Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1182 ggr
Anonym
Anonym
6/26/19, 3:24 PM

Berätta för sambon

Hej! Det är så att jag lider av psykisk ohälsa. Min sambo vet om mina humörsvängningar och att jag medicinerar med humörstabiliserande. Han vet inte om mina andra diagnoser. Jag menar då inte att jag har en damp diagnos (adhd, dcd och perceptionssvårigheter) som han behöver veta om. Den är en piss i Atlanten jämfört med den andra. Det han behöver veta är att jag har en Schizofreni diagnos. Hur ska jag berätta? Jag strivs med honom och vi har varit ihop snart två år. Vi bor numera ihop och jag försöker dölja så mycket det går, men allt går inte att dölja. Hur hade ni berättat? Jag har sagt att jag har diagnoser men han har inte frågat om vilka trots att jag medicinerar dem. Jag är väl egentligen glad att han inte frågar, för jag vet inte hur jag ska förklara. Vad gör jag om jag skrämmer bort honom? Jag vet att två schizofrena människor fungerar helt olika. Men jag är så orolig att skrämma bort honom. Så hur berättar jag det? Jag valde anonym då jag inte vill gå ut med att jag har schizofreni.

Annons:
Annielle
6/26/19, 3:33 PM
#1

Han har aldrig sett vad det står för indikation på dina piller? Eller har du inga piller alls som har med schizofrenin att göras? Väldigt många vet ju inte vad schizofreni innebär ens och har ofta mycket fördomar om detta, jag är inte jätteinsatt själv heller, men vet i allafall att det inte är samma sak som personlighetsklyvning som många verkar tro. Jag tycker nog att det är bättre att du börjar med att berätta för dina sambo vad det är för symptom du har och döljer, senare kan du berätta vilken diagnos du har tänker jag. Blir nog lite lättare att smälta då. Sen tänker jag att han verkar se dig mer som en individ än som dina diagnoser tack och lov med tanke på att det inte verkar vara så viktigt för honom med namnen på dina diagnoser.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

-Aida-
6/26/19, 3:46 PM
#2

Du ska inte behöva dölja din diagnos, till att börja med kan du säga att du har nåt du vill berätta, och sätta er båda i soffan. Sen förklarar du din diagnos du vill berätta och hur det fungerar för just dig, du kommer inte skrämma bort honom.

Anonym
Anonym
6/26/19, 4:53 PM
#3

#1 Nä han har inte läst på mina mediciner. Ja det är just dessa fördomar som gör att jag är rädd att berätta. Det har du rätt i. Han tar mig för den jag är och det är ju superbra! Ja det kan jag ju börja med och ta lite åt gången.

Anonym
Anonym
6/26/19, 4:54 PM
#4

#2 Tack för tipset! :)

Maria
6/26/19, 5:05 PM
#5

Det är inte så att han kan följa med på besök till din läkare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
6/27/19, 7:07 PM
#6

Isåfall blir det till Samtalskontakten. Får se om jag klarar det. Från att jag fick hjälp tills jag berättade för mina föräldrar tog det ett år. De fick följa med till läkaren jag hade då. Hon var jättebra! Hon kände mig. Schizofreni är ett så laddat och brett ord. De finns så många kriterier som man kan uppfylla, så det blir fel om jag bara säger att jag har schizofreni. Bättre att göra som någon skrev och börja med symptomerna. Mitt ex hade också diagnoser. Jag läste på, sen insåg jag när jag träffade honom att han inte var alls som jag trodde utan bättre. Han såg till att jag fick första hjälpen sen stack han. Jag önskar att han fick se mig nu. Jag är så glad att jag fick hjälp av psyket att bli den jag är idag. Så ni förstår varför jag är orolig. Dock fick han ser mitt riktiga jag bortom medicinerna och sån är jag ju inte nu.

Annons:
[Justde_]
6/27/19, 8:42 PM
#7

Du kan inte berätta dina symtom och sen berätta vad det heter ? Tex utan mina mediciner blir det så här osv och när han vet allt så kan du säga vilken diagnos du har ?

91Marran
6/27/19, 8:45 PM
#8

#7 Det var en bra idé!

Mvh
Mig

Scintilla
7/11/19, 9:33 PM
#9

jag tänker som #7 att först komma med fakta om hur det faktiskt fungerar innan du nämner ordet schizofreni pga. för mig så har den fått en negativ klang i samhället. Så jag tror att genom att få honom att förstå vad det faktiskt innebär (att du inte är galen utan du är fortfarande du….)

Upp till toppen
Annons: