Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 2001 ggr
imsuchadiva
2018-12-30 16:10

Chefen tvingar mig att jobba

Jag smsade min chef idag om att jag är sjuk, feber halsont osv, så jag kan inte jobba imorgon. Chefen ringde upp och sa att jag måste jobba för de har ingen annan som kan jobba, chefen själv hade så mycket annat att göra. Det hörs verkligen på mig att jag är sjuk. Jobbet är fysiskt krävande och det går inte att stänga igen en dag. Vad ska jag göra? Till saken är att jag har bara jobbat där i några månader så känns tråkigt att bli osams.

Annons:
Sindri
2018-12-30 16:12
#1

Du kan inte riskera hälsan för jobbet. Är osäker på om din chef kan kräva sjukintyg från första dagen, men gå  till vårdcentralen.

Honestyisdead
2018-12-30 16:13
#2

Du kan inte heller jobba så han får lösa det.

Stallmima
2018-12-30 16:26
#3

Du är sjuk  punkt slut. Kontakta annars facket  (förhoppningsvis är du med)

imsuchadiva
2018-12-30 16:40
#4

Tack för era svar! Jag är med i facket. Men varken facket eller vårdcentralen öppnar förns efter att jag egentligen ska börja jobba imorgon. Vet inte ens om de har öppet imorgon eftersom det är nyårsafton.

[Ssoklubb]
2018-12-30 16:42
#5

Säg till på skarpen

Honestyisdead
2018-12-30 17:33
#6

Du måste säga att någon får ändra sina planer. Du kan inte ändra på din situation. Säg att du inte kan komma så han får antingen stänga eller lösa det.

Annons:
Novachan
2018-12-30 17:36
#7

Vet inte vad du jobbar med eller vad du menar med "det går inte att stänga igen en dag" - är det ett jobb som är igång hela tiden, alltså att det alltid är någon som jobbar där eller är det en butik?

Om det inte finns personal tillgänglig så får man ju stänga eller pausa verksamheten, eller att chefen hyr in vikarier. Chefen får helt enkelt hantera situationen när all personal är sjuk. Om det är personal som har ledigt och därför inte ska jobba får väl chefen kolla med dem om de kan hoppa in.

imsuchadiva
2018-12-30 17:39
#8

Jag jobbar med djur, så därför det inte går att ha obemannat en dag. Vi är bara två anställda och den andra befinner sig utomlands. Antar att chefen har mycket nyårsfirande inplanerat… Men ja jag får helt enkelt bara säga ifrån mycket hårdare.

Honestyisdead
2018-12-30 17:48
#9

Ja då får han ändra sina planer. Hoppas det löser sig!

Livingthelife
2018-12-30 18:46
#10

Är man sjuk ska man vara hemma! Så det är bara säga till chefen att denne får lösa problemet, det är inte ditt problem att lösa.

imsuchadiva
2018-12-30 19:48
#11

Fick precis ett meddelande att jag är tvungen att jobba de dagar jag är schemalagd…

Livingthelife
2018-12-30 21:09
#12

#11 står chefen för konsekvenserna om du skulle bli inlagd på sjukhus? Kanske låter överdrivet i detta läget, men mår man dåligt och inte kan prestera så ska man vara hemma och vila upp sig. Att även ev jobba i butik eller ha kundkontakt är inte trevligt heller :/

imsuchadiva
2018-12-30 21:16
#13

Tydligen så tror dem inte på att jag är sjuk.. är jag inte på jobbet imorgon bitti så kommer det få allvarliga konsekvenser..

Annons:
Stallmima
2018-12-30 22:56
#14

#13  Detta är inte riktigt klokt!!!  Försök få tag på jourhavande läkare alternativt sätt dig på akuten gör att få intyg. Fortsätter chefen kontaktar du facket efter helgen. Så här ska det inte behöva vara på ett jobb.

Sindri
2018-12-30 23:41
#15

Och mitt råd är att försöka skaffa ett annat arbete så fort du kan.

imsuchadiva
2018-12-31 10:52
#16

Jag ringde en läkare imorse och han sa att jag enligt lag har rätt till att vara hemma 1 vecka utan sjukintyg. Ska man ha förstadagsintyg så krävs det en skriftlig begäran av arbetsgivaren. Jag fick ett meddelande av chefen i morse där det stod att chefen noterat att jag inte kom till jobbet och att jag kommer få löneavdrag för ogiltig frånvaro. Facket hade tyvärr stängt idag så jag ska ringa dem direkt när de öppnar på torsdag.

Honestyisdead
2018-12-31 11:05
#17

Hoppas verkligen facket hjälper dig. Vilket as till chef!

Livingthelife
2018-12-31 11:06
#18

#16 du gör rätt i att vara hemma! Din chef däremot skulle behöva gå en kurs i mänskliga rättigheter 😒…. Du har som du hör från läkaren lagen på din sida!

Novachan
2018-12-31 11:49
#19

#16 Bra att du stannar hemma, det har du rätt att göra. Närvaronotering och löneavdrag borde du kunna ta med facket när det har öppet igen, behöver inte ske idag (och går ju inte dessutom).

[Ssoklubb]
2018-12-31 13:59
#20

Håller med alla andra . vilket ass. Försök hitta ett nytt jobb.

Annons:
Stallmima
2018-12-31 15:28
#21

Behåll all skriftlig information mellan dig och chefen, installera gärna en inspelningsapp så samtal kan spelas in mellan er. (kanske lite sent nu)  Eftersom du är sjukskriven så har man en karensdag men ogiltig frånvaro skall det icke vara. Hoppas det går bra med dig och att facket ser allvarligt på sådana här saker. Lycka till!  🌺

imsuchadiva
2018-12-31 17:07
#22

Karensdag är jag medveten om. Alla sms är sparade. Finns det någon app man kan spela in samtal med när man pratar i telefonen(Iphone)? Chefen håller på och smsar nu, vill veta vilket fackförbund jag är med i så han kan kontakta dem. Han säger också att jag måste komma till jobbet imorgon bitti och diskutera evetuell sjukanmälan. ”det orkar du” skriver han. Så typiskt att det är långhelg nu så jag inte kan få tag i facket redan nu!

[Ssoklubb]
2018-12-31 17:09
#23

Du kan gå in och söka på röstinspelning eller något liknande.

Livingthelife
2018-12-31 17:34
#24

#22 men vad fan är de för fel på personen… Och vad ska han säga till facket? "hon vägrar jobba och säger hon är sjuk" Löjlerier det han håller på med. Snacka om att faktiskt inte ha respekt för sina anställda. Jag tror jag talar för de andra i ämnet här att vi är på din sida! ❤️

[rumelle]
2018-12-31 17:50
#25

Vadå komma in och diskutera eventuell sjukanmälan?!! Du har ju redan sjukanmält dig! Din chef verkar minst sagt vara totalt jäkla dum i huvudet.

imsuchadiva
2018-12-31 20:01
#26

Tack för ert stöd! Det betyder jätte mycket!

Åsa S
2019-01-01 10:08
#27

Japp som de andra säger blanda in facket använder han ord som ogiltig frånvaro och liknande måste du ha hjälp bestrida för ogiltig frånvaro kan vara grund för omedelbar uppsägning och försöker han med sånt behöver du hjälp av facket. Och ogiltiga uppsägningar och sånt ses som väldigt allvarliga och skadestånden är mycket höga, så höga att mindre företag kan gå i konkurs vilket kan ge många förlorare i det hela.

Annons:
imsuchadiva
2019-01-01 16:33
#28

Nu har jag blivit uppsagd pga arbetsbrist 🙄 3-4 timmar tidigare skrev chefen dock ut en annons på våran fb sida att de sökte extra personal.

Stallmima
2019-01-01 17:07
#29

#28 Nu ska du verkligen dra in facket i detta, sen skall du inte skriva under några papper över huvudtaget innan du har pratat med det fackliga ombudet.

imsuchadiva
2019-01-01 17:10
#30

Japp jag ska ringa dom imorgon så fort de öppnar.

[Ssoklubb]
2019-01-01 17:19
#31

Den där chefen borde bli av sitt jobb. Skriv inte under några som helst papper. Hur gick det med att spela in samtal?

Livingthelife
2019-01-01 17:50
#32

Definitivt facket! Ursäkta mitt ordspråk, men vilka jävla idiot till chef du har egentligen… Ingen sympati alls! Som ovan skriver, skriv inte på något och gå inte med på något muntligt heller försen facket är inblandat och hjälper dig!

imsuchadiva
2019-01-01 17:58
#33

Vi har bara haft sms kontakt så har inte behövt spela in några samtal. Han har inte bett mig skriva på några papper. Men tack för tipset om att jag inte ska skriva på något!

Åsa S
2019-01-01 20:49
#34

Bra att veta är att chefen är skyldig att förhandla med ditt fackförbund innan hen kan säga upp dig p.g.a arbetsbrist + det är ju LAS som gäller så är nån anställd senare än dig är det den personen som ska bli uppsagd ifall inget annat förhandlats med facket och är uppsägningsorsaken arbetsbrist har ju du förtur till ev. nyanställningar som sker inom 9mån från din uppsägning ifall du flaggat för att du vill ha en tjänst ifall det behövs mer personal. Hade också en chef som försökte köra med fula knep han hade skaffat en maskin som effektiviserade jobbet och försökte säga upp mig jag bad om hjälp av facket de kom och förklarade att jag var vikarie så sa han upp mig så sa han upp den jag vikarierade för och hon hade jobbat länge på företaget så var det arbetsbrist så var det en helt annan som måste gå = chefens favorit så det blev inga uppsägningar alls.

Annons:
pyromanen
2019-01-01 20:55
#35

Dendär chefen är ute o cyklar. Dels verkar han inte förstå att du har rätt att sjukskriva dig när du är sjuk, dels kan han självklart inte tvinga någon sjukskriven till varken att jobba eller komma till arbetsplatsen för att "prata" om sjukskrivning och dels är uppsägning pga arbetsbrist knappast giltigt själ när det inte råder arbetsbrist utan snarare motsatsen, dels kan han inte anställa nån annan om det råder arbetsbrist. Alla gångar att du ska lämna över till facket att sköta detta åt dig. Och leta annat jobb skulle jag också rekommendera, för chefen saknar basic kompetens om att ha Anställda/vara chef

imsuchadiva
2019-01-02 13:08
#36

Facket fick till slut tag i min chef, så nu ska jag få sjukersättning för de dagar jag har varit hemma. Enligt chefen hade vi som rutin att man åker till jobbet och sjukanmäler sig. Det var dock inget som sagt något om det till mig tidigare och enligt facket så kan man inte ha det så. Chefen har dock varit ”smart” och stängt ner företaget jag är anställd i, så dagen efter att min uppsägningstid har gått ut så dras ett nytt företag igång. Jag var dock välkommen att söka jobb där… Om jag uppfattade facket rätt så har han satt de gamla bolaget i konkurs och då kan inte facket göra så mycket åt min uppsägning. Men de skulle kolla vidare och återkomma.

Stallmima
2019-01-02 14:39
#37

#36  Men vilket oseriöst företag, "som rutin att åka till jobbet" och sjukskriva sig !!!  VA???   Om man är så sjuk så det knappt går att röra sig eller dylikt ??  Hur gör man då?

[Ssoklubb]
2019-01-02 14:54
#38

Sök ett nytt jobb

Sindri
2019-01-02 15:26
#39

Han tror nog han har en smart idé, men går man i konkurs för många gånger kan man få näringsförbud så han sågar i grenen han sitter på….

imsuchadiva
2019-01-02 17:38
#40

Allt verkar fruktansvärt oseriöst tyvärr! Jag ska söka nytt jobb.

VeilofElysium
2019-01-06 19:29
#41

Åh så var det för mig när jag jobbade för bemanningsföretag inom restaurangbranschen. Inte värt att vara kvar på en arbetsplats som utnyttjar en.

Annons:
Stallmima
2019-01-06 22:41
#42

#41  Så ser det ut för många i bemanningsbranschen tyvärr  😕

Upp till toppen
Annons: