Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1158 ggr
Danell68
2018-11-29 07:28

Migränyrsel

Hejsan! Jag misstänker att jag lider av migränyrsel. Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter runt detta?

Annons:
Maria
2018-11-29 07:36
#1

Jag tycker att du ska få din yrsel utredd ordentligt och inte själv gissa diagnos.

Besök din vårdcentral eller skicka en egenremiss till en neurolog.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-29 07:50
#2

Såg nu att jag svarat dig på en annan sajt och du har ju en tumör och väntar på röntgen så du kanske ska avvakta resultatet.

Jag förstår att du är orolig och försöker hitta alla möjliga förklaringar men försök att inte oroa dig för mycket och oftast så hjälper det inte att googla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2018-11-29 08:02
#3

Nej, det är inte så bra att Googla på olika diagnoser, i regel ökar bara oron. Om du har vårdkontakt så prata med dom. Kanske finns någon som kan bena ut problemen så du slipper gå och oroa dig under tiden du väntar på behandling. Önskar dig lycka till och hoppas det ger sig, yrsel är jobbigt att hantera…Mvh/WL🌺

Danell68
2018-11-29 14:40
#4

Jag ska avvakta röntgensvar och sen ta det vidare. Min läkare på ÖNH har nämnt yrselmigrän vid nåt tillfälle. Det är väldigt mycket dom stämmer in på det. Hoppas mer på att mina besvär kommer från det än min tumör. Då har jag möjlighet att påverka vilket gör mig lite hoppfull.

Lussan20
2018-11-29 15:14
#5

Det är klart du känner så, jag förstår det. Så gör man i din situation. Det kan säkert vara annat än tumören. Själv drog jag med migrän, ögonmigrän och får ibland fortfarande synbortfall och fenomen då jag får ett anfall, även om de är färre nu än förr. Behåll hoppet, tänk på att det alltid går att göra något åt allt…Prata med vården ifall det inte ger sig…Mvh/WL🌺

Maria
2018-11-29 15:21
#6

Nu blir jag lite nyfiken. Din tumör följs alltså på ÖNH och inte på neurologen. Är det beroende på placering?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Danell68
2018-11-29 15:47
#7

Precis Maria. Min tumör växer på balans/hörselnerven. Därav ÖNH.

Maria
2018-11-29 15:49
#8

Aha men om du skulle opereras görs även det på ÖHN eller är det en neurokirurg som gör ingreppet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Danell68
2018-11-29 15:59
#9

Ärligt talat så vet jag inte det 🙂

Maria
2018-11-29 16:02
#10

Vi får hoppas att det inte går så långt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2018-12-02 22:17
#11

Jag har migrän och kan då drabbas av yrsel. Men så har jag även haft problem med kristalmerna i öronen som ger mig rigäl yrsel som gör mig åksjuk 😵 Jag skulle tipsa dig om kontakta läkare för få rätt svar på varför du får yrsel och vad man kan göra åt det.

FataMorgana
2018-12-03 16:06
#12

#0 

Här har du diagnos kriterierna för vestibulär migrän / migränyrsel. 

https://vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/sakkunniggrupper/ako-skane/fortbildningsmaterial/huvudvark-och-yrsel-27-september/migran-och-yrsel.pdf

Men om du nu har en tumör som sitter direkt på balansnerven så förstår jag inte hur läkaren skulle mena att din yrsel inte beror på det. Jag blev ju själv skickad på MRT för hjärnan just för att utesluta tumörer eller artärer som trycker på balansnerven och eftersom det inte hittades något fick jag diagnosen vestibulär migrän och för att diagnoskriterierna uppfylldes för det. Men åtminstone verkar du ändå vara under behandling.

#11 

Är du helt säker på att det är kristaller? Karusellyrsel som gör en åksjuk är nämligen typiskt för vestibulär migrän också. Att kristaller lossar i öronen  brukar ske först när man bli över 60 (ibland som lite yngre) eller efter hårda slag mot huvudet. För att diagnostisera det kan läkaren göra provokationstests, men lider man samtidigt av migränyrsel ska man inte göra provokationstestet under en tid där migränyrseln pågår, för annars blir det falskt positivt.

[Forest]
2018-12-03 20:47
#13

12 varit hos läkaren och då sa dom kristallsjukan. Jag fick övningar och när jag var Sjukgymnastik för få klart även med min nacke diskbråck så fick jag mer övningar på kristallerna. Ingen har nämnt det du nämner o då har jag migrän varannan månad 4 dagar (2 dagar innan mens börjar det) ingen medicin hjälper 100 % men håller det väl lite nere 4 dagen är jag dock helt sängliggande med öronproppar och handuk över huvudet. Går jag ut så är det runt huset med luva nerdragen o solglasögon på vi har hundar. Kanske skulle kolla lite närmare kring min yrsel tyvärr så är våran vårdcentral rätt lama o skickar än inte vidare för kanske mer grunlig undersökning. Min mamma led mycket av yrsel o dom sa väl något om ärftlig 😬

Annons:
FataMorgana
2018-12-04 11:07
#14

#13

Många läkare är tyvärr alldeles för snabba på att diagnostisera kristallsjuka så fort någon lider av karusellyrsel utan att undersöka saken vidare. Har också läst att vestibulär migrän är en väldigt underdiagnostiserad sjukdom för att många läkare inte ens känner till det. Men diskbråck i nacken kan också orsaka yrsel. Tänker att om din vårdcentral inte kan hjälpa dig mer än så, att du borde ha rätt att få gå till en neurolog som hjälper dig vidare med att reda ut din yrsel ordentligt, både med tanke på nacken och på migränen.

Jag behandlar mig själv med kosttillskott. Folat och magnesium tog jag ändå sen längre tid eftersom jag hade folatbrist och vadkramper i benen. Sen när migränyrseln blev till ett problem och jag fick yrsel flera dagar i veckan började jag också med vitamin b2 i hög dosering och mattram. Dagsbehovet av b2 ligger bara mellan 1 och 2 mg, men jag läste att i studierna där dom behandlade migrän använde de 400 mg om dagen. Mitt preparat är bara 40 mg, men det är den aktiva formen Riboflavin -5- phosphat och det har hjälpt mig ganska bra. Mina attacker är inte lika kraftiga längre och varar inte lika länge. Dessutom uppträder de bara alla två till tre veckor och inte flera gånger i veckan som förr. Du kan ju ta och läsa här om du vill. 

https://passionforhalsa.se/mattram-orten-mot-migran

https://huvudvark.se/nyhetsinlagg/darfor-far-vissa-migran/

[Forest]
2018-12-04 22:12
#15

14 tusen tack ska läsa och jag får någ behöva kräva mer helt enkelt ibland är det skönt att läsa på lite o sen skriva ner vad man vill ta upp samt fråga mer om 👍👍👍

Upp till toppen
Annons: