Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 890 ggr
Anonym
Anonym
2019-04-24 00:19

Halsfluss

I fredags började jag få en konstig känsla i halsen, och sen dess har det bara gjort ondare och ondare för varje dag. Kollade upp det på vc idag där dom tog prov i halsen (med en tops och så hårt att jag fick blödande sår på halsmandlarna utöver alla vita fläckar som gör hur som helst) och fick Avopenin utskrivet. Problemet är att det gör så ont att jag ligger och gråter. Jag är dessutom förkyld så jag hostar, vilket gör jätteont och jag blir täppt i nästan vilket gör att jag måste andas genom munnen, då blir det torrt och går inte att svälja. Har bara ätit en macka på hela dagen och smärtan var hemsk. Dricker jag något får jag massa slem i halsen och det går knappt att svälja det pga svullnad och smärtan. Vet inte vad jag ska göra, har tagit Ipren, alvedon, halstabletter (både strepsils och bafucin) men det hjälper verkligen ingenting. Finns det något som kan lindra smärtan? Är det någon som vet när penicillinet börjar hjälpa?

Annons:
Sarafiaklara
2019-04-24 00:29
#1

Har du provat glass, sorbe eller att suga på en isbit? Glass är det jag tycker kan funka näst för att i alla fall bli av med smärta i halsen för en stund. Varmt vatten med honung kan ju också verka lindrande.

Sindri
2019-04-24 00:34
#2

Det är så olika när antibiotikan börjar hjälpa. En god natts sömn brukar kunna hjälpa kroppen att läka, men förstår att det kan vara svårt när man har det som du.

Du borde fått något avsvällande också, det finns t ex något som heter acetylcystein som hjälper bra. Näsdroppar mot nästäppa (utan konserveringsmedel).
När jag får ont i halsen brukar jag gurgla mig med varmt saltvatten, det går inte över helt, men hjälper, och saltet renar. Man kan också dra upp lite saltvatten i näsan och rensa ut på det sättet.

Att ligga högt med huvudet är bra mot nästäppa. Lägg ett par kuddar under madrassens huvudända. 

Det vore bra om du kunde dricka buljong, det innehåller mycket näring. Se till att det är ett bra märke, bara.
Te med ingefära lindrar också vid halsont. Strunta i halstabletter - de innehåller ofta mycket socker, och socker eldar på inflammationer.

Löskokt  ägg är lätt att svälja och innehåller också mycket näring, vilket du behöver nu när kroppen skall reparera sig.

Tänk också på att antibiotika slår ut många nyttiga bakterier så det är klokt att äta olika produkter med olika bakterier, som t ex olika sorters kefir och youghurt, bäst av allt är nog surkål. Se också till att det inte är sånt med socker i. Det finns också probiotikatabletter att köpa.

Maria
2019-04-24 08:09
#3

Tänk på att äta är inte det viktiga när du har som ondast utan det är att du försöker få i dig vätska.

Det finns halstabletter på apoteket som har en bedövande effekt. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Shettisar]
2019-04-25 09:46
#4

Bafucin har hjälpt mig när det varit riktigt ont i halsen.De har lätt bedövande effekt.

Honestyisdead
2019-04-25 19:45
#5

På mig brukar penicillin hjälpa på ett dygn mot smärtan man får med halsfluss.

Upp till toppen
Annons: