Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1751 ggr
[EM_L]
5/10/19, 9:53 PM

Menskopp

Hej!

Har ett svagt minne om att jag skrev något liknande på antingen TiF eller här för ca två år sedan.

Detta med menskopp. Har haft mens sedan två år tillbaka i Juni och just nu så blöder jag mycket dag 2 och 3. De två dagarna kan jag inte vara med på idrotten en gång i månaden även om jag har tampong plus binda.

Går liksom med skräcken två dagar i månaden att blöda igenom då jag blöder mer då jämnfört med de andra fem dagarna.

Sade detta till min kurator när jag o min kompis snackade om ngt med henne som gjorde att vi hamnade där.  Kuratorn sade att om jag kände för det så skulle jag prova menskopp och hon använde själv det.

Det jag är mest tveksam till är hur man ska  få den att veckla ut sig. Har läst att man kan känna med pekfingret längs kanten och vilken kant? Sidorna?

Och när man ska ta ut den är det då att man bara nyper tag i botten försiktigt så att koppen blir pyttelite böjd och vacumet försvinner och sedan drar man ut den försiktigt?

Vad tycker ni om koppen ni som har den?

Annons:
Maleficum
5/10/19, 10:35 PM
#1

Jag har haft menskopp i över 10 år och älskar det (köpte nyligen en ny även fast min gamla fortfarande funkar fint men har den nu på landet ifall jag skulle glömma packa ner en när man åker dit)!

I början kan det vara lite knepigt innan man lärt sig men det är bara att öva (när man inte har mens då) att sätta in och ta ut.

Är främst i överkant man kan känna om den är utvecklad. För mig kan den kännas lite knölig precis efter införandet (brukar "snurra" lite på koppen precis efter insättning för det tycker jag hjälper att få den ordentligt på plats) men i mitt fall är det främst för jag har väldigt starka knipmuskler men den brukar rätta till sig när jag gått omkring lite.

Tar helt enkelt bara tag i botten på den och drar ut (både i och uttag tycker jag är enklast om man sitter på huk eller sitter på toan när man gör det så brukar själv ofta passa på att tömma när jag är i duschen). Själv har jag inte jättemycket mens så jag behöver bara tömma på morgon och på kvällen men har man mer mens så är det bara att tömma oftare (bara se till att ha rena händer).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
5/11/19, 12:15 PM
#2

#1 Tack för svaret! De gångerna jag har haft tampong under dessa två extra blodiga dagarna så har det känt lite trångt.

Liksom att även om jag får in Lunette modell 1 så kanske inte får in ett pekfinger för att känna längs kanten.

Det jobbiga är att min nästa mens beräknas komma under veckan då jag har en friidrotts dag i skolan jag går på. Så att springa med binda plus tampong och få sand i skor och byxor känns bara för jobbigtXD

Vet hur stor Lunette storlek 1 är och det kommer nog att passa mig.

Maleficum
5/11/19, 1:21 PM
#3

#2 Själv kunde jag aldrig riktigt använda tampong även när jag försökte med mini, hade jättesvårt att få in den (utan att nästan dränka den i glidmedel) och jobbigt att få ut. Mycket smidigare med menskoppen för mig :)

Min nya menskopp (annat märke än min första) är dessutom aningens mjukare så den är enklare att få in.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
5/12/19, 10:02 PM
#4

Blir en koppis nog det!

Men just nu är det märket jag är… njae. Vilken är mig tusan bäst?

Vad jag har sätt på YouTube videos, läst recensioner och osv så verkar Monthly Cup vara bäst. Lättare än Lunette att få tag på knoppen eller piggen.

Ska kolla Apoteket imorn och kolla vad de har för M-koppar och hoppas på att dem har Monthly Cup. Känns så onödigt att lägga 300 spänn på en kopp som kanske inte funkar.

Maleficum
5/12/19, 11:38 PM
#5

#4 Har en Monhtly Cup nu och är väldigt nöjd med den, är som sagt lite mjukare än min gamla (Moon cup som verkar vara svårt att få tag på i Sverige numera) och lättare att använda (men kan också kännas lite mer knölig i början när man stoppat in den).

Sen gillar jag att den kommer i färg då, trots bra rengöring, dem ganska fort kan bli lite missfärgade (vilket syns extra tydligt på en genomskinlig), har ju ingen större betydelse (och man kan skrubba dem ibland med en mjuk svamp) mer än att det kanske inte ser så fräscht ut.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
5/13/19, 9:22 AM
#6

#5 Den typ? https://www.menskopp.se/product/menstrualcupsapphiresizenormal Men när man beställer. Kan man då välja typ en plats där man hämtar beställda saker och betala koppen på post uttagningen. Vet inte vad det heter den platsen man kan hämta post på saker man beställt.

Annons:
Maleficum
5/13/19, 3:58 PM
#7

#6 Det får du nog fråga dem om. Jag betala direkt och fick det hemskickat (tror jag till och med fick det till brevlådan) gick supersmidigt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
5/13/19, 6:20 PM
#8

#7 Oki!

Vart på ett av Apoteken igår och såg att dem hade MeLuna Classic i Small, Medium och Large med ring istället för knopp eller denna räfflade piggen.

Kostar 180 kr, ska söka lite mer på den koppen och kolla hur många som gillar den=)

[EM_L]
9/2/19, 9:45 PM
#9

Istället för att göra en nya tråd om menskoppen så skriver jag i denna!

Alltså… natten mellan fre till lör när jag vaknade på morgonen med en FULL nattbinda, blod på trosorna och lite på handduken jag hade lagt för säkerhets skull. Tur att jag sov i nattlinne som inte blev drabbad.

Jag tänkte typ… NEJ I HELA VÄRLDEN! NU SKA JAG DRA MIG I KRAGEN OCH SKAFFA MENSKOPP. Plus idag då jag kände hur blodet rann när jag reste mig upp från en stol i skolan.

Så idag… skaffade jag mig en Lunette modell 1 på eftermiddagen.

Var svårt första gången att sätta in. Prova säkert tio gånger och bönade om att det skulle funka. Jag kände den… gick in och ändrade. Då ville den inte veckla ut sig ordentligt. Tog ca fem minuter att få den utvecklad.

Tömde nyss och vart för två timmar sedan jag satte in den. hade inte läckt! Men nu var det så lite. Var lite jobbigt att få vacumet att släppa, men lyckades efter ca tre minuter. Prova två gånger innan jag fick in den igen. Vecklade iallfall ut sig på typ direkten och hoppas på att det är tätt så att det inte läcker. Klippte av lite mer av piggen.

Blir nog en menskopp användare! Tummen upp för mig som äntligen testade efter två års tänkande. Kommer dock att sova med binda denna veckan tillsammans med kopp och nästa mens också innan jag känner mig hundra säker och bara tar ett trosskydd som jag använder vanligtvis.

[EM_L]
9/2/19, 9:46 PM
#10

Halleluja ifall det funkar😃 Och så mycket bindor jag har kvar då! Kommer ändå att ta med mig till skolan osv. Finns ju alltid en kompis som behöver fråga😛

P.s Känner mig helt mörbultad där nere😴 Är det vanligt första veckan man testar den?

Maleficum
9/3/19, 12:00 AM
#11

#10 Grattis till nya menskoppen! Jag har inte ångrat en sekund att jag skaffa min första för mer än 10 år sen!

Själv skaffa jag min under period jag inte hade mens så kunde i lugn och ro öva på att sätta in den och ta ut den några gånger innan jag verkligen behövde använda den. Min första är ganska styv så den veckla ofta ut sig utan problem men var lite knöligare att få in. Min nya är lite mjukare och har märkt att den ibland inte vill veckla ut sig ordentligt men den läcker ändå inte (har extremt bra knip muskler så det kan vara en anledning till att den inte riktigt kan hålla sig helt utvecklad).

Nu var det så länge sedan jag började använda min men vet att den ibland kändes lite obehaglig om jag inte fick in den ordentligt innan jag lärt mig exakta platsen som funka för mig. Numera så kan jag glömma att jag har den inne för jag inte känner av den!

Hoppas natten blir skön och blodfri utanför koppen! (Men smart med binda i början innan du lärt dig exakt hur den sitter bäst på dig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
9/4/19, 7:10 PM
#12

Orkade inte att svara förens idag. Är typ helt slut med stukad fot oh kramp i det andra benet mitt i benet så har inte kunna sova så bra.

Har blivit enklare att få in den där den ska sitta. Så den känns inte. Problemet är att jag inte är säker på att den vecklar ut sig helt. När jag känner med fingret så verkar den vara utvecklad. Men läcker ändå väldigt litee.

Att då ut den är lite svårt, den halkar liksom och glider in lite🤪

Speciellt på morrn när jag sovit och mina fingrar inte har kommit igång.

Sov mellan 9 och 11:30 idag och sov utan koppisen då. Orkade inte hålla på.

Sedan satte jag in den. Den läckte lite. Men jag tror ändå inte det. Kan ju varit blod som suttit kvar där nere även om jag förde in koppen. Med tanke att jag valde att sova med binda.

Jaja, jag har tio år på mig😂 Jag lär mig.

[EM_L]
9/26/19, 7:14 PM
#13

Kan uppdatera ju!

Är inne på andra mensperioden och det går betydligt enklare! Läcker bara lite, men då på grund av att den är full.

Enkel att ta ut, lite knepigare att få in. Men vet hur jag ska å den att veckla ut sig och när den väl är inne så kan jag ha den inne i 6-9 timmar. Så sköönt!

Annons:
Maleficum
9/26/19, 11:37 PM
#14

#13 Vad skönt det går bra för dig :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
9/27/19, 8:16 AM
#15

Jaappp. Här har ni menskopps användare nummer….. jag vet inte.

Upp till toppen
Annons: