Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1586 ggr
illyriia
2019-01-12 15:09

Preventivpiller

Detta med preventivmedel är en jävla djungel och jag känner att jag behöver hjälp med att hitta vad som passar mig bäst.

Hade helst velat ha kopparspiral, men efter två försök (varav min kropp båda gångerna stött ut spiralen) har jag gett upp.
Jag funderar mest på om mellan piller kan vara något men vad det gäller piller verkar det vara antingen pest eller kolera.

Alla har hemska potentiella biverkningar.
Jag som många andra vill ju gärna undvika viktuppgång, akne, minskad sexlust och absolut blodpropp.

Vilka preventivpiller har ni använt och är det något ni skulle rekommendera?

Annons:
Aleya
2019-01-12 15:24
#1

Kanske nuvaring skulle vara något för dig? Man stoppar in den och den utsöndrar hormoner. Och på vecka tre tar man ut den.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

illyriia
2019-01-12 15:40
#2

#1 Tack men det är inte av intresse.

Zadeira
2019-01-12 15:54
#3

Mini-piller sägs väl vara snällare än p-piller? Sen tror jag tyvärr det är att prova sig fram eftersom alla inte funkar för alla. Jag har Cerazette, mini-piller och är så fruktansvärt nöjd sedan 15 år tillbaka.

[rumelle]
2019-01-12 21:02
#4

Har haft nuvaring i 10 år och det fungerar helt problemfritt.

Åsa S
2019-01-12 21:35
#5

Det finns  ju pessar med och numera finns det ju moderna i silikon som kan sitta inne i 36 timmar och så bara tar man ut dem och tvättar  dem och sätter in dem igen. I vissa landsting är de gratis.

illyriia
2019-01-12 22:05
#6

Som sagt så är det främst piller jag är intresserad utav. Pessar är verkligen av noll intresse.

Annons:
illyriia
2019-01-12 22:06
#7

#4 Jag är glad för din skull men som sagt är det inte det jag söker.

Åsa S
2019-01-12 22:51
#8

Om det enbart är piller så måste du nog prova dig fram det spelar ingen roll hur andra mår av pillrena, alla är vi olika många gillar cerazette och andra minipiller men jag mådde urdåligt av dem och hade småblödningar mest hela tiden så man måste prova sig fram till vad som passar till sin egna kropp.

SuperLimm
2019-01-12 23:02
#9

Jag har mått dåligt av alla typer av piller. Så jag säger som #8 att du själv måste testa dig fram.

Mvh Linn

AlvaU
2019-01-21 14:05
#10

Jag vägrade hormoner och kemikalier. Använde kondom och Natural cycles - något som funkade utmärkt för oss tills jag steriliserade mig :)

illyriia
2019-01-21 18:38
#11

#10 Fast det är inte det jag frågade efter. Jag frågade efter ju folk erfarenheter med p-piller och liknande.

Scorpio97
2019-01-21 21:47
#12

Jag har ätit p-piller av märket Prionelle i flera år nu, förutom ett uppehåll på några månader förra året. Har inte testat något annat märke. Äter dom egentligen enbart för att ha kunna ha mensen mer sällan, alltså inte primärt som just preventivmedel (har inget behov av det). 
Jag har inga negativa biverkningar. Det enda jag märkte skillnad på är att jag blir lite våtare när jag äter p-piller än när jag inte gör det, men det är positivt för mig. I övrigt är det verkligen ingen skillnad. Mår lika bra, kroppen är lika osv. Så jag har haft tur :)


//Jessie

Grace2009
2019-01-23 17:55
#13

Jag har tagit Yasminelle/Estron i lite över 10 år och det fungerar jättebra för mig. Får en ganska lätt mens som vara 2-3 dagar i normalfall också. Enda gången som inte var väl att när jag hoppade över mensen i 4 månader och fick den igen så var den mycket längre och mycket rikligare, och skulle nog säga att jag hade lite menssmärtor också. Har jag mens var 4 vecka så är det smärtfritt för min del. Jag är redan tjock, men hade ingen viktökning i samband med att jag började med p-piller.

Annons:
IceTee
2019-02-03 18:23
#14

Jag hade dåliga erfarenheter av cerazette, men för mamma funkade de jättebra. Och vi är uppenbarligen nära släkt.
Du måste tyvärr prova dig fram. Det då får bestämma dig för är om du vill ha östrogen eller ej

Medarbetare på Skor iFokus

Thotis90
2019-02-16 13:33
#15

Jag har dubbel dos Gestrina (minipiller, 2 st per dag) och det fungerar fruktansvärt bra! Jag har inte haft mens och inga smärtor på 3.5 år.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

powerade
2019-02-22 19:48
#16

Fick prionelle för 2år sen o har inte påverkat mig annat än att jag kanske hade liiite smått huvudvärk i början.

Upp till toppen
Annons: