Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 724 ggr
Anonym
Anonym
1/7/19, 11:07 AM

Oförskämd kompis- vad göra?

Jag har en kompis som jag tycker har betett sig rätt så oförskämt. Jag vill säga ifrån, men problemet är att jag inte kan avgöra om jag överdriver eller om jag faktiskt har rätt att säga till. Saken är den att min kompis har varit väldigt stöttande mot mig. Sagt att jag aldrig är ensam, att han bryr sig, att jag inte ska tveka att höra av mig om jag är ledsen osv och bara i allmänhet utgett sig för att bry sig om mig och vilja vara min vän. Det hela kändes jätteäkta och jag trodde vetkligen på allt. Problemet är att personrn BETER sig precis tvärtom. Det är jag som får höra av mig , det är jag som får hålla igång konversationer och komma på nya saker att säga , personen intresserar sig inte för mig alls och när vi umgås behandlas jag som luft. Uppenbarligen bryr han sig inte och har inget vidare intresse av att vara min vän. Allt var skitsnack. Att han inte är så intresserad är ju inget brott. Ingen behöver vara min vän, absolut inte! men jag blir så himla arg att han målade upp en bild av att faktiskt bry sig och gick väldigt långt också för att bevisa detta för mig, och så direkt efter har jag typ glömts bort. Jag tycker inte att man gör så. Jag tror inte att jag vill ha den här personen i mitt liv mer (för jag kommer inte kunna lita på ett enda ord som han säger), men bör jag konfrontera den här människan eller ska jag säga upp bekantskapen i tystnad? Vi har inte känt varandra jättelänge så jag är osäker på hur jag ska göra och jag är väldigt konflikt rädd också. Har skjutit upp detta sen i julas (det var då jag liksom fick nog), men känner nu att det måste få någon typ av lösning för detta tar enorma mängder energi från mig (är utbränd och därför blir minsta sak väldigt energikrävande och jobbig.)

Annons:
Stallmima
1/7/19, 12:14 PM
#1

Hör inte av dig till denna person utan låt honom höra av sig först, då kan du berätta hur du känner….

Anonym
Anonym
1/7/19, 12:30 PM
#2

#1 jo jag har också tänkt i de banorna. Men det kliar så i fingrarna hehe. Får väl försöka hålla mig

Stallmima
1/7/19, 2:32 PM
#3

#2 Har varit med om detta själv därav svaret. Tog kontakt efter 15 år med en gammal arbetskamrat som jag tappat kontakten med, vi var som ler och långhalm och umgicks på och utanför jobbet. Och ja en kille var det. Sedan träffade han en "flamma"  på samma jobb som vi arbetade på och då blir kontakten inte som sig egentligen bör. Men dessa 2 var ihop i 10 år efter detta men han blev tyvärr lämnad av henne efter att ha blivit deprimerad och hon inte orkade längre.  Har nu avbrutit kontakten efter han tyckte jag inte respekterade hans mående. Hjälpte till att bla gå med honom på loppis för att sälja av lite saker så han kunde få in pengar. Men efter att vi bestämt att jag skulle komma över och lägga undan alla saker efter säsongen så sköt han på det. (Hände egentligen varje gång vi bestämt något) Då tyckte jag att det fick vara nog och har inte pratat med honom sedan dess, detta är ca 2,5 år sedan. Nu blev det lite långt inlägg men som du säger det kliar rejält i mina fingrar också men får hålla mig (vill så gärna veta varför han gjorde så) Lycka till med dig!   🌺

Anonym
Anonym
1/7/19, 2:55 PM
#4

#3 Ärligt talat. Nu när jag har tänkt efter lite så vill jag nog ändå konfrontera på något sätt.  Jag har så svårt att respektera folk som beter sig på det sättet just eftersom jag vet hur mycket skada det gör.  ALltså han ansträngde sig verkligen SÅ MYCKET för att jag skulle tro på att han bryyyr sig osv.  För jag var ju skeptisk. "Ingen bryr sig"
 "jo JAG bryr mig" 
"Jag känner mig så ensam"
"du är aldrig ensam! Jag finns!" osv.  

Det är så fult  gjort.  Bryr man sig inte är det bättre att man säger "du. sånt där bryr jag mig inte om. prata med nån annan om det." Det kanske sårar för stunden, men långsiktigt är det ju betydligt bättre då man inte får falska förhoppningar… Jag fattar inte hur vissa tänker.  Fast det kanske var meningen. Kanske såg han det som en utmaning att få mig att lita på honom och när han lyckades med det så kände han att "ahh. bra jobbat. nu kan jag börja ignorera." Eller nått. Man vet aldrig  :/

OlgaMaria
1/7/19, 3:27 PM
#5

Tycker du ska lita på din känsla kring honom… men jag tror inte det blir så lyckat om du hör av dig till honom. Sådana människor brukar ha svårt för kritik och det är risk att det blir mer infekterat mellan er. Är nog lättare att få fram budskapet om han hör av sig först, samt om du skiter i honom nu så får du ju se själv om han bryr sig tillräckligt mycket om dig för att ta kontakt osv…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
1/7/19, 4:01 PM
#6

#5 jag förstår logiken. men samtidigt tänker jag att, om jag missuppfattat allt och han bryr sig egentligen kommer han säga "oj. förlåt." och då kommer beteendet ändras och då är det eventuellt löst. Och har jag rätt kommer han bli sur och då vet jag det och kan med gott samvete radera människan ur mitt liv en gång för alla. Då vet man ju direkt hur det ligger till istället för att befinna sig i limbo i dagar, veckor eller månader,  beroende på hur lång tid det nu tar för personen att höra av sig. 

För är det så att han inte kan ta kritik om sitt beteende så kommer hans reaktion på min kritik inte bli bättre av att han hörde av sig först… Eller? Jag kanske har fel? 

Men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska göra. Jag får se. Har inte jättemycket energi just  nu ändå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: