Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1114 ggr
Vash
3/28/19, 5:31 AM

Urinvägsinfektion?

Hej! Igår, helt plötsligt på eftermiddagen började symptomen komma med att jag helt plötsligt behöver kissa konstant. Det har inte gjort så jätteont, men svider lite när jag kissar och det kommer inte så mycket varje gång så det känns som att blåsan aldrig riktigt blir tom. Det har varit helt normalt tills igår eftermiddag och då blev det såhär direkt så sen dess har jag behövt kissa väldigt ofta och det finns någon svag känsla i kroppen av att behöva kissa mer också nästan direkt efter jag har kissat. Låter detta som en urinvägsinfektion? Jag har aldrig haft en urinvägsinfektion förut, så vet inte riktigt vad som händer när man har en. Jag har läst att det även kan vara symptom på könssjukdomar, vilket gör mig ganska rädd… att ha en urinvägsinfektion skulle kännas betydligt bättre. Det trycker på i blåsen och samtidigt som det gör det så trycker det på i nedre delen av magen typ. Just nu blev jag kissnödig igen och måste springa till toaletten, kändes som ngt tryckte på längst ner i magen och då blev jag kissnödig direkt. Vad tror ni, urinvägsinfektion? Och är det något man bör gå till vårdcentralen för eller går det över av sig själv?

Annons:
Maria
3/28/19, 6:27 AM
#1

Jag tycker du ska gå till vårdcentralen. Urinvägsinfektion bör man inte gå med för länge. Bättre att vara ute i god tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vash
3/28/19, 9:02 AM
#2

#1 Är det här någonting man ringer och bokar tid för, eller går man till drop in lättakut?

Maria
3/28/19, 10:03 AM
#3

Drop in eller lättakut låter ju bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
3/28/19, 10:27 AM
#4

Läs på 1177 om urinvägsinfektion. Där står det när man ska söka vård. (Efter tre dagar ifall besvären inte börjat lätta då). Rekommenderar dig att göra så många huskurer du kan mot UVI. UVA-ört är också ett mycket effektivt kosttillskott man kan köpa som hjälper bra.

https://www.1177.se/Vastmanland/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/urinvagsinfektion/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vash
3/28/19, 12:41 PM
#5

#3 och #4 Jag har nu varit hos vårdcentralen, och tagit urinprover som visade att jag som jag trodde har en urinvägsinfektion. Jag har fått antibiotika utskrivet på en 7 dagars kur, så förhoppningsvis kommer jag vara besvärsfri efter dessa 7 dagar.

Maria
3/28/19, 1:48 PM
#6

Så bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Forest]
3/28/19, 7:01 PM
#7

5 skönt 😊

Vash
4/2/19, 3:41 PM
#8

#6 #7 Jag har nu tagit kuren i 5 dagar, och ska ta den i 2 ytterligare dagar. I lördags, i söndags och igår kände jag mig nästan helt besvärsfri men idag känns det som infektionen är tillbaka på ruta ett nästan som innan jag påbörjade antibiotikabehandlingen, och jag har inte slarvat med medicinen eller liknande. Är det vanligt att urinvägsinfektionen kan tillfälligt gå tillbaka efter att ha blivit bättre, eller bör jag söka hos läkaren igen för det?

OlgaMaria
4/2/19, 3:47 PM
#9

Du får söka igen om du inte är bra efter kuren. Det kan hända att du behöver en annan antibiotika. Men rekommenderar att köpa Uva-ört och börja med idag oavsett.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
4/2/19, 3:51 PM
#10

Man kan också få ett svampangrepp som följd av antibiotika. Kan kännas lite liknande som UVI.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vash
4/2/19, 4:18 PM
#11

#9 och #10 Jag tog igår och idag proviva för att jag fått ont i magen av antibiotikan. Kan det vara proviva-bakterierna som slagit ut antibiotika? Kanske jag inte borde ta proviva innan kuren är slut, köpte proviva för att perosnal på apoteket när jag hämtade ut antibiotika rekommenderade det.

OlgaMaria
4/2/19, 5:57 PM
#12

Proviva slår inte ut antibiotikan. Däremot kan man låta det gå några timmar mellan probiotika (t ex proviva) och antibiotika för att probiotikan ska göra någon nytta. Antibiotikan slår ju ut probiotikan. Är symptomen samma nu som innan? Gör det ont när du kissar? Eller svider det över hela underlivet? Kan mycket väl vara så att du fått Svamp nu istället. Du kan alltid ringa 1177 och rådfråga.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
4/2/19, 6:37 PM
#13

10 dagar skulle jag ta antibiotikan jag brukar inte känba bakslag som du. Men läkaren har sagt att man ska återkomma igen om medicinen inte hjälpt. Jag brukar få ont o kissa blod så kanske därför dom sagt 10 dagar 😕

Annons:
Vash
4/2/19, 10:37 PM
#14

#12 och #13 Det är inte samma symptom riktigt som innan. Det svider inte speciellt mycket, inte som förut när jag kissar. Det svider ingenting i underlivet i övrigt, och har inte sett några tecken på Svamp. Enda symptomet som är tillbaka är att jag behöver kissa var femte minut typ, och ringde 1177 på eftermiddagen och fick till svar att dem har hört flera fall där proviva har återställt hela antibiotika-kurer av enbart 1 glas så enligt henne jag pratade med kan proviva slå ut antibiotikan helt, och återställa infektionen nästan till ruta ett.

Sindri
4/3/19, 12:24 AM
#15

Jag skulle absolut inte ta Proviva i samband med antibiotika. Det är känt för att vara sött. Det finns några sorter som inte innehåller tillsatt socker, men frågan är hur mycket nyttiga bakterier den innehåller.
Jag skulle satsa på probiotikatabletter istället eller riktig surkål (en sort som står i kyldisk och inte är pastöriserad)

Sedan dricka mycket för att rensa ut, se till att tömma blåsan ordentligt (halvstående). Tranbärsdryck skall vara bra, men se till att den är sockrad för socker är inflammationsdrivande och motverkar läkningen.

Överhuvudtaget bör man undvika socker, vitt bröd etc om man har en pågående inflammation eller infektion. Speciellt om man äter antibiotika eftersom det är väldigt lätt att drabbas av Svamp då, och socker och snabba kolhydrater göder svampen.

Vash
4/3/19, 5:30 AM
#16

#15 Jag köpte sorterna utan tillsatt socker, men det innehåller ju bakteriekultur. För mig känns det lite ologiskt att dricka bakterier samtidigt som man tar antibiotika som ska döda kroppens bakterier. Jag har dagarna innan hon på apoteket tipsade om proviva, så har jag tagit Omeprazol tabletter för magen och det har hjälpt lite grann och har inte känt att det gjort någon skada för antibiotikan. Hur tömmer man blåsan halvstående, som kvinna menar jag? Halvstående, vad innebär det? Okej, jag har ätit vitt bröd flera av dessa dagar.. är det samma med vit pasta?

Sindri
4/3/19, 8:19 AM
#17

Ja, allt som innehåller mjöl, mest vete. Läs på lite om tarmflora, det finns massor på nätet.

Halvstående är att du kissar, sedan reser dig bara till häften ovanför toastolen och pressar ut de sista dropparna.

Upp till toppen
Annons: