Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 927 ggr
Wilola
2019-05-15 13:33

Svamp inte tvätta med vatten

Jag har problem med återkommande Svamp i underlivet och fått rådet att inte tvätta alls med vatten. Men börjar det inte lukta då? Känns inte så fräscht

Annons:
AlvaU
2019-05-20 09:08
#1

Vatten torkar ut. Så istället för att tvätta underlivet när du duschar så kan du efter duschen (eller innan) ta en handduk och blöta upp med ljummet vatten och hälla på olja, sedan kan du försiktigt torka underlivet :) Jag använder ACO Intimate cleansing oil ihop med ljummet vatten på en handduk och det var verkligen räddningen!

Viktigt att tänka på också är att så ofta man kan ska gå utan trosor (tex när du sover, bara går hemma och har ett par lösa mysbyxor/kjol osv). För mig var det också viktigt att byta ut alla trosor till 100%-bomullstorsor samt alla byxor till så mycket bomull jag kunde hitta (ca 80 % har funkat fint för mig). Jag bytte ut bindor (tamponger torkar också ut) mot menskopp och tygbindor av 100% bomull. Allt detta har gjort att jag varit svampfri i säkert två år (från att ha haft återkommande i något år)

Allt som skaver, skapar fukt/instängdhet (tex sitta med benen i kors en längre stund i byxor är inte alls bra!) och torkar ut kan resultera i Svamp. Nu var det mer info än du bad om, men jag hoppas detta kan vara till någon hjälp :)

AlvaU
2019-05-21 21:43
#2

Glömde ju det nästan viktigaste! Efter handduks-tvätten är det viktigt att smörja in med olja. Själv använder jag barnolja för detta, och även efter sex eller då jag känner mig allmänt torr i underlivet. Viktigt att kissa direkt efter sex också, annars blir man lätt torr och får på så vis Svamp.

Upp till toppen
Annons: