Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1571 ggr
ks172
2019-01-19 17:01

Säga upp kontakten med sin syster?

Hur mycket krävs det för att du ska säga upp kontakten med ett av din/a syskonen? 
Historien bakom är egentligen löjlig. Jag och min syster vi har bråkat förut men vem gör inte det? Den här gången gällde det bara om att få låna min sambos bil för att vi skulle på en konsert. Pga hon inte gillar när man ringer till henne, smsar vi eller så skriver vi på messenger. Hon har sagt upp kontakten med mig pga en bil, för att jag sa nej och ville komma på egna idéer för att det är oftast hon som får sin vilja genom och jag ville säga vad jag ville. Det är inte så att jag är rädd för att köra en bil utan att ha ansvar för min sambons bil som är sprillans ny. Då vi inte hade bestämt något färdmedel började vi bestämma 2 veckor innan avfärden. Jag å en kompis å en kompis till henne, vi skulle fara tillsammans men det blev bara jag å min kompis för att hon förlitade sig på att vi skulle ta min sambos bil. Hon tog sin egen bil. Efter konserten missar vi tåget jag å min kompis, då jag visste att det var tajt om tid skrev jag till henne å när vi missade tåget så ringde jag henne. Hon blev arg på mig ist. Jag har försökt med massa grejer så som att jag anordnade träff med henne men då blev jag förnedrad hur mycket som helst, t.ex. hur dåligt jag var, det är mitt fel att allt blev så här osv. Jag har sagt att vi missförstod varandra och det är bådas fel då det är inte lätt att planera genom text meddelande, men det gick hon inte med heller. Tillslut bad jag om ursäkt men det räckte inte det heller och förra veckan sa hon till föräldrarna att jag inte har bett om ursäkt till henne. Fast att jag har förlåtit henne och bett om ursäkt vet jag inte vad jag ska göra.


Annons:
Sindri
2019-01-19 17:25
#1

Man behöver inte säga upp kontakten för att man blivit osams eller har svårt att kommunicera. Din syster verkar använda lite härskarteknik. Hon har uppenbara problem med kommunikation eftersom hon inte vill att folk skall ringa henne. Eller är det bara du som inte får?

Har hon problem som du inte känner till? Kan du inte prata med dina föräldrar eller någon av dem och förklara att du tycker din syster blir oresonligt arg på dig. Försök att prata lugnt och utan att anklaga, och säg att du inte förstår. Ofta när syskon reagerar så djupt och häftigt ligger det gamla oförrätter (verkliga eller inbillade) bakom.

Kanske skall du och din syster ta lite paus från varandra om ni ofta hamnar i konflikt. Förhoppningsvis kan ni reda ut era känslor mot varandra, syskon kan vara det bästa i livet.

ks172
2019-01-19 18:03
#2

#1 Mina föräldrar vet om hela situationen och de har försökt prata med henne. Visst vi har haft oense förut men det har gått över direkt, det har inte varit så många gånger.  Det man kan säga är att hon är en ''röd'' person, hon vill att det ska vara på hennes sätt och för en gångs skull när jag säger ifrån och säger hur jag känner mig, bryr/brydde hon inte sig. Det gjorde mig ledsen då hon inte ens ville hämta mig å min kompis kl två på natten i en storstad som jag har aldrig varit i. Detta hände ändå i juli förra året. Vi är båda två vuxna. Jag förstår att hon kanske behöver mer tid men det känns tråkigt för mig då jag tänker på det här då och då. Hon sa iaf till mig att hon hellre skriver i meddelande än tar emot samtal och att hon gör så mot alla. Mina föräldrar vill så gärna att vi ska komma överens men i nuläget känner jag att jag inte vill ha någon kontakt med henne och då känner jag mig dum, plus att jag känner press från föräldrarnas sida också.


Sindri
2019-01-19 18:28
#3

Väldigt tråkigt för dina föräldrar  - de blir också drabbade om ni inte kan hålla sams.
Det låter så drastiskt att säga upp bekantskapen med ett syskon, jag förstår att du tänker att det kan vara ett sätt att verkligen markera för din syster hur du känner.
Men det kan hända att hon inte förstår i alla fall. Hennes  hjärna fungerar uppenbarligen inte som din, hon ser och hör inte det som du ser och hör. Kanske saknar hon helt enkelt förmågan att sätta sig in i andra människors liv. 
Om jag var du skulle jag bara ligga lågt ett tag. Låt henne ta kontakt, men framhärda i hur sårad du blev. Det är väl snarast din syster som skall be om ursäkt - inte du. Man skall inte behöva be om ursäkt för att man ringer någon i en nödsituation.

ks172
2019-01-19 20:10
#4

Jag håller med om att det är tråkigt för mina föräldrar. Tiden läker alla så brukar man säga och det tar tid. Många omkring henne har sagt (inte till henne) att hon har förändrats till det negativa på senaste tiden och det kanske kan vara någonting som händer eller har hänt för henne. Jag får väl avvakta och se vad som händer.


Sindri
2019-01-19 20:23
#5

Ja, hon kanske har problem. Ligg lågt, men finns där om hon behöver stöd.
Hoppas verkligen ni kan lösa knutarna - syskon är underbart!

[134643]
2019-01-19 22:49
#6

Ditt första inlägg förvirrar mig. Din syster ville att ni skulle åka i din sambos bil, men eftersom du inte ville det så slutade det med att din syster tog sin egen bil och ni åkte tåg. När du och din vän då missade tåget hem,  ville inte din syster åka tillbaka och hämta upp er också. Stämmer det? 

Om jag har förstått det rätt, så tycker jag inte att det är så konstigt att ni hamnade i den situationen som ni gjorde. Ni åkte ju inte tillsammans i din systers bil till konserten, vilket jag antar är för att ni inte direkt var sams för tillfället? Då hade jag inte varit speciellt förvånad över att hon inte känner för att åka tillbaka och plocka upp er igen. 

Trist situation, ja. Ni kanske ska satsa på att göra saker i framtiden som är lättare att få till bra där ni kan undvika bråk. Om ni ska säga upp kontakten kan bara du svara på, men då skulle jag tänka igenom det noga. Högtider, familjemiddagar, födelsedagsfester inom familjen och släkten osv osv kan bli jobbiga om man ska undvika sitt syskon. 

Själv hade jag legat lågt ett tag och sett vad som händer.

Annons:
ks172
2019-01-20 09:41
#7

#6 Hon var ju kvar i den staden vi var i och hon svarade med flit när hon var 30 min bort när jag försökte kontakta henne för en å halv timme.


[134643]
2019-01-20 14:51
#8

#7 Hur vet du att det var med flit hon svarade när hon var 30 minuter bort? Om någon skriver till mig när jag kör bil kollar jag inte. Men som sagt, om ni bråkade innan ni åkte dit kan man väl anta att ni fortfarande var sura på varandra även efteråt = din syster kände nog inte för att plocka upp er. Däremot håller jag med om att hon inte har någon rätt att bli arg på er. Ja, man bör respektera människors fobier men har man en fobi kan man faktiskt inte förvänta sig att alla ska göra det hela tiden. Jag tror inte att du kan göra mer än du gjort nu, du har ju bett om ursäkt. Låt henne lugna ner sig ett tag :)

ks172
2019-01-21 00:30
#9

#8 för att hon sa att hon var 30 min bort men jag försökte nå henne långt innan det. Jag skulle gjort undantag om det var min syster, fast om vi hade bråkat. Vilken fobi menar du då? Då tycker jag att ingen har rätt att klandra en efter hela situationen.


[134643]
2019-01-21 08:04
#10

#9 Fobi för telefonsamtal. Nej, som sagt, jag tycker inte att någon av er borde vara upprörda egentligen. Men så verkar det ju vara ändå, och då tänker jag att det bästa är att vänta ut det.

Upp till toppen
Annons: