Annons:
Etikettoff-topic
Läst 806 ggr
Lona
7/16/19, 2:27 PM

Byta efternamn

Visste inte riktigt var jag skulle posta den här frågan men på "Kvinna" diskuteras ju det mesta så…

Jag har aldrig gillat mitt namn. Förnamnet går väl an men i kombination med efternamnet, nej. Har därför funderat länge på att byta efternamn - men till vad?
I förnamn heter jag Helene (uttalas utan "e" på slutet) och de släktnamn som finns är Erving och Forsman. Jansdotter kan jag också byta till, efter pappa.
Övriga namn som finns i släkten är väldigt vanliga son-namn och det vill jag helst inte ha.
Jag kan förstås också komma på ett helt nytt efternamn men det är rätt svårt att hitta ett som antingen inte är upptaget eller låter väldigt krystat - och som dessutom ska få godkänt.

Vad tycker ni?
Helene Erving? Forsman? Jansdotter?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Honestyisdead
7/16/19, 5:05 PM
#1

Erving

Linn Is The New
7/16/19, 8:41 PM
#2

Erving är ju svincoolt ju

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

-Aida-
7/18/19, 5:07 PM
#3

Erving va ju riktigt häftigt! Forsman är ju ett vanligt efternamn och funkar till det mesta.

GuineaGirl
7/19/19, 11:39 AM
#4

#0. Av de namn du själv nämner, skulle jag personligen föredra Forsman.

Vet inte om du känner till detta, men på senare tid har lagen för att byta efternamn ändrats. Så du måste inte längre hålla dig till namn som redan finns i släkten eller är helt nybildade. Faktum är att du får byta till vilket efternamn som helst, under förutsättning att det bärs av minst 2 000 personer i Sverige. En fullständig lista finns på Skatteverkets sajt.

Men vissa av dessa namn är ju förstås ganska vanliga, vilket jag förstår att du helst vill undvika. ;-)

Lona
7/19/19, 12:05 PM
#5

#4, Aha, det hade jag inte koll på, tack! 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: