Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 926 ggr
Vash
2019-04-14 21:12

Hur skyddar man mot sårvätska efter operation?

Jag har genomfört en väldigt stor operation, och kommer enligt läkarna kunna räkna med att det rinner sårvätska i ungefär 1 månads tid. Negativa med detta är ju främst att det enligt vad dem berättar kommer kosta mig mellan 30 och 40 000 kronor, och jag har inte en krona sparad. Enligt dem finns det inget som skyddar helt mot sårvätskan utan den rinner igenom anpassade underlägg, trosskydd, och handdukar/lakan så alla kläder jag använder under 1 månads tid kommer bli helt förstörda, alla underkläder kommer behöva slängas, alla lakan kommer behöva slängas, sängen och soffan kommer behöva slängas, och köpas nytt för det enligt dem kommer rinna sårvätska precis överallt. Det har det gjort på sjukhuset och gör fortfarande, har underlägg här men det rinner igenom på lakan madrass kläder osv. Och enligt dem är det helt omöjligt få bort sårvätskefläckar på kläder, lakan osv. Jag ska inte vara sjukskriven heller efter operationen så jag måste ju ha vanliga kläder på mig, inte gamla trasiga kläder som ändå hade slängts som jag kunde haft om jag skulle gått hemma. Alla blir sjukskrivna minst 1 månad efter denna operation men eftersom man ej kan bli sjukskriven från heltidsstudier så har jag inte den möjligheten utan måste gå till universitetet.

Är det någon som varit med om liknande scenario och har ni lyckats skydda kläder och möbler från sårvätska? Jag ligger ner här i sjukhussängen och får en panikattack för jag funderar hur jag ska klara dessa oförutsedda kostnader med helt ny garderob, linneskåp och säng soffa.

Annons:
Anonym
Anonym
2019-04-14 22:20
#1

Engångsunderlägg och blöjor/bindor borde fungera om de byts nog ofta.

Hade ett stort infekterat sår på insidan av låret  upp mot ljumsken och det vätsskade rejält medan det läkte. Bytte omläggning en gång i halvtimmen och det fungerade. Jobbade heltid med detta sår.

Vash
2019-04-14 23:13
#2

#1 Svårt hur jag ska göra det så ofta bara när jag har massa timmar i universitetet med seminarier, tentor, föreläsningar och workshops… var köper man blöjor för vuxna? Apoteket? Var köper man engångsunderlägg?

Åsa S
2019-04-15 07:21
#3

Varför kan du inte bli sjukskriven? Enligt CSN:s hemsida får du fortsatt studiemedel ifall du behöver sjukskriva dig + de prövar studieresultaten ifall du inte lyckas ta alla poäng p.g.a sjukdom. +Som tidigare lärare så har jag gjort en massa specialgrejer och extra prov etc. för vuxenstudenter och gymnasieelever som haft giltig sjukdom så att de har fått extra chanser klara kursen. Universitet brukar inte vara annorlunda fast missar man en hel kurs kanske man får läsa om just den nått år senare. Jag hade en studiekamrat på universitetet som bara läste några kurser som hen missat tidigare p.g.a sjukdom. Är man normalt sett sjukskriven en månad så ska man fundera en extra gång ifall det är lämpligt gå direkt till studier. Ring och prata med dina lärare kanske du kan vara hemma ett tag i alla fall och få hjälp göra vissa saker via distans.

Bjallstal
2019-04-15 07:48
#4

En kompis till mig blev sjukskriven från sina studier pga depression. Har aldrig tidigare hört att man inte kan bli sjukskriven från studier. Jag hade ringt universitetets studievägledare ock CSN och pratat med dem

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Vash
2019-04-15 08:36
#5

#3 och #4 Jag vet att man kan bli sjukskriven indirekt men vad jag förstått så kallas det inte sjukskrivning utan studieuppehåll och under den perioden har man vad jag fått information från av studievägledare och programansvarig inte rätt till CSN under studieuppehållet. Däremot på mitt program, och dem flesta program så är alla föreläsningar frivilliga så det är inte schemalagt varje dag obligatoriska tillfällen. Seminarium, workshops och tentor är obligatoriska men vad gäller seminarium och workshops går det att missa och sedan klara av momentet genom att göra kompletteringsuppgifter så tänker att när jag verkligen inte klarar av att gå dit så får jag göra kompletteringsuppgifter.

Tant Grön
2019-04-15 09:08
#6

Går det inte att få det utskrivet så du får det gratis, som vuxenblöja? Du kan ju höra dig för, speciellt om du har lite pengar.

Annons:
Caeli
2019-04-15 09:38
#7

Ta kontakt med distriktssköterskan på din vårdcentral. De brukar ha bra koll på den här typen av hjälpmedel - både vad som kan behövas och var man får tag på dem.

Åsa S
2019-04-15 09:48
#8

Den infon du fått från studievägledare stämmer inte med vad CSN skriver på sin hemsida, jag skulle ringa och prata med CSN om vad som gäller det är ju dom som bestämmer om du ska få pengar eller ej inte skolan.   Det verkar ju finnas en del fördelar med att sjukskriva sig ex. behöver du inte klara av samma antal poäng och liknande. (Och ofta brukar man ha rätt kräva mer stöd från skolan ifall man varit officiellt sjukskriven = giltig frånvaro och det kan kosta skolan lite mer arbete + pengar kanske därför de råder dig att inte vara sjuk?)

Angående skydd hör med distriksköterskemottagningen på din vårdcentral när jag var sjuk och tillfälligt behövde urinkateter så fick jag gratis påsar på sjuksköterskemottagningen efter att ha pratat med dem.

Vash
2019-04-26 20:21
#10

#8 #9

Angående skydd så var det ganska överdrivet gällande att saker blir förstörda, för mig har det räckt med vanliga bindor för riklig mens för att hålla väska/blod borta från kläder, lakan och så vidare. Inga kläder har blivit förstörda, och det har löst sig fint.

Jag har klarat av att gå till dem flesta moment, men ligger efter med några kompletteringsuppgifter. Men tänker att det kommer lösa sig, men valde att inte sjukskriva mig även om jag eventuellt fick fel information eftersom jag känt att jag ändå klarat av det. Jag är dock fortfarande väldigt mycket tröttare än vanligt efter operationen.

Upp till toppen
Annons: