Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1687 ggr
Kasumi
2018-12-22 01:58

Lindra mensen tips

Hjälp mej tjejer/kvinnor! Hur gör ni med eran mens? Är ni helt naturliga och låter det blöda fritt och typ tar nån Alvedon etc. mot värken, eller använder ni någon form av preventivmedel? Typ tabletter för att lindra blödningarna, spiral, p-stav/spruta, p.piller/minipiller etc. etc. Berätta :D Jag är helt 100% naturlig och har vart i 6 år, innan åt jag Cerazette i 2 år och hade inte mens under hela den perioden. Jag börjar fundera på att lindra den igen då jag har rikliga blödningar och väldigt mkt värk varje månad, så börjar helt enkelt bli leds. Så behöver alla tips/idéer jag kan få. Ber om ursäkt om jag ej svarar på just din kommentar, jag är inte dryg, jag läser allt men är allmänt stressad och upptagen atm. Tack på förhand, ha ett underbart nytt år! :))

Annons:
Emki
2018-12-22 02:49
#1

Jag har vääldigt rikligt med blödningar och mycket värk och kan oftast inte ens jobba då det blöder igenom om jag inte byter varje/varannan timme. Inom vården är det inte alltid så lätt att kunna springa på tossi varje timme. Så jag lindrar med ppiller. Hade pstav förut vilket funkade super tills jag var tvungen å byta till en ny, konstanta - men mindre blödningar i ca 1 år. Även en sväng av spiral, men funkade inte de heller. Ville inte gå tillbaka till ppiller med så mycket hormoner, men hade inget val. Så ppiller är det som funkar bäst för mig just nu, du kan styra å ställa med mensen som du vill. Jag brukar ha emellan månaderna bara för att, det känns som att inte ha någon mens alls på 1 år kan vara ohälsosamt? Jag vet inte.. är väl för att det just är en naturlig grej. Och man stoppar den vanliga cykeln. Så var 4-6 månad brukar jag ta sockerpillerna också :) Hoppas du fick några tips. Har du provat menskopp? Isåfall funkar det bra?

Kasumi
2018-12-22 08:54
#2

#1 Okej träligt att p.piller är det som funkar bäst, det är just pga. hormonerna jag tvekar med p.piller. Men jag vägrar det inte utan kan tänka mej att börja äta det, provade p.piller innan jag åt minipillrena. Usch din mens låter inte rolig, jag jobbar inte alls och under min mensvecka brukar jag isolera mej dom dagarna jag blöder mest, men att vara inne 4 dagar i streck varje månad är fan inte kul, nu vill jag leva mitt liv och inte låta mensen styra det längre :) Har inte provat menskopp, tkr det känns ohygieniskt. Kör med tamponger och bindor och kastar ju dom sedan. Menskopp återanvänder man väl?

Emki
2018-12-22 10:12
#3

#2 Ja menskoppen återanvänds, har inte heller velat använda kopp pga hygien. Men hört att dom ska vara effektiva. Jag tycker det är superskönt att ha hittat en lösning, dock var det allra bäst med pstav. Inga hormonella rubbningar osv, då den avlöser samma mängd hormoner hela tiden. Med ppiller kan det ju gå mycket upp å ner då man kan glömma bort, ta annan tid osv. Dock kan man ju ha oregelbunden mens i ca 6mån när du stoppat in staven, men sen för dom flesta för försvinner eller minskas mensen. Min försvann somsagt helt, och man behövde inte tänka på att ta ett piller varje dag och komma ihåg att förnya recept om du skulle iväg och grejer.

Namiko
2018-12-22 10:49
#4

Jag hade hormonspiral och var i princip mensfri i 8-9 år men tog ut den då jag började få för mycket biverkningar på slutet. Började med spiral dels som preventivmedel och dels för att min mensvärk var rätt extrem och den var nära att golva mig vissa månader.

Sen spiralen försvann har jag kört helt naturligt. Jämfört med innan spiralen har jag kortare mens samt min pms och mensvärk är i princip helt borta. För att bli av med det lilla obehag jag känner så tar jag fänkålsfrön istället för värktabletter och man kan även ta 1/8 tsk torkad ingefära 3 gånger om dagen för att minska blödningen. Det finns vetenskapligt bevis på att det fungerar, video för dom som är intresserade.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

OlgaMaria
2018-12-22 12:32
#5

Omega 3 varje dag hjälper mycket mot mensvärken och förbättrar även PMS-besvär. Vet inte om det har någon effekt på blödningsmängd. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23642943/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emeliiiiieee
2018-12-23 21:35
#6

Jag har en väldigt besvärlig mens, blöder igenom en tampong och förlossningsbinda på 1 timme. Lever på citodon under mensen då jag har så ont. Nu har jag pstav och har inte haft mens på 1,5 år och det är det bästa jag valt.

Annons:
Kasumi
2018-12-29 02:31
#7

#3 Vad tror du är bäst av spiral och stav? Stavar kan väl börja vandra? Eller har jag bara hört "skräckhistorier". Men det kan väl iaf inte en spiral göra om jag fattat rätt.

Kasumi
2018-12-29 02:33
#8

#4 Jaha oj hade du samma spiral i 9 år eller bytte du var 5:e år ca? Förstår du tog ut den tillslut iaf, känns lite weird att inte ha mens på 9 år. Ska kolla videon, tack :)

Kasumi
2018-12-29 02:33
#9

#5 Tack för din kommentar :)

Kasumi
2018-12-29 02:35
#10

#6 Oj men fy, det låter verkligen hemskt. Riktigt så illa är det inte för mej. Skönt du nu äntligen hittat en lösning!

Namiko
2018-12-29 10:03
#11

#8 Jag bytte spiral en gång. Att vara mensfri var helt underbart och jag har inte riktigt vant mig vid att ha den igen än.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Scorpio97
2018-12-29 10:39
#12

Jag har egentligen en ganska lätt mens, blöder relativt lite och behöver sällan mer än 1-2 Ipren. Så jag ska absolut inte klaga. Jag tar dock ändå p-piller för att slippa mensen. Främst för att jag gärna simmar flera gånger i veckan och det "kan jag inte" med mens. Tycker tamponger är väldigt obekvämt och menskopp har jag inte lyckats få in. Sen tycker jag helt enkelt inte om att ha mens, jag tycker det är väldigt drygt och lite psykiskt jobbigt. 

Så jag äter p-piller enbart för att kunna ha mensen mer sällan, några få gånger per år. En del tycker att det är "onödigt" att använda hormoner när man har så lätt mens men för mig är det värt det.


//Jessie

Kasumi
2018-12-29 11:12
#13

#11 Ja jag var mensfri i 2 år då jag åt Cerazette, det var verkligen helt underbart men jag kände att det kändes "farligt" o konstigt att inte ha mens en endaste gång på 2 år så jag slutade äta dom. Nu är jag dock inte intresserad av minipiller igen, så funderar starkt på en spiral som jag tänkte att jag ska ha i typ 5 år :)

Annons:
Kasumi
2018-12-29 11:13
#14

#12 Du gör helt rätt, att lyssna på dej själv o göra precis vad du vill. :)

Emki
2018-12-29 14:01
#15

#7 är nog ytterst sällan, om ens någonsin dom "vandrar" jag har aldrig hört det. Pstaven omfamnas ju av vävnaden innanför huden, så den "fastnar" där. Barnmorskan fick hålla på ett bra tag för att få ut min första stav för den satt så, så det behöver du nog inte vara orolig för. Och spiral tyckte jag personligen gjorde sjukt ont å stoppa i, har dock väldigt låg smärttröskel. Och hade mkt värk efteråt, så tog ut den ganska snabbt då det inte alls var för mig.

Kasumi
2018-12-29 14:33
#16

#15 Okej, ja det låter logiskt. Jag ska fundera lite, men tror det lutar mest åt p.piller än spiral/stav. P.piller har jag hört är bättre än minipiller iaf.

Thotis90
2019-02-16 13:36
#17

Jag har endometrios och mår fruktansvärt dåligt när jag har mens, så jag går på dubbel dos Gestrina (minipiller) för att ta bort både mens och smärtorna. Har nu varit blödningsfri och smärtfri i 3.5 år.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Gaara
2019-02-26 16:45
#18

Ja alltså. Jag använder menskopp and thats it. Är väl en sån som har turen att inte ha så grov mensvärk.

powerade
2019-02-27 16:17
#19

Jag blödde normalt medans jagvar utan ppiller tog aödrig alvedon för de hjäöpte inte o.s.v vissa gånger gick de bra med lite värk men en gång mådde jag så dåligt kräktes o blev svart för ögonen o kallsbettades o hela jag skakade. Började sen med ppiller när jag var typ 17? Har till o från ont nu också med det är liksom bara värk. Blöder typ hälften och slutar helt 1 Dag tidigare.

Upp till toppen
Annons: