Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2125 ggr
Anonymos
4/8/19, 7:34 AM

Få igång mensen

Hej på er! Jag har aldrig haft regelbunden mens & det är fruktansvärt frustrerande, dels för att jag inte kan ha koll på ägglossning, dels för att jag är trött på att mensen kommer som ett oväntat brev på posten. Min menscykel kan vara upp till över 50 dagar vilket gör mig frustrerad! När jag pratat med barnmorskor säger de att jag bara ska acceptera de & att vissa har mens oregelbundet! Vad ska jag göra? Jag vet ju att eet finns medicin rör att få igång det men hur ska jag få det utskrivet när alla nekar? För mig är detta jättejobbigt!

/Anonymos

Annons:
Duvethon
4/8/19, 12:48 PM
#1

P-piller?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

-Aida-
4/8/19, 3:46 PM
#2

Medicin för att få igång de kommer väl inte hjälpa i längden? Ifall du har oregelbunden så behöver du nåt som gör de refelbundet hela tiden som p-piller gör. Du får full kontroll på mensen och kan lägga de på vilka dagar du vill ha de på osv.

[rumelle]
4/8/19, 7:27 PM
#3

Det finns ju någon app som ska kunna hjälpa till att hålla reda på när man har ägglossning. Tänker att det kanske kan vara en hjälp till att veta när mensen kommer, vilket ju kan ge lite mer trygghet då det inte alltid blir en överaskning. Har dock ingen aning om det faktiskt fungerar något vidare.

Anonymos
4/9/19, 10:15 AM
#4

P-piller / andra preventivmedel med hormoner får mig att må apa. Och mensen försvann nästan helt efter att jag slutade med p-piller vilket gör det svårt att bli gravid! App har jag haft men min menscykel är väääldigt oregelbunden.

/Anonymos

[Devya]
4/9/19, 5:53 PM
#5

#4 Har du testat olika p-piller då?

Planerar du att bli gravid nu då du oroar dig för att det kan bli svårt att bli gravid?…

ThatPie
4/14/19, 9:47 PM
#6

Har själv en väldigt oregelbunden mens, ena månaden är cykeln på ~40 dagar och andra månaden ~25 dagar. Jag blev väldigt mycket tryggare sedan jag, som #3 säger, skaffade en app som håller koll och påminner mig ”idag kan mensen komma”. Då slipper jag själv hålla koll på hur lång tid sedan det var jag fick mens och när den kan tänkas komma nästa gång. Sure eftersom att den är oregelbunden så stämmer inte appens beräkningar alltid, men bara vetskapen att jag har lite mer information och med det kontroll över hur min kropp fungerar har gjort mig väldigt mycket säkrare och mer bekväm i det hela!

Annons:
Fru A
4/16/19, 12:30 PM
#7

Vill du bli gravid? Då brukar man kunna få letrozol och provera utskrivet. Provera för att få igång en blödning (dvs lura kroppen att den haft ägglossning) och letrozol för att få igång en ägglossning. Letrozolen följs upp av gynekolog med vaginala ultraljud för att kontrollera att man enbart får ett ägg som mognar. Min erfarenhet av dessa är att biverkningarna kan vara överjävliga, p-piller (som jag inte mådde bra av) är ingenting jämfört med dessa hormoner. Men vad gör man inte för att bli gravid… Om du INTE vill bli gravid så skulle jag ha kört nån ”naturlig” metod för att ha koll på ägglossning. Tänker att kolla temp + flytningar borde man komma ganska långt med 😊

Honestyisdead
4/25/19, 8:10 PM
#8

#7 Är det inte just om man har oregelbunden mens som den metoden inte fungerar alls?

OlgaMaria
4/26/19, 9:17 PM
#9

Personer som har d-vitaminbrist har fem gånger så stor risk att ha någon rubbning i menscykeln. Ta d-vitamintillskott och se om det hjälper.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonymos
5/12/19, 1:16 PM
#10

#9: Alltid käkat vitaminer och det har inte funkat… 

Hm… Fick Provera och sen började jag med ppiller igen.. Mår piss och är helt deppig med de nya ppillrerna… mellanblödningar och ingen sexlust, känner ingen sexlust. Egentligen passade kondom oss väldigt bra, ppiller är verkligen inget för mig och jag vill inte ta andra hormonmedel heller… MEN vad gör man när umo bara rekommenderar ppiller och inte ger något annat? 

USCH!

/Anonymos

Fru A
5/15/19, 5:29 PM
#11

#8 Förstår inte vad du menar. Mensen kommer drygt två veckor efter ägglossning. Vet man när man har ägglossning (genom att kolla flytningar eller temp) så vet man ungefär när mensen kommer. Vilket jag förstod var TS problem; att mensen utan förvarning dyker upp. Däremot fungerar det naturligtvis inte som preventivmedel. Kan rekommendera att använda pessar vilket funkat utmärkt för mig.

Katti
5/17/19, 10:29 PM
#12

Från att jag fick mens när jag var 13 tills jag blev gravid första gången 29 år gammal hade jag mens 4 gånger om året… Så det var sisådär 70-100 dagar mellan, och alltså omöjligt att veta när den skulle dyka upp. Speciellt frustrerande var det när jag ville bli gravid, och bara hade 4 chanser om året, som jag omöjligt kunde veta när de inträffade… Då upptäckte jag billingsmetoden http://www.billingsmetoden.se/om-billingsmetoden%C2%AE-39518204! Den går ut på att man lär känna sin kropp och med hjälp av temp och flytningarnas skiftningar vet när man har ägglossing, och därmed även när man kan förvänta sig mensen. Första cykeln jag använde metoden blev jag gravid 🙂. När mensen kom igång efter förlossningen kom den med normala 27-29 dagars mellanrum, och efter drygt ett år var jag gravid igen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: