Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1368 ggr
roseraie
2019-05-10 21:05

kolla upp anlag för blodpropp

hej! jag är ganska säker på att jag har rastlösa ben, jag har under en längre tid haft svag smärta som kommer och går i båda benen. smärtan kommer mest när jag stiter/ligger stilla och det försvinner helt när jag är uppe och går osv och kommer tillbaka en stund efter jag satt mig igen,  får även krypningar när jag ligger i sängen ibland. jag är även arbetslös för stunden så jag sitter ju hemma mycket - men nu på senaste har jag börjat vara ordentlig med att gå ut och gå, cykla ist för buss, ställa mig upp och röra på mig då och då.

dock så blir jag lite orolig då jag går på p-piller - prionelle 28 - och nu tror jag ju inte att det är en blodpropp eftersom jag har haft liknande smärtor och krypningar innan och jag har inga andra symptom på blodpropp - men skulle gärna vilja utesluta det och även ta blodprov för och se om jag har anlag. (ingen i min familj har haft blodpropp - men som jag förstår det så kan man ha anlag ändå)

det jag dock tänker på är ifall jag inte har något anlag och blodpropp blir helt uteslutet, skulle de ändå råda mig att använda mig utav annat p-medel, eller är det okej då?

Annons:
Honestyisdead
2019-05-11 16:13
#1

Vem som helst kan få blodpropp. Den risken finns alltid. Det är aldrig uteslutet. Men har du inte det i närmaste släkten råder dom inte till annat. Har aldrig hört talas om att någon testat sig för det. ALLA kan få det.

[IdaSoren]
2019-05-11 16:50
#2

Som #1 säger, blodproppar kan alla få, det kan aldrig uteslutas. Har inte heller hört om att någon har testat sig för anlag; man brukar anse att risken är ytterligare förhöjd (eftersom den redan är förhöjd om man använder sig av kombinerade p-piller) om en eller flera nära släktingar har haft det, och då rekommenderas andra p-medel. Har du inga släktingar som haft blodproppar ska det vara okej att fortsätta med p-piller, men risken för blodpropp är ändå högre jämfört med att inte äta p-piller.

Rwawr
2019-05-13 20:50
#3

Jag fick ta ett X antal blodprover för att kolla hur jag låg till, jag är gravid och min mamma gick bort för inte så länge sedan, just pga av blodproppar. Mina värden såg bra ut men om jag måste förlösas med kejsarsnitt så kommer jag få ta blodförtunnande sprutor i förebyggande syfte, just för att hon gick bort i så låg ålder. Sen hur det är med p-piller vet jag inte då jag tog minipiller tidigare. Men rådfråga med läkare eller barnmorska? 😊

Honestyisdead
2019-05-14 06:03
#4

#3 Menar du att blodproverna avgjorde huruvida du låg i riskzonen eller ej?

Rwawr
2019-05-14 09:07
#5

#4 Jag antar det.. har ingen koll egentligen. Läkaren var väldigt noga med att jag skulle få remiss och få det undersökt, väldigt allvarligt enligt henne. Gjorde blodproven, fick ett samtal om att allt såg bra ut men just för att min mamma dog så tidigt så sätter dom sprutorna som säkerhetsåtgärd vid kejsarsnitt. Inget mer än så. Sen dess har ingen sagt nåt om det 😊

Lona
2019-05-14 10:56
#6

Förmodar att man kollar koagulationsförmågan? Om den är hög är det givetvis större risk för proppar. Går att förebygga med tex Waran eller Heparin, vilket man gör vid en del operationer. Det viktiga då är att hitta rätt balans (kollas med blodprov) så att man inte blir för lättblödd istället.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Pyttelite
2019-05-25 08:45
#7

En faktor som kan mätas via blodprov är APC resistens - en markör som talar om blodets koaguleringsförmåga. Det är en ärftlig faktor och det är ett vanligt test man kan göra för att se om man ligger i riskzonen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OlgaMaria
2019-05-25 12:27
#8

Precis som #7 skriver så är detta ett anlag som är ganska vanligt som man kan kolla med blodprov. Min pappa och bror har apc-resistens och har fått flera proppar så de kollade det på mig då jag blev gravid men hade inte det. Rastlösa ben har inget med detta att göra hursomhelst. Viktigt att få i sig alla näringsämnen man behöver. Brist på järn, magnesium, b12 mm kan ge krypningar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Goerleena
2019-06-05 07:54
#9

Har också Apc resistens, fick blodpropp när jag var gravid. Innan dess hade jag gått på p piller sen tonåren men märkt att blodet tjocknade vid mens. Men förstod inte sambandet då. Idag får jag bara använda kopparspiral, inget med hormoner. Har med krypningar värk i benen men sitter med mkt, tror mest det har med dålig blodcirkulation att göra.

Upp till toppen
Annons: