Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 841 ggr
feministmamman
2019-04-02 23:07

Så låg självkänsla

Så här ligger det till: jag och min absolut bästa vän sedan 11 år tillbaka har äntligen funnit varandra, eller jag föll för honom. Vi är perfekta för varandra på typ alla plan. Jag har i alla år tyckt att han är jordens finaste människa, har aldrig träffat en så snäll människa som honom. Nu kommer jag direkt ur en relation på 10 med psykisk misshandel. Jag är sjuuukt glad och kan inte fatta att jag blivit tillsammans med den vackraste människan på jorden . Dock sparkar jag så på mig själv och har alltid tyckt att han är så mycket bättre än mig, och nu som nykär här det på mig ännu mer. Jag är hans första kärlek, hans första kyss, sex, flickvän. Jag är upp över öronen förälskad i honom och han i mig men även han förstår att mina känslor är nog starkare för honom då jag är en känslomänniska och går all in. Detta kombinerat med min kassa självkänsla och tro om att han redan är så mycket bättre än mig skapar hjärnspöken. När jag känner mig i underläge känslomässigt så slår jag ifrån mig personen istället, och blir kall/hård. För att få skapa balans i min värld. Jag vill inte vara den som alltid vill träffas, kramas etc, så då väger jag upp det med att dissa totalt. Ikväll gjorde jag det och jag har berättat för honom att jag funkar så här och skrev även ikväll anledning till att jag dissar honom (vi pratar om allt så jag kan vara öppen om det) dock slutade det med att jag vände kalla handen till ändå. Nu sitter jag här och hatar mig själv och förstår att jag verkligen bevisar för mig själv att jag inte är värd honom, vilket gör det hela än värre. Jag vet att jag borde ringa honom och prata om det, men då hamnar jag ju i underläge IGEN genom att JAG hör av mig och vill lösa allt även fast det är jag som är drama queen. Hur fan slutar man vara så osäker och trasig? Jag vet ju själv varför jag gör som jag gör, men ändå kan jag inte fungera normalt. Jag kommer ju uppfylla min egen fördom om att jag är dålig genom att bete mig såhär så fort jag blir osäker och hamnar i underläge.

Annons:
Sindri
2019-04-03 00:13
#1

Varför tycker du att du hamnar i underläge för att du hör av dig och ber om ursäkt?
Fega människor ber sällan om ursäkt. Det är starkt att kunna inse och erkänna sina fel.
Sedan det där med underläge - då finns det ett överläge. Ett förhållande är inte ett krig eller en maktkamp. I ett förhållande är man två parter som tillsammans arbetar för att få något att fungera. För bådas bästa.

En drama queen kan man stå ut med  ett tag, men i längden blir det jobbigt att umgås med någon som hela tiden pratar om hur dålig och underlägsen den är.
Ingen gillar att bli uppsatt på piedestal och hela tiden försöka få den andra att sluta  anklaga sig själv och vara undergiven och ångerfull. Det är ett sätt att be om bekräftelse, och det blir jobbigt att förhållandet skall handla så mycket om det.

Kanske är det så att du behöver ett visst egenutrymme, utan att behöva dissa din partner. Det är sunt att vilja ha lite egentid och få distans, speciellt i början av ett förhållande när allt är så turbulent. Prata om det istället och gör upp om  hur du signalerar det.

Om nu denna jordens underbaraste människa vill vara ihop med dig så kan det väl inte vara helt galet? Du kan väl inte vara helt värdelös? För då skulle ju jordens underbaraste vara rätt korkad och inte alls den drömprins du tror. Försök tänk i de banorna och dissa inte hela tiden hans omdöme och känslor - det är rätt sårande. 
Annars, ja du kommer att trötta ut din partner med din ständiga "underlägsenhet" och det blir "pain in the ass" för din partner att hela tiden övertyga dig om att du har fel. Så välj!

Herveaux
2019-04-04 11:56
#2

Kan bara hålla med #1

Sen TS, bara för att man vet varför man är som man är eller gör som man gör så betyder ju inte det att man också automatiskt vet hur man ska hantera dessa känslor och handlingar för att få till en positiv förändring. 

Prova att gå och prata med någon om saken. Du verkar ha viljan men utan verktygen kan det vara svårt. 
Det är starkt och modigt att våga be om hjälp.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sarafiaklara
2019-04-04 12:16
#3

Eftersom du blivit psykiskt misshandlad i tio år är det inte konstigt att ditt självförtroende är i botten. Tycker absolut att du behöver träffa någon och prata om detta.

Upp till toppen
Annons: