Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1788 ggr
Vash
5/2/19, 1:19 AM

Vad tycker ni om namnet Vanessa?

Tycker ni att Vanessa låter som ett svenskt namn, eller mer amerikanskt? Jag tycker personligen det låter mer amerikanskt, och undrar då hur ni ser på att heta Vanessa i kombination med ett typiskt svenskt efternamn? Funkar det eller bör även efternamnet låta mer engelskt?

Annons:
Skogsväsen
5/2/19, 6:21 AM
#1

Jag tycker det fungerar för både och. "Vanessa Larsson", "Vanessa Brighton". Lite att förnamnet uttalas med svensk respektive engelsk accent. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

-Aida-
5/2/19, 9:29 AM
#2

Vanessa Karlsson, Vanessa Gustafsson, Vanessa Lindkvist. Väldigt typiska svenska efternamn och det funkar hur bra som helst anser jag. Det är nog lite värre med namn man inte kan Svenskifiera på nåt vis utan att de låter skit, men Vanessa låter ändå väldigt svenskt i uttal.

Vash
5/2/19, 10:15 AM
#3

#1 och #2

Jag har ett amerikanskt/brittiskt efternamn men funderade på om jag borde byta till ett vanligt svenskt efternamn för att passa in bättre i Sverige. Jag frågade därför om mitt namn till svenska efternamn, för att veta om jag kan behålla mitt förnamn Vanessa eller var tvungen byta det också. Är det konstigt att inte ha ett andranamn? Jag har idag bara ett förnamn men vet att dem flesta har flera, men man använder ju ändå bara ett namn tänker jag.

Sarah
5/2/19, 10:59 AM
#4

För mig har namnet Vanessa en bimboklang/ porrfilmsklang. Jag förstår från din andra tråd att du genomgått könskorrigering och antar därför att du valt namnet själv. Jag kan förstå att man väljer ett sådant namn när man äntligen fått hjälp att se ut som man känner sig. Namnet är kvinnligt och jag ser direkt väldigt kvinnliga former, stora bröst osv när jag hör det. Jag ser även allt för höga stilettklackar, för korta kjolar, rejäl push-up osv. Du fattar, en överdriven och plastig "kvinnlighet". Det här är mina fördomar såklart, och jag är ledsen om jag förolämpar någon. I Sverige finns det ca 3000 kvinnor som heter Vanessa, så det är inte jättevanligt. Jag tänker att om ditt mål är att passa in nammmässigt så ska du heta ngt annat, men samtidigt är det väl ett namn du haft under din korrigering och trivs med så därför tycker jag inte att du ska byta.

[Devya]
5/2/19, 11:00 AM
#5

#3 Min bror har bara ett förnamn och ett efternamn, inget där emellan. Det är inte konstigt att inte ha något mellannamn faktiskt.

[Devya]
5/2/19, 11:07 AM
#6

#4 Jag har personligen inte sådana associationer alls med namnet Vanessa. Jag kommer att tänka på en mörkhyad vacker kvinna som spelade journalist i Sunset Beach. :D Vad jag minns var hon inte speciellt kurvig men smart och även lite nördig. Spännande hur olika vi associerar namn med! :D

Annons:
Sarah
5/2/19, 11:23 AM
#7

#6 haha ja verkligen :)

Vash
5/2/19, 11:26 AM
#8

#4 Jag har genomgått en könskorrigering, det stämmer. Jag har valt namnet själv, men valde namnet dels för det skulle passa till mitt internationella efternamn. Jag har levt som Vanessa i 6 års tid, sedan jag kom ut. Jag har hetat Vanessa juridiskt sedan hösten 2016. Jag tror det skulle vara lite svårt att vänja mig med ett nytt namn, men har funderat på det ibland. I USA ses inte Vanessa som ett bimbonamn men jag har förstått att det har lite det ryktet här i Sverige. Jag ville från början ha väldigt överdrivna namn, överdriven kvinnlighet med extrema klackar osv så förstår precis hur du menar. Det var nyhetens behag om man säger, så att det var lätt överdriva. Först ville jag heta London, Paris eller något väldigt överdrivet men valde Vanessa som då kändes neutralt. Men tänker ofta att jag ibland vill ha någonting ännu mer neutralt. Jag tycker ex svenska namnen Alexandra, Rebecca, Melissa, Nina och Josefine är fina. Är dessa namn mer neutrala eller har också bimboklang? Samtidigt har Vanessa blivit en del av den jag är under väldigt lång tid så jag vet inte..

#5 Okej, det låter bra att det inte ses som konstigt att bara ha ett förnamn. Jag tycker det är lite svårt hitta andranamn som ska passa till tilltalsnamnet. Jag hittade inget jag tyckte flöt på bra efter Vanessa. Gällande efternamnet tänkte jag mest på jobbmöjligheter och liknande eftersom studier visar att arbetsgivare i Sverige aktivt väljer bort personer med utländska namn. Men jag har mest sett studier gjorde på arabiska/afrikanska namn mot svenska, har inte läst så mycket om hur engelska och amerikanska namn ses på.

[Devya]
5/2/19, 11:39 AM
#9

#8 Fundera inte på något andranamn, Sådant är egentligen bara onödigt om det kommer från en själv. Föräldrar ger ofta extra namn efter sin förälder eller dylikt. Det betyder mer för föräldrarna än för barnet, så upplever jag det som.

Engelska efternamn brukar inte vara något problem då man söker jobb, så det tror jag inte att du behöver oroa dig över.

Mitt svenska efternamn har inte varit något problem här i Belgien. Det är bara vissa folkgrupper som blir diskriminerade här. Dessutom har många här trott att mitt svenska efternamn är amerikanskt… Skrattretande men sant! Det är då det ofta är med i amerikanska filmer som folk automatiskt tror att det är amerikanskt.  Hursomhelst så har det bemötts väldigt positivt, jämfört med mina andra vänner som kommer från Irak, Iran osv.  Så jag har dragit slutsatsen att inte alla utlänningar diskrimineras, utan endast vissa.

Vash
5/2/19, 11:48 AM
#10

#9 Det kan nog vara så, att det bland dem som diskriminerar är skillnad på utländska och utländska namn. Mitt efternamn är långt ifrån svenskt, men det är västerländskt vilket kanske inte ses ner på samma sätt som att det hade låtit arabiskt. Jag hade ett väldigt överdrivet andranamn förut som jag valde att ta bort efter ett tag, hette Chanel i andranamn. I USA är det inte ett jätteovanligt namn men här låter det lite löjligt känner jag själv så valde att ta bort det.

Skönt att du inte upplevt några problem i Belgien med ditt svenska efternamn. Det finns många svenska efternamn som är rätt lika många amerikanska versioner av namnen, så förstår att icke-svenskar och icke-amerikaner ibland kan blanda ihop vissa av namnen.

Honestyisdead
5/2/19, 12:17 PM
#11

Jag tycker Vanessa är fint. Och ser det bara som något positivt att det inte är så vanligt i Sverige. Är inget konstigt med något efternamn.

Sarah
5/2/19, 1:39 PM
#12

Melissa hamnar för mig i samma grupp av namn som Vanessa, men inte de andra. Som andra sagt, det är mest personer med arabiska, afrikanska etc namn som blir utsatta för diskriminering så jag hade inte oroat mig så mycket för efternamnet.

Vash
5/2/19, 4:44 PM
#13

#12 Jag tänker mest på artisten Melissa Horn och jag gillar hennes musik så det är nog därför jag gillar namnet. Jag tänkte så också, men känner en med spanskt ursprung som fick problem med mycket diskriminering och jag tänkte att latinska namn inte bortprioriteras så det är då jag började fundera om det är samma vad gäller amerikanska namn.

Annons:
Vash
5/2/19, 6:58 PM
#14

Jag känner att jag nog kommer behålla namnet Vanessa, men funderar fortfarande kring om jag borde byta till ett svenskare efternamn. Jag hittar inget andranamn jag gillar och jag förstår inte poängen med att ha flera namn så därför kommer jag nog inte ha något andranamn i fortsättningen heller.

Herveaux
5/2/19, 8:42 PM
#15

Slirar in på ett bananskal här, tycker tankar och diskussioner om namn är intressanta. 

Jag är också transperson, fast åt andra hållet så att säga, är transkille. 
Valde förnamnet Harlequin för att jag fastnade för det så snart jag såg det i de milslånga listorna med olika namn. Gillar att det är unikt - precis som jag. 😉
Harlequin kommer från en karaktär inom teatern och jag tycker "Harlequins" personlighet liknar min egen. 
Efternamnet bytte jag i samma veva då jag ändå inte hade några blodsband till mitt gamla. Herveaux kommer från en varulvskaraktär i bokserien True Blood.
Fastnade för namnet första gången jag läste det och karaktären som bär namnet var min solklara favorit. Har dessutom länge varit fascinerad och intresserad av varulvs-lore så det vart ju en extra bonus!

Har aldrig haft några problem med att ha ett namn som inte låter svenskt eller är ovanligt och svårstavat. 
(Om jag minns rätt så har Harlequin italienska rötter och Herveaux är en twist på ett franskt namn.) Ibland har folk svårt att uttala och stava, men det är inte hela världen och kan vara lite roande att höra hur folk tror att det ska uttalas. 🤐

Det viktigaste är att du trivs med ditt namn, med eller utan mellannamn.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
5/2/19, 10:08 PM
#16

#15 Att ha ett efternamn ingen kan stava har jag levt med hela livet, alltid lite spännande hur olika folk stavar fel (även om de flesta gör på samma sett så är det faktiskt variationer ibland, både förståeliga och mer oförståeliga) ofta gillar jag inte mitt efternamn och som yngre ville jag byta men det är ett familjenamn som min farfar skapade så känns lite dumt att byta ändå.

#4 Min första tanke var på Vanessa Hudgens och hon är väl rätt långt från den bild du målar upp. Men allt är väl lite vad man är van med och associerar till, själv tycker jag tex Simon är ett kvinnonamn då jag har en kompis som hette det när vi träffades (innan hon bytte tillbaka till sitt födelsenamn under en period).

Att ha andranamn känns inte så viktigt egentligen eftersom man ju sällan använder det (och kan göra det jobbigare att fylla i vissa formulär och göra att det ser knasigt ut när man får viss post och alla tecken inte får plats) men kan samtidigt se en vilja till det. Själv fick jag ett andranamn (som dessutom står innan mitt tilltalsnamn vilket i vissa situationer gjort att jag blivit kallad mitt andranamn istället) och la sedan själv till två till andranamn (släktnamn från pappas sida som mamma hade velat haft om hon vetat om dem när jag föddes) som är extremt ovanliga här i Sverige.

Men i slutänden ska man ju själv trivas med det! (Själv blev jag retad över mitt tilltalsnamn, trots att det är ett vanligt namn och har i perioder velat byta men i slutänden är det ju jag och bekymret och krånglet med att byta är nog inget jag vill gå igenom heller).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
5/2/19, 10:22 PM
#17

#16 Mitt gamla förnamn var även det en mardröm att stava och uttala, så jag är också uppvuxen med att hjälpa folk att få med alla bokstäver på rätt ställe och inte slå knut på tungan. 

#0 Kanske skulle svara på din fråga i TS också. Sorry. 
Jag tycker Vanessa klingar mer engelskt men ser inget fel i att ha ett typiskt svenskt efternamn i kombination med Vanessa om det är vad du vill. 
I bl.a. USA finns det ju en massa svenskättlingar som har ett svensk-klingande efternamn med sina typiskt amerikanska förnamn.
Kan dom - kan du. Om du vill.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
5/3/19, 12:27 AM
#18

#4 av: Sarah

Och för mig är Vanessa en vacker, lite tillbakadragen och vänlig flicka.

Eller som Vanessa Redgrave, strålande och intelligent.

Vash
5/3/19, 6:36 AM
#19

#18 Skönt att höra att inte alla har en bimbo-association med namnet. Jag har aldrig haft någon med samma namn i klassen och liknande, så känns som jag alltid haft mitt namn i fred sen jag tog det. Om jag beskriver mig själv är det som vänlig, intelligent och lite tillbakadragen så med din association passar namnet mig bra. Jag minns i gymnasiet att det i min klass fanns 4 tjejer med samma namn, ett så vanligt namn kan vara lite jobbigt att ha också.

[Devya]
5/3/19, 11:19 AM
#20

#19 Oberoende vad namn du hittar så kommer det alltid att finnas en person som har någon mindre bra association med namnet. Så det viktigaste är att du känner dig bekväm med namnet.

Vanessa är ett jättefint namn som fungerar jättebra att säga både på engelska och på svenska. Mitt namn låter urlöjligt om någon med engelskt modersmål försöker uttala det!  Så jag tycker det är jättefint att du har valt ett namn som fungerar perfekt på båda språken! :)

Annons:
Skogsväsen
5/5/19, 8:32 AM
#21

Spela rocken om det är ovanligt med att inte ha ett mellannamn, det finns personer med allt! :) Finns personer som saknar mellannamn, finns personer som har 3st mellannamn. Jag tycker personligen det känns överflödigt med mellannamn, men fick min mors namn som mellannamn. 

Mellannamn orsakar nog mest bara förvirring egentligen.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: