Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1618 ggr
[Urfokus94]
5/1/19, 6:33 PM

(X) framfall?? Har jag det - har du? Efter förlossning

Undrar om jag fått framfall eller vad kan det vara? Födde barn för cirka 2 veckor sedan Testade att trycka in ett finger nu, och är som något är ivägen för öppningen det är svårare att hitta hålet. finns en öppning o inget hänger ut utifrån dock, men tittat med en spegel och i insidan av vaginan ser man ngt där inne som ser väldigt svullet och rörigt ut.. jag har vart hos barnmorska, hon var ganska barsk o sa man kan inte ha framfall som 24 vilket inte stämmer, man kan ha det.. hon sa ngt var löst? Ville inte fråga vad.: men hon sa de läker sig. Har iaf medioker knipförmåga o ingen inkontinens, blev sydd andra graden. Ni som vet ngt om framfall låter detta som det? Eller är de vanligt vaginan är såhär ”konstig” veckor efter förlossningen?? Ska gå på återkontroll men mår så dåligt psykiskt av detta.. redan..

Annons:
pyromanen
5/1/19, 9:58 PM
#1

Der har bara gått två veckor? Ta det lugnt nån månad till, det tar tid för vävnader att återställa sig. Om jag minns rätt dröjde det typ 6 veckor för mig innan det kändes ungefär som innan. Skillnaden mot innan var då mest en större "grop" vid livmodermunnen än innan. Framfall i olika grad är jättevanligt bland lite äldre kvinnor och vanligare ju fler förlossningar. Mildaste/vanligaste är att livmodern finns lite lägre nere, det är inte så långt in till tappen. Det behöver inte ge några som helst problem. Knipa stärkar muskler, men allt är inte muskler, tx är det inte muskler utan "ligament" som håller uppe livmodern och de kan en inte träna, så detdär med att skuldbelägga en för att kniptrpba för lite är ärligt talat fult. (Sen är bra knip bra för annat, tx för sexuelll njutning) .

Sarah
5/2/19, 10:23 AM
#2

Man har ju efterkontroll 6-8 veckor efter förlossningen, för att det tar tid att läka. Vänta tills dess.

SuperLimm
5/5/19, 3:42 PM
#3

Jag fick en liten buktning och skavde lite ca 6 veckor efter förlossningen. Trodde jag fått framfall men det var det inte. Blev undersökt på gyn grundligt men det var ingen fara alls. Min knipförmåga var riktigt dålig så jag blev tillsagd att fortsätta träna knipet varje dag och ett par veckor senare hade jag inte längre några problem av den lilla buktningen. 

Nu är det snart 11 månader sen förlossningen och min knipförmåga är rätt bra och jag har inga besvär alls. Jag upplever att det är en liten buktning fortfarande men jag märker aldrig av den. Den kan ta upp till två år innan slidan har läkt ordentligt. Så jag tycker du ska ta ett djupt andetag, fokusera på din bebis och njuta av den och sen tänka att den läker. Du måste ge kroppen tid att läka sig själv, den är helt fantastisk på den fronten faktiskt. Se också till att träna knipet varje dag, så kan du söka för eventuella besvär efter 6 månader, om du har några då. Ta också upp frågor på efterkontrollen om du har några. 

Vill även ge ett boktips; https://www.adlibris.com/se/bok/mammaroll-och-snippkontroll-du-och-din-kropp-aret-efter-forlossningen-9789188589040?gclid=CjwKCAjwk7rmBRAaEiwAhDGhxKv_wOUw2euMlQwmz9766pFM6U_Ol-kAvQZSQCY-xQ3od08JDCWK1xoCbiwQAvD_BwE 

Jag fick den av min sambo ett par månader efter förlossningen och den hjälpte mig i många funderingar faktiskt. Tycker den är jättebra.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: