Annons:
Etikettpms
Läst 644 ggr
maränghjärta
2019-01-06 14:22

Kraftig PMS / hormonell obalans?

Hej! Jag blir galen snart och behöver hjälp vart jag ska vända mig dit någon lyssnar. Jag har extremt kraftiga pms besvär. Skulle nog tippa på att jag har pmds.. jag har fört mens/pms dagbok under några månaders tid för att hitta mönster. Jag har alltså från den dagen jag har ägglossning fram tills några dagar in/slutet av mensen kraftiga problem. Jag får psykiska problem men även fysiska. De psykiska är alltså så kraftiga att jag behövt söka hjälp flera gånger på psykakut och sjukhus och jag har nu insett att jag har varit där varje gång jag är mellan ägglossning/mens nu efter att jag fört mensdagbok. Jag blir så ledsen att jag inte kan hantera några känslor alls?! Jag blir deprimerad, ligger helst i sängen i 2 veckor och gråter. Jag blir nästintill självmordsbenägen. Jag är arg och skriker och tål absolut inte min familj när detta är igång. Det räcker med att någon säger godmorgon så kan jag antingen börja gråta eller skrika för att jag inte orkar höra rösterna på morgonen. De fysiska besvären påverkar min vardag så negativt att jag börjat utveckla en slags fobi att jobba/ hitta på något under dessa 2 veckor i månaden. Jag har svimmat av menssmärtor 2 gånger varav båda gångerna under fysisk aktivitet på jobbet. Illamåendet är så kraftigt ifrån ägglossning till mens att jag tror att jag fått magsjuka flera gånger i månaden ingen bra kombo då illamående triggar min ångestproblematik som det är. Jag är trött, och jag blir extremt yr i huvudet med kraftiga svettningar, mellanblödningar har börjat visa sig ibland, dålig i magen, fruktansvärt dålig, migrän 2-3 gånger i månaden (endast under dessa veckor) jag har absolut ingen aptit alls att äta, får kväljningar fast jag är hungrig..sötsaker kan slinka ner ibland om jag har tur. Läkarna tar mig inte seriöst för det är "vanligt" att ha ont när man är tonåring och de kopplar alla mina symtom till min ångest/depressions problematik som till 90% försvinner de 2 veckor som är pms/mens/ägglossnings fria. Vilka ska jag vända mig till? Ungdomsmottagninger går jag aldrig tillbaka till. Jag behöver framför allt hjälp med illamåendet och humörsvängningarna, orkar inte gråta mer. Har aldrig testat p-piller eller liknande då det finns hjärtsjukdommar och proppar i ben/lungor och allt vad det är. SNÄLLA HJÄLP! Jag förstör mig själv och för min omgivnig. Kan inte ens gå till jobbet för de fysiska symtomen eller att jag bryter ihop när en kund är det minsta otrevlig.

Annons:
Zanath
2019-01-06 15:38
#1

Så fruktansvärt nedvärderande att du inte blir tagen på allvar! Kräv att få träffa andra läkare, ta med dina föräldrar så kan de hjälpa till med påtryckningar så du faktiskt får hjälp, det här är inte normalt. Tyvärr är enda sättet att fortsätta gå till olika läkare tills du träffar någon som tar dig på allvar. Man kan också med gott samvete hota med patientombudsmannen om man får ett sådant uselt bemötande där man inte blir lyssnad på utan att symptomen bara viftas bort. Var inte orolig att trampa folk på tårna, de kan bli rätt förfärade, du ska inte behöva må så där bara för att folk är idioter.

Du kan förutom vanlig vc vända dig till en gynekologmottagning, även privata sådana. De brukar vara mer benägna att hjälpa folk faktiskt.

Jag tycker inte det känns aktuellt att ta p-piller eller liknande, de kan definitivt förvärra läget, all hormonpåverkan kan ha en negativ följd även för kvinnor med stabilare pms eller ingen alls.

Dessutom ska du veta att du har rätt att sjukskriva dig från jobbet de dagar du mår så här, du har ingen skyldighet att förklara varför så länge de inte kräver läkarintyg. Om någon skulle få för sig att fråga kan du bara säga att du inte vill diskutera det men att du uppskattar omtanken.

Lona
2019-01-06 16:16
#2

Det hade kunnat vara jag som skrev det där, förutom att jag är betydligt äldre. Jag mådde som du i tonåren, sen växte just PMSen bort för att komma tillbaks nu när jag är drygt 40. Även jag blev runtputtad; gynekologen menade att det var psykiskt och skulle hanteras inom psyk som i sin tur hänvisade tillbaka till gyn.
Är du kollad ordentligt så att du inte har något som gör att du får onormalt stort hormonpåslag? Bland annat cystor och tumörer kan rubba hormonerna, det behöver inte vara något farligt men kan vara bra att åtgärda.

Har du någon kontakt inom psykiatrin? Äter du någon medicin mot depression/ångest? Flera antidepressiva preparat har effekt även mot PMS, tex är det rätt vanligt att man behandlar med SSRI eller tricykliska. Om du redan äter något sådant läkemedel så kan det funka att höja dosen just under PMS-perioden men givetvis ska du fråga läkaren först!

Det finns ju olika typer av hormonella preparat, en del med lägre risk när det gäller biverkningar i form av hjärt- kärlsjukdom. Läs på riktigt ordentligt om hur de funkar, vad de har för biverkningar, i vilken grad och så vidare. Det är betydligt lättare att övertyga läkare eller dyl om man har fakta på hand (vilket min barnmorska nesligen fick erfara när hon satt och rabblade upp rena lögner för att "bli av" med mig).😉😃
Till slut fick jag mina p-piller men det var ett jäkla tjafsande varje gång jag behövde ett nytt recept. Jag rekommenderar inte att man gör så, men numera tar jag det via en läkarservice på nätet och ljuger lite fint om diverse riskfaktorer.
Jag är väl medveten om riskerna med den medicinkombination jag just nu äter, men antingen är det Lonaa med risk för allvarliga biverkningar eller ingen Lonaa alls.

Som #1 frågade, kan du ta med en familjemedlem som kan stötta och "intyga" att du verkligen mår såhär dåligt? Kan du få någon form av mer ingående intyg från psykakuten?

Om du ändå inte får hjälp, be att få det skriftligt av mottagningens chef. Sedan IVO-anmäler du dem, du har rätt att få hjälp!
Patientnämnden kan som sagt också vara till hjälp, saker går märkligt mycket smidigare när man drar i rätt trådar.

Tyvärr är det ofta så inom dagens vård att den som skriker högst och är besvärligast får bäst hjälp, så skrik högt som fan och var besvärlig så in i h-vete…🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: