Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 888 ggr
feministmamman
4/7/19, 10:28 AM

Asperger i kärleksrelation

Innan ni läser: jag vet att man är olika trots att man har Asperger och det kan skilja sig sjuuukt mycket. Jag har iaf blivit tillsammans med min bästa vän sedan 9 år tillbaka. Jag ville bli kär i honom för vi är perfekta för varandra på många sätt. Han har Asperger och den diagnosen fick han som vuxen genom att jag stod på honom då han misstänkte något. Allt vi gjort/köpt etc senaste 9 åren har nästan alltid haft något att göra med varandra. Jag är påläst om Asperger och han säger själv att han är så glad att jag blev hans första flickvän, sex, kyss som 27 åring för att jag känner honom så väl och vet nästan bättre än han hur har än funkar. Jag är glad för jag har blivit tillsammans med jordens snällaste och finaste människa. Det finns inget ont i honom. Vi visste vad vi gav oss in på, han med sin diagnos och allt vad den här med på gott och ont och jag med alla mina säregenskaper som också både kan ställa till problem eller vara bra. Redan nu (Har gått 1 månad) har vi stött på situationer som vi hittills kunnat fixa väldigt bra men igår körde vi fast lite. Till vår fördel så är vi så goda vänner i botten så vi bryr oss genuint nästan mer om varandra än oss själva. Sen pratar vi alltid om allt, även om det är jobbiga saker. Och så känner vi varandra så sjukt bra. Jag är rädd att jag med tiden kommer bli frustrerad över att jag får lägga mina känslor åt sidan varje gång det uppstår någon situation, för jag har lättare att hantera mina känslor och kan anpassa mig. Jag är rädd för att känna mig åsidosatt och sekundär i förhållandet. Jag vet så väl hur han tänker och jag håller så tillbaka för att ibland få uttrycka mina känslor för att jag vet att det i slutänden kommer resultera i att han kommer klandra sig själv och hata sig själv och sin diagnos även fast det från min sida kanske inte alls ens handlar om varken honom eller diagnosen utan bara behöver få prata ur mig. Ni med Asperger eller ni som har kärleksrelationer med någon med Asperger, kan ni snälla ge mig alla era tips och trix i relationen? Hur länge har ni varit tsm? Vilka svårigheter har ni stött på? Vilka styrkor/verktyg har ni använt er av? OBS! Jag vill BARA ha svar från antingen personer med autism-spektrat eller personer som är i relation med någon i autism-spektrat.

Annons:
Sindri
4/7/19, 11:22 PM
#1

Ursäkta att jag svarar, men du borde kanske ställa din fråga här istället:
https://bokstavsfolk.ifokus.se/about?discussions-1

Honestyisdead
4/7/19, 11:48 PM
#2

Jag har AS och mitt största problem är att min partner blir hela min värld och jag blir beroende av den. Inte hälsosamt. 

Viktigt är öppen dialog om hur du känner och tänker. Och du ska självklart inte lägga dina känslor åt sidan. Han får lära sig.

ShegoFan12
4/8/19, 9:18 PM
#3

Jag har asberger och min pojkvän har autism nivå 1. Vi har varit ihop i 2 år och aldrig stött på problem som aldrig går att lösa. vi pratar med varandra och säger vad vi tycker och tänker. Att kompromissa funkar också för oss, Men sen har vi väldigt många likheter. 

Ett problem i vårat förhållande är att framför allt han har börjat om att prata om att bo i hus på landet, gifta sig och så. Jag tycker dock att det är lite tidigt att prata om sånt och jag får påminna han flera gånger att han går lite för fort fram, 

Ett till problem som vi har i förhållandet men som går att göra en kompromiss på är vad vi ska äta när vi är med varandra. Jag är van tex att äta ugnspannkaka med fläsk eller bacon, Han äter inte med bacon eller fläsk men då brukar jag få något tillbehör till pannkakan. Eller att jag är van att äta grönsaker till middagen men han äter inte grönsaker.

Problem som uppstår i en relation går till 99.8% att lösa, så dom flesta går oftast att lösa på något sätt om man pratar med varandra och lyssnar på varandra eller som vi gör, kompromissa.

Melinas
4/12/19, 6:02 PM
#4

Att få chansen att vara ett pedagogiskt stöd - är livets kallelse

Äppelsnäckan
4/12/19, 9:01 PM
#5

Jag har AS och mitt problem är att jag ibland säger saker utan att tänka efter innan, vilket sårade mitt ex ibland. Mitt ex hade också AS. Allmänna råd: vad tålmodig med hans rutiner (om han har några), låt honom gräva ner sig i sina specialintressen (till en gräns då, men tänk på att aspergares passionsgräns för intressen ligger lägre än för icke-aspergare). Aspergare kan ibland vara väldigt logiska och köra över sentimentala argument. Så om din kille sätter logiken framför känslor ibland så är det inget onormalt för aspergare.

 Kör med öppna kort och tro inte att din kille ska kunna läsa av dig om du är sårad eller något. Aspergare har allmänt svårare att läsa av folks känslor.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: