Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2166 ggr
Anonym
Anonym
2019-06-26 15:06

Hålla tätt på morgonen

Hej! Jag har ett stort problem som jag inte kan lösa. Jag kan inte hålla mig på morgonen. Har bestämt mig för att inte dricka efter fem, förutom en mun vatten till kvällsmedicinen. Innan hade jag klockan sex, men det hjälpte inte. Så nu ska jag testa klockan fem. Kan inte ställa en klocka som ringer flera gånger i natten då jag och sambon delar sovrum och det finns inget annat rum att ligga i. Ibland så vaknar jag på natten och samma visa där. Har döljt det för pojkvännen, men hur länge till? Jag vill inte ha blöja. Vad gör man med dem när man är iväg? Har en kompis som har det och det är inte lätt för honom. Jag önskar att någon ger sig på mig och visar att det inte är okej när det händer. Då skulle jag kanske lära mig… Nä men hur gör jag? Är rädd att jag skaffar ett skadebetende. Typ skär mig varje gång jag missar toan. Det rinner igenom bindor. Kan förlossningsbinda fungera? Använder jag det så bekräftar jag till kroppen att detta är okej. Jag vill kunna åka iväg och bo hos andra. Hur tackar jag nej? Hur gör ni? Jag är väl inte ensam?

Annons:
Lona
2019-06-26 15:14
#1

Det är inte helt ovanligt, i synnerhet inte om man har fött barn, men det är väl inte sånt man pratar högt om.😕
Det är absolut inte ditt "fel" eller att du är "lat" eller dylikt, det är medicinskt och/eller fysiologiskt!
Det beror förstås lite på varför du läcker, men de flesta går att hjälpa med medicin eller på annat sätt. Kontakta vårdcentralen, de är vana vid såna här problem och det är inte pinsamt!

Tillägg: Är du i rätt ålder så kan du även kontakta Ungdomsmottagningen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Anonym
Anonym
2019-06-26 15:27
#2

Tack för svaret! Har inte fött något barn. Men ska helt klart ringa vårdcentralen och se om de kan hjälpa mig.

Åsa S
2019-06-26 17:00
#3

Japp sök hjälp så ska man inte ha det speciellt ifall man inte fött barn då låter der som nått är klart fel och stå på dig och sök hjälp på flera håll ifall du inte får hjälp. Jag hade det motsatta problemet jag började få svårt att kissa i perioder med urinstopp ifall blåsan fick för mycket urin i den så jag sprang ock kissade hela tiden för att jag även fick ont om det blev några dl urin i blåsan. Vårdcentralen sa att jag nog orsakat allt genom att gå och kissa för ofta så jag skulle öva mig på att hålla mig, Jag fick hjälp hos en privat gynekolog, här i Stockholm behöver man ingen remiss och den jag gick till har avtal med landstinget så jag betalade inget mer än vanlig taxa. Tur jag stod på mig och sökte hjälp på fler håll och inte bara litade på VC för jag hade en cysta stor som ett mjölkpaket på ena äggstocken som innehöll en borderlinetumör men allt opererades bort hos gyn. Det mesta kan man få hjälp med numera och som sagt sök hjälp på många håll, finns det nån ur och gynklinik i närheten kolla om du kan skriva en egenremiss dit med.

Anonym
Anonym
2019-06-27 18:53
#4

Har jag legat och vilat en timme så blir det nästan där med. Vågar inte lägga mig ner typ. Men det måste ha något samband. Får se vad läkaren säger. #3 Tack för ditt svar. Kommer att ringa på måndag. Har det lugnare på jobbet då och kan ta ett samtal. Ja från någonstans så borde jag få hjälp. Kommer att stå på mig, för jag är trött på detta. Köpte förlossningsbindor idag. De borde kunna ta emot lite mer än en vanlig binda. Jag är ensam hemma tills på lördag, så nu är det lugnt två mornar. Tack för att ni hjälper mig. Har min gamla lärares ord i huvudet "Ni är vuxna så ni borde kunna hålla er!" Trodde inte att jag skulle få såna här problem redan vid 28 års ålder. Hur blir jag som gammal då?

Sabah
2019-06-27 19:10
#5

Korttänkt sagt av din lärare! Det är sånt som gör att man inte söker hjälp, man vill inte vara sämre än nån annan. Vem som helst kan drabbas av olika fysiska problem! Lycka till!


💖🧡💛💚💙💜

Lona
2019-06-27 22:32
#6

Hmm, kom att tänka på en sak; tar du några mediciner (för något annat)? En del kan ha påverkan på urinvägarna och urinproduktionen som biverkning. Det vanligaste är väl att det är tvärtom och att det blir stopp/svårigheter att kissa men att man läcker förekommer också.
Även obalans i en del hormoner som tex östrogen kan ge inkontinens.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Devya]
2019-06-28 07:47
#7

Det är bäst att kolla upp det. Om det är något fysiskt fel så kan det kanske lätt fixas. Min förra detta kompis har problem med att hålla sig om nätterna men det är ett psykiskt problem. Han använder blöjor och ha i princip alltid gjort det. Han är nu 33 år gammal. Han har dock utvecklat någon sorts blöjfetisch och vill inte ens sluta med blöjor så han ha aldrig uppsökt hjälp fö sitt psyke. Han har mycket obearbetat från barndomen så han borde söka hjälp oberoende.

Anonym
Anonym
2019-06-29 00:10
#8

Tack för alla tips och svar! Sover hos mamma och pappa ikväll och har nära till toan. Problemet är att jag har varit törstig och druckit lite och ofta. Jag hoppas att det går. Gör de det, så belönar jag mig själv. Fortfarande törstig, men det får va tills i morgon.

Katti
2019-06-30 14:25
#9

SLUTA tänk att du ska belöna och/eller bestraffa dig själv. Det här är inget du rår för!!! Bindor är gjorda för att stoppa blod som är betydligt mer trögflytande än urin, så de fungerar dåligt. Du behöver inkontinensskydd för att kunna känna dig säker.  Tänk på att om du dricker för lite kan du får allvarliga problem av den orsaken, så det är ingen lösning.

Varför är det pinsamt att berätta för din man? Det är ju som sagt inte ditt fel, utan inte konstigare än att få en vårta eller bli gråhårig. Du har exakt lika lite skuld till det här!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Anonym
Anonym
2019-07-01 16:11
#10

Nu har jag varit och fått hjälp. De kollade urin i blåsan och sen fick jag kissa och testet gjordes om. Sen skulle jag göra en urinsticka. Inte lätt när man precis kissat. Dessutom hade jag druckit lite under dagen. Fick en tablett. Den skulle finnas på apoteket. Men ingen av de två apoteken i stan hade den. Bara någon som var billigare, men man ska alltid ta det som står på receptet tycker jag. Sen vet jag att det finns andra som inte håller med. De får in den i morgon eller onsdag. De skulle smsa när den kommer in. Nu ska jag gå på toa ofta. Oftare än jag behöver. Kan vara en urinvägsinfektion som legat utan att ge symptom och kan ha kommit och gått i de stunder som jag har haft problemen.

Anonym
Anonym
2019-07-02 16:16
#11

Fick hem medicinen idag. Tar en till två veckor att märka skillnad, vissa oftare. Ska ta den på kvällen då man kan bli dåsig av den.

Lona
2019-07-02 16:26
#12

#11, Hoppas att den hjälper! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: