Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 807 ggr
ShegoFan12
2019-01-20 19:18

P-piller + svullen fot

Hej! jag har ätit p-piller i över 6 år snart och i somras märkte jag att min vänster fot var lite svullen. Tänkte inte så mycket på det utan trodde att det berodde på att det var varmt, men nu över 6 månader senare har svullnaden inte försvunnit, har varit på en massa läkarbesök och dom har uteslutit blodpropp eller annat allvarligt, läkarna säger att svullnaden beror på lymfkörtlar eller att venernas klaffar i den svullna foten inte fungerar som dom ska.  Om det är fel på venerna blir det en operation som kan rätta till det.

På morgonen är svullnaden mindre men under dagens lopp blir den svullen, när läkarna har mätt foten har den vänstra foten varit nästan 4 cm större än den högra.  

Men för några dagar sen läste mamma en forskning om att kvinnor som äter p-piller kan få svullna fötter, har pratat med några som jag känner och dom har aldrig haft problem med svullna fötter när dom har ätit p-piller 

Ni som har ätit p-piller under många år har ni haft problem med att ena foten har blivit svullen? vill gärna veta

Annons:
OlgaMaria
2019-01-20 20:18
#1

Om det bara är ena foten som är svullen borde det ju inte vara en allmän biverkning av p-pillren utan något konkret som är fel i den foten. Däremot kan man ju inte utesluta att den skadan uppstod pga p-pillren. Det kan t ex ha varit en propp (som sedan försvann).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2019-01-20 23:57
#2

Låter inte som en biverkning av p piller.

ShegoFan12
2019-01-21 20:04
#3

#1 Ok, jag undrar i så fall vad det konkreta felet är, och har aldrig hört att proppar kan försvinna.

#2 Ok, det tror inte jag heller, men någonting måste ha orsakat svullnaden och vet inte riktigt än vad det kan vara.

OlgaMaria
2019-01-21 20:25
#4

#3 Ja, ett sådant konkret fel som du nämner som fel med lymfkörtlar eller venklaffar. Jag tror små proppar kan försvinna av sig själva om man har tur.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ShegoFan12
2019-01-23 18:59
#5

#4 gjorde ett ultraljud av foten igår och det visade att venerna såg bra ut, klaffarna såg också bra ut, så nu återstår det och se vad problemet är. sista saken är ju att kolla lymfkörtlarna, men om dom också ser bra ut då vet jag inte vad problemet är.

Dom läkarna som jag har pratat med säger att om svullnaden är en biverkning är p-piller då skulle svullnaden komma när jag började med pillren eller några månader efter men svullnaden kom i somras/höstas och då hade jag ätit mina piller i 6 år utan problem.

Upp till toppen
Annons: