Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1502 ggr
Anonym
Anonym
12/28/18, 11:37 PM

Jag blir snart knäpp

Jag känner att jag snart blir knäpp. För att göra en lång historia kort så har vi en praktikant på jobbet. X ska lära sig svenska. I början verkade allt bra. Men när x fick förlängning så blev allt ett enda kaos. Slutade göra det som var sagt att den skulle göra och blev lat(milt sagt). Har pratat med chefen och sagt hur jag känner och att jag inte litar på x kompetens och att jag därför ofta säger nej till hjälp av x p g a detta. Förstår inte enkla saker som man säger till x som x ändå gör varje dag, men får ändå inte kläm på det. Och verkar tro/ha attityden att x vet/kan allt och därför stänger av vad man säger. Efter jag kommer tillbaka från ledigheten så måste jag jobba med x. Och jag känner att det blir mer stjälp än hjälp. Och jag känner att jag orkar inte med att ha den "hjälpen". Försöker ta två djupa andetag och bara tänka att det går bra. Men jag mår verkligen inte bra av denna människan eller närvaron som personen kommer med. Och personen respekterar inte heller om man säger att vissa saker är inte lämpliga för x att göra men nej, det skiter x i. Jag känner därför att jag håller på att bli helt jävla knäpp. Hur hade ni hanterat detta?

Annons:
Anonym
Anonym
12/29/18, 4:56 AM
#1

Jag har varit i samma situation! Det är nog jobbigt att praktikanten inte kan svenska, för mycket tid och energi går åt till det. När personen dessutom har en motsträvig attityd går det för långt. Man måste kunna känna sig trygg och må bra på jobbet. Fick ingen hjälp av arbetsgivaren. Jag mådde fruktansvärt dåligt i situationen då praktikanten fick förlängt flera gånger. Jag var under den tiden inte med i facket så jag kontaktade aldrig dem. Men det borde jag ha gjort för det är en arbetsmiljöfråga som alla har rätt att få hjälp med. Alla arbetsplatser har ett arbetsmiljöombud, kontakta det!

Anonym
Anonym
12/29/18, 8:54 AM
#2

#2 vi får säga om vi tycker att personen ska ha förlängning. Men det är ett tag tills dess igen. Men problemet är dessutom att personen inte vill lära sig saker som den anser är tråkigt. Ja vi får se hur detta går.

Linn Is The New
12/29/18, 5:10 PM
#3

Det du kan göra är att prata med din arbetsgivare/din chef om problemet och se om ni kan komma fram till något. Annars får du helt enkelt försöka på något sätt att prata med hen och säga till på skarpen att du inte tycker att hens beteende är okej. 

Lycka till!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anonym
Anonym
12/29/18, 5:57 PM
#4

#3 son jag redan skrev där uppe har jag en dialog med chefen gällande detta. Och att prata med personen är som att tala med en vägg. Dels p g a bristerna i språket men även skillnad i kulturen. Så detta gäller mer hur jag ska kunna hantera detta utan att bli helt knäpp på människan.

Linn Is The New
12/29/18, 6:04 PM
#5

Då kan du inte göra mer än att stå ut tyvärr.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anonym
Anonym
12/29/18, 6:22 PM
#6

#5 och det var det jag önskade råd om. Hur ska man kunna stå ut?

Annons:
Linn Is The New
12/29/18, 8:25 PM
#7

Det finns inget mer än att du kan ta en varm kopp te och läsa en god bok när du kommer hem :)

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Herveaux
12/30/18, 12:58 PM
#8

#0 Har du möjlighet att få lite andrum från den här personen under dagen; lunch, raster? 

På en av mina gamla arbetsplatser fick jag under en period jobba tillsammans med en människa som drev mig till vansinne. 
Jag tog då varje tillfälle att att slippa undan personens närvaro. Bara ett par minuter kunde vara guld värda för att bara få a-n-d-a-s. Hackade upp arbetsdagen i mindre delmål så det inte kändes som att gå och gnissla tänder i 8-9 timmar i sträck man hade framför sig när man kom till jobbet på morgonen. Tex. halvtid till lunchen, lunchrast, halvvägs mellan lunch och hemgång, hemgång, en etapp i taget. 

Har du kollegor du kan ventilera med och kanske få lite pepp av?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Anonym
Anonym
12/30/18, 1:09 PM
#9

#8 tyvärr så kan jag inte komma undan människan så lätt. Jag står där jag står tills det är klart. Och jag kommer vara ensam med han så jag har inga andra som kan hålla mitt humör uppe. Sen lär jag bli jagad oavsett under denna veckan då jag är själv just. Så kommer få noll andrum alls.

[Forest]
1/7/19, 7:15 PM
#10

Hur många anställda är det på ditt jobb? Jag tänker kanske skulle X passa att jobba ihop med någon annan anställd.

Anonym
Anonym
1/8/19, 9:28 PM
#11

#10 då det var mellandagar så var det bara jag och en till som kom och hjälpte samt x. Men x satt mest och stirrade i telefonen och det passade mig utmärkt. När det sen var en lugn dag så försökte jag faktiskt lära x saker. Dock var dessa lika bortblåsta veckan efter tyvärr. Men jag har nu förklarat för chefen saker. Och chefen förstår min frustration. Och jag inser att x inte är mitt huvudansvar. Men det framkommer mer och mer underliga saker om x som gör att jag känner mig osäker på om x verkligen mår bra och om x kanske borde ha någon slags hjälp. Sista kanske lät hårt, men det verkar finnas många problem som inte detta jobbet kan lösa om jag uttrycker mig så.

Upp till toppen
Annons: