellt sätt. Jag duschar varje dag och tvålar in kroppen osv men har aldrig tänkt på att rengöra inuti naveln. Ska man göra det?

Annons:
tlover
2019-07-19 10:12
#1

Nej det ska man inte göra. Det är en viktig tillflyktsort för snälla bakterier

l'm back

saretsav
2019-07-19 10:27
#2

Okej. Men då måste det vara något fel på min navel. Alltså när jag stod i duschen imorse  så råkade jag känna med fingret lite i naveln. Och jag kände något hårt, skrovligt. Försökte få ut det men det kändes som det satt fast.  Säkert en halvtimme höll jag på. För jag såg att det syntes mörkt i naveln så jag fick lite panik att jag måste få ut det. Till slut fick jag ut som ett "russin" Eller storlek som ett litet russin iaf. Och mörkgrå färg. Jag kände mig så sjukt äcklig som kunde ha något sånt i naveln och aldrig rengjort där. Jag tog massa duschcreme och tvålade och sköljde.

Det kan ju inte ska komma ut grå klumpar ur naveln. Då måste ja ju ha rengjort för dåligt?

[Urfokus94]
2019-07-19 11:01
#3

Jag vet inte om jag har rätt eller fel men jag har rengjort naveln förut, med en bomullsrondell eller en bomullstops(väldigt försiktigt) med mild tvål o vatten. Inte ofta men då och då. Det blir smutsigt även där inne inland

Maria
2019-07-19 11:13
#4

Jag har i hela mitt liv alltid tagit duschcreme med fingret i naveln varje gång jag duschat. Aldrig haft några problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2019-07-19 12:25
#5

#1 Snälla bakterier? Det är helt vanlig skit och bakterier som kommer till naveln. Så det är bara bra att tvätta naveln som allt annat.

Maria
2019-07-19 13:06
#6

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
2019-07-19 13:12
#7

#5 japp bakterier. Tyvärr minns jag inte vad studien hette

l'm back

tlover
2019-07-19 13:25
#8

Bakterier som är viktiga för att vårt immunförsvar ska funka https://news.ncsu.edu/2012/11/wms-belly-button-biodiversity/ Skräp kan man nog ta bort men naveln ska inte rengöras så maniskt som de flesta rengör andra delar av kroppen

l'm back

Maria
2019-07-21 06:03
#9

Att maniskt rengöra naveln är såklart inte bra men att att ta ett finger ett "varv" i naveln när man duschar😉 är väl bara naturligt då det är ett ställe där det samlas en del.

TS är ju ett bra exempel på vad som kan hända om man inte rengör.

Nu är ju navlar ganska så olika från person till person så jag gissar att man själv känner sin egen navel och vet om den är djup eller har många veck.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

saretsav
2019-07-21 10:33
#10

Min navel är rätt djup och samtidigt trång. Antar att det är en dålig kombination

Maria
2019-07-21 10:36
#11

#10 Då får du ju se till att hålla rent så att det inte blir infektion eller Svamp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

-Aida-
2019-07-21 16:40
#12

Ta en topps och gör rent den, programmet doctors har pratat om det, om du googlar runt så hittar du nog de avsnittet på Youtube, va där jag såg de.

powerade
2019-07-29 09:26
#13

Brukar bara ta fingret i duschen. Utan tvål bara vatten

Annons:
Upp till toppen
Annons: