Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 543 ggr
Skogsväsen
11/21/18, 7:22 AM

Första riktiga jobbet... Säga upp mig?

Jag har jobbat som utvecklare i ca 10 veckor med ett system som är väldigt stort men jag har arbetat för långsamt med mina uppgifter och har även haft för svårt för mig så de kan inte låta mig fortsätta jobba som utvecklare. (Vilket är det jag vill jobba med). Istället har de erbjudit mig att arbeta som testare, något som jag har jobbat med nu den senaste tiden och det har gått bra, men är inte lika roligt. Så jag funderar på att säga upp mig, vilket känns jättetråkigt för jag tycker om företaget, miljön och personerna. Det är ett väldigt bra företag i mina ögon som lyssnar. Men tyvärr var jag för dålig för att jobba med det jag blev anställd för… det känns inte bra heller att sluta jobba efter inte ens ett halvår har gått på cv:t liksom. Men det kanske är okej endå? Kanske skulle något företag vara villig till att anställa mig? Även fast jag är dålig?

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Maria
11/21/18, 7:27 AM
#1

Med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut så är kanske testare ett bra alternativ för dig. Du verkar också ha hamnat på ett företag som är bra och lyhörda mot sina arbetstagare så det är också en stor fördel.

Du tycker om företaget, miljön och arbetskamraterna och det är ju jättebra. Det är inte alltid att just arbetsuppgifterna är roliga. 

När jag tänker tillbaka på mitt yrkesliv så har jag haft riktigt usla arbetsuppgifter emellanåt men saker och ting ändras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Wony
11/21/18, 8:08 AM
#2

Jag tänker att det är bättre att du försöker jobba kvar om du trivs i övrigt. Kanske kan du bli bättre under tiden och kunna få roligare uppgifter framöver? Och om inte annat så samlar du på dig erfarenhet som kan hjälpa ifall du vill söka dig vidare senare.

Honestyisdead
11/21/18, 12:16 PM
#3

Dumt att säga upp sig från ett bra företag.

Om du är långsam när du jobbar med det du vill lär ju ingen annan anställa dig för det. Du borde uppskatta att du fick andra uppgifter istället för att få sparken. Du klarar ju det jobb du har nu och trivs med arbetsplatsen. Du ska inte räkna med att du får ett sådant jobb igen. Ta vara på det.

oh-la
11/21/18, 1:35 PM
#4

Säg aldrig upp dig om inte situationen är ohållbar, eller det finns andra anledningar till att du känner att du måste gå. Du måste inte ha sagt upp dig för att söka nya jobb. Gör istället så att du stannar, men ser dig om efter annat om du känner att du inte vill stanna. Då behöver du heller inte ta ett jobb som känns sådär för att du måste. Bättre att hålla igång och arbeta, och byta om en bättre tjänst dyker upp. Man vet heller aldrig hur arbetslösheten ser ut eller hur länge den varar. Om du har rätt till a-kassa har du även karrens innan du får pengar om du säger upp dig själv.

Maria
11/21/18, 1:38 PM
#5

#4 Bra tips. 

Man kan som sagt söka hur mycket jobb som helst så länge man bara inte säger upp sitt nuvarande och hamnar i arbetslöshet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skogsväsen
11/21/18, 9:53 PM
#6

#5 håller med om bra tips.

Tack till alla som svarat, har tagit till mig det. #3 jag hoppas att du har fel med att ingen skulle vilja anställa mig. :) och ja, det hade nog passat bättre att jag började arbeta på min arbetsplats lite senare i livet…

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: