Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1826 ggr
Fransu
2018-12-19 12:02

Nyckelben, läskigt?

Fick en kommentar på jobbet idag att jag borde lägga på mig lite hull eftersom mina nyckelben är för tydliga enligt honom. Det var både läskigt och okvinnligt enligt min kollega. Jag tror inte att jag själv har funderat över mina eller andras nyckelben innan. Och kommer inte göra det i fortsättningen heller.

Men är det något ni brukar lägga märke till hos människor? Om nyckelbenen syns eller inte?

(Den här kollegan som sa detta till mig säger mycket konstiga saker. Han har sagt mycket värre saker till mig genom  åren, så jag är inte ledsen över detta. Bara nyfiken på hur andra tänker kring nyckelben, om man ens gör det. 🙂)

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Milkshake
2018-12-19 12:10
#1

Absolut inte något jag ens tänkt på. Men vilken idiot till kollega som tror att hans åsikt om andras utseende är något att bry sig om.

Surpan
2018-12-19 12:16
#2

Men gud vilken knäpp kollega. 

Det vanligaste skulle jag säga är väl att nyckelben anses vara väldigt sexigt och vackert?

Själv är det inget jag tänker på direkt, men jag fullkomligt hatar när folk rör mig över nyckelbenen. Det känns läskigt.

/Surpan

Russinlimpa
2018-12-19 12:21
#3

Jag tycker synliga nyckelben är väldigt attraktivt på både män och kvinnor. Min sambo håller inte med mig dock. Så är väl olika för alla. :)

Maria
2018-12-19 12:31
#4

Förr när jag var smalare så syntes mina nyckelben rejält.

Märkligt dock att kommentera någon sådan sak till någon annan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stallmima
2018-12-19 13:09
#5

Men hallå!  det går ju inte att "beställa" hull till vissa kroppsdelar! Mina nyckelben står också ut vilket jag tycker är lite irriterande men som sagt det går inte att göra speciellt mycket åt saken, alla ser olika ut.

thistletoe
2018-12-19 13:19
#6

Även på mig, som har rätt mycket överhull, så syns nyckelbenen relativt tydligt. Jag håller verkligen inte med din kollega att synliga nyckelben skulle vara oattraktivt, snarare tvärtom.

Annons:
OlgaMaria
2018-12-19 13:20
#7

Eftersom du frågar så ja - jag får en obehaglig känsla av väldigt tydliga nyckelben - det har något att göra med att de känns sköra - jag känner själv att jag vill skydda mina nyckelben och därför kan jag känna lite obehag när man ser andras väldigt tydligt. Men kan nog lika gärna vara folk som tycker det är sexigt eller vackert när man ser dem tydligt så som #2 skriver. Hur som helst skulle jag aldrig kommentera något sådant, men nu verkade du undra vad folk tänker om det. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2018-12-19 13:45
#8

Inte acceptabeltatt en kollega alls kommenterar utseendet!

Linn Is The New
2018-12-19 14:27
#9

Tycker du ska prata med din arbetsgivare/chef om vad din kollega har sagt. Oacceptabelt på en arbetsplats. Även onödigt påhopp i alla lägen.

Jag har själv fått till mig att killar skulle tycka tvärtom- att nyckelben är väldigt sexigt. Men det av dem killar jag har pratat med, och majoriteten av dem föredrog att nyckelbenen syndes lite extra.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Fransu
2018-12-19 15:42
#10

Intressant att läsa era svar. Jag har som sagt inte funderat över nyckelben innan jag fick kommentaren idag, varken på mig själv eller andra.

Angående kollegan som kommenterade. Han är helt gränslös. Alla vi på jobbet får kommentarer om allt möjligt. Han är riktigt elak emellanåt. Och sexistisk.  Kommentaren idag var ganska "snäll" i jämförelse med tidigare kommentarer som haglat genom åren. Eftersom jag aldrig reflekterat själv över mina nyckelben så var det inte särskilt känsligt. Ibland har han ju lyckats pricka in något jag haft komplex över som yngre, och det var jobbigare att höra. Att bli påmind. Trots att jag idag är äldre och tar mina skavanker mer ro.  Vi har försökt prata med honom om detta, även tagit upp det med chefen. Som i sin tur pratat med mannen. Men inget hjälper. Man får helt enkelt inte ta åt sig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tiger tok
2018-12-20 22:41
#11

Jag tycker det är fint med synliga nyckelben.

Stallmima
2018-12-21 09:48
#12

#10 Det kanske är dax att ta upp detta med facket och ha en riktig diskussion om det här, du ska inte tåla detta med bland annat sexistiska kommentaren du beskriver.

Kasumi
2018-12-22 01:48
#13

Synliga nyckelben är kvinnligt och attraktivt, jag har synliga nyckelben och nöjd över detta. Liksom alla snygga modeller, kändisar jag tycker har ju det :D Dock tkr jag dom är lite äckliga, alltså att känna på. Men jag tkr hela skelettet är rätt äckligt att känna på over all, revben, knäskålar, knogar osv. Har allt detta väldigt synligt då jag väger rätt lite tyvärr. Tkr iaf inte du ska fundera mer över detta, alla är vi olika och tkr olika. Din kollega verkar väldigt osäker då han måste gå och kommentera andras utseende.

Annons:
Skogsväsen
2018-12-26 01:00
#14

Ang. nyckelben så har jag själv tyckt att mina nyckelben har varit lite för beniga, för man har sett revbenen under dem också. (nära "mitten") Nu när jag har gått upp 5kg och magen börjar bli lite större så syns endå dessa ben under nyckelbenen.. Så jag antar att det är så jag ser ut och att gå upp i vikt inte riktigt hjälper för min del iaf.

Men aa, jag har inte tyckt om att benen har synts sådär så jag har ogillat att ha linne rätt så mycket pga det. (känt mig benig). Men nu bryr jag mig inte längre. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Mooniq
2018-12-27 17:44
#15

Numera ser jag ut som barbapappa så nyckelbenen är inbäddade.. förr var jag smal, lång nacke, ofta uppsatt hår skuldror och nyckelben som antagligen "låg utanpå" kroppen om nån hade vågat nämna dessa .. Tycker det är ett påhopp att nämna dem och din kollega har absolut inget med din kroppsform att göra. Jag jobbar på Trafikverket och vi har en rejält hög uppförandekod på arbetet, där det jobbas aktivt med att sätta gränser för vad som är ok och vad som inte är ok. Tycker att du ska prata med högre chef om detta, för samma kollega kanske går runt och tycker en massa annat om andra personer - det enda kollegan ska tycka är att ni är i samklang på jobbet och att ni alla är utbildade för det ni gör och att ni kan samarbeta.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Forest]
2019-01-20 20:12
#16

Jag såg benig ut i 3 år efter fått min son. Då var det inte nyckelbenet som jag ogilla mest utan benigheten i helhet höftbenen såg man bröstben/revben knacka på benen lät 😩 Jag tycker inte nyckelben är fult om man inte ser för undernärd ut tvärtom det kan vara fint. Tycker inte du ska ta åt dig och tycker inte personen har rätt att utrycka sig öht om detta. Vad han gillar behöver han inte se på dig då ni är arbetskamrater och inget annat.

powerade
2019-01-21 13:33
#17

Jag vet många som tycker det är snyggt att man ser nyckelbenen tycker själv om det. Är ingen skillnad om jag väger 60 eller 70kg på mina nyckelben. Bara för du lägger på dig några kilon behöver inte dölja dom, dom kan stanna kvar ändå så ignorera den tomten o va nöjd

Upp till toppen
Annons: