Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1969 ggr
tlover
11/20/18, 12:42 PM

Anser du att abortgränsen ska sänkas?

Jag håller på att se en dokumentär om Abort på Netflix. Den är ju gjort i USA där dom har betydligt fler restriktioner och större anti abort rörelse än i Sverige men jag undrar, hur mycket större?

Det är ju endel partier till och med som vill sänka gränsen för abort.

Vad tycker du som kvinna? Bör gränsen för abort sänkas?

l'm back

Annons:
tlover
11/20/18, 12:43 PM
#1

Jag anser inte att den ska sänkas, jag tycker att det är något kvinnan ska bestämma (bestämma över sin egen kropp).

Skulle gränsen sänkas ökar risken för olagliga aborter vilket ökar risken för kvinnoliv för aborter har alltid och kommer alltid att ske.

l'm back

[NeferNefer]
11/20/18, 12:55 PM
#2

Jag svarade nej av samma anledning som du anger, tlover.

Anne.K
11/20/18, 2:12 PM
#3

Jag svara nej. Tycker inte någon annan än kvinnan själv ska få bestämma över sin kropp. Tänk så många liv som kan bli förstörda pga. att en kvinnan tvingas behålla ett barn hon egentligen inte vill ha/har möjlighet att försörja/ etc. Det förstör både kvinnans liv och även barnets liv. 
Och så skulle det medföra att olagliga aborter ökar, vilket kan vara livsfarligt för kvinnan då det blir väldigt farliga metoder.

Så nej, man ska inte sänka gränsen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Livingthelife
11/20/18, 2:14 PM
#4

Nej. Min kropp och ingen annan bestämmer över den förutom jag själv.

Grodan
11/20/18, 2:24 PM
#5

Jag kunde inte svara då jag inte vet vad det rör sig om för gräns… Ålder på kvinnor, ålder på fostret? Eller något annat?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
11/20/18, 2:33 PM
#6

För mig handlar inte frågan om vad vi anser, den gränsen har vi ju redan satt och den är rimlig när förhållandena för dem gäller. Jag svarade Ja för att jag tror att den kommer att behöva sänkas för att förhållandena fortfarande ska gälla. MEN! Att vi borde göra nya undersökningar och se om det stämmer; eftersom resultaten vi baserat nuvarande gränsen på är så gamla. Gränsen behöver dock kanske inte sänkas så mycket, beroende på vad ny data säger.

Oron för illegala aborter och dess risker med en sänkning är legitim och är troligen en faktor man tar med i bedömningen. Så för mig är detta inte en moralfråga, den är redan besvarad som sagt även om alla inte håller med den, utan att vi behöver se om forskningen fortfarande stämmer. Detta borde inte vara en partifråga! Det är sånt här bl.a. som jag ogillar med politik, forskning talar för sig själv och partier har inte med det att göra och ska inte försöka blanda sig i!

Finns det fler partier än SD som tycker att gränsen ska sänkas?

Annons:
Maria
11/20/18, 2:48 PM
#7

Jag svarade såklart nej. Vi ska behålla våra gränser.

Jag har en undran bara. Hur många kvinnor rör det sig om som begår abort så sent? Jag tror inte det kan handla om så många så frågan är ju så att säga en ickefråga egentligen tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
11/20/18, 2:53 PM
#8

I nederländerna så är gränsen 24 veckor och jag tycker det är helt otroligt. I vecka 20 så kände jag och min man tydligt av hur min bebis sparkade. :/

Gronstedt
11/20/18, 3:03 PM
#9

#6: Politiken handlar om att avgöra hur utvecklat fostret ska vara för att abort ska förbjudas. Självklart måste olika partier och politiker få framlägga och vid behov diskutera sina åsikter om det! Det finns ingen vetenskaplig sanning som säger var den gränsen ska gå. 

Vetenskapen kan bara tala om när de olika utvecklingsstegen inträder.

tlover
11/20/18, 3:37 PM
#10

#5 När man pratar om abortgränsen är det åldern på fostret.

I Sverige är det fri abort för alla kvinnor i Sverige (även de som inte är svenska medborgare) upp till och med vecka 18. Efter vecka 18 men innan vecka 22 så kan man vid speciella fall få tillstånd från rättsliga rådet vid socialstyrelsen men då behövs särskilda skäl.

https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Regler-och-rattigheter/Abortlagen/

l'm back

SuperLimm
11/20/18, 4:55 PM
#11

Jag svarade nej men jag är väldigt kluven i frågan faktiskt. Redan i vecka 12 ser det ut som en liten liten människa. jag tänker lite som #6, att forskningen måste ses över ordentligt och att man utefter vad den visar får ändra eller inte ändra var gränsen ska gå.

Mvh Linn

Calcifer
11/20/18, 5:07 PM
#12

Oavsett vad forskningen säger så kommer människor alltid ha olika åsikter kring när det är lämpligt att göra abort, om man nu ens är för abort överhuvudtaget. De som av religiösa skäl anser t:ex att livet börjar i samma sekund sperman når ägget och att det från det ögonblicket är ett barn och ingenting annat kommer motsätta sig abort även om forskningen skulle komma fram till det ena eller det andra.

Själv säger jag ett starkt NEJ. Här finns en video angående vilka lagar som finns i USA och vilka konsekvenser de för med sig, men framför på ett informativt och roligt vis. Så illa vill vi inte få det i Sverige.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[IdaSoren]
11/20/18, 8:30 PM
#13

Nej, absolut inte. SKÄMS över att vi överhuvudtaget börjar ha den diskussionen i Sverige.

Ska vi ändå prata om vetenskap så finns det åtskilliga vetenskapliga artiklar som visar att en sänkt abortgräns INTE leder till färre sena aborter, det ENDA som följer av det är att fler kvinnor dör till följd av osäkra aborter. Detta är inte en fråga om foster och huruvida de skulle överleva i en viss ålder, detta är en fråga om kvinnors hälsa och ingenting annat.

Annons:
Magi-cat
11/20/18, 9:00 PM
#14

Nej, den ska inte sänkas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vendelay
11/20/18, 9:26 PM
#15

Jag tycker att det är en helt sjuk diskussion. Varför skulle någon vara för att sätta fler oönskade barn till världen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tuulikki]
11/21/18, 12:25 AM
#16

Nej. Bara för att gränsen sänks kommer inte antalet aborter göra det. ”You can never ban abortion, you can only ban safe abortion”

TatsuOni
11/21/18, 10:34 AM
#17

Nej, den ska inte sänkas.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Lona
11/21/18, 12:54 PM
#18

#15, Jag håller med dig, men det finns ju folk som tänker så. Jag har en vän som adopterat bort två barn då hon tycker att även ett foster är ett liv som man med andra ord inte bara kan ta bort. Hon är inte religiös, det är bara hennes inställning. Själv skulle jag definitivt inte föda fram ett barn som jag verkligen inte ville ha, då skulle jag hellre göra abort.
Knepigt ämne, det där.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Novachan
11/21/18, 1:16 PM
#19

Att sänkt gräns skulle leda till färre aborter, eller färre senare abort, tror jag inte alls på. Antalet aborter är inte vad abortlagen är till för. Om att sänka antalet aborter är en motivering till sänkt abort så har man missat poängen med att gränsen kan behöva sänkas - för att fortfarande följa abortlagen.

https://www.varldenidag.se/ledare/dagens-abortlagstiftning-ar-skriande-orattfardig/reprjs!Edye5DbGwGjThBr03AhNw/

Vissa delar av aborter tycker jag är hemska hur man hanterar dem och jag tror folk inte är medvetna om dem - man tror att det är som förr men vissa riktlinjer ändras, t.ex. alla foster dödas inte med en injektion innan aborten, vissa foster överlever aborten och får självdö istället - dessa foster har hanterats olika (dö i en kall skål eller varm omsvept i en filt, men ingen human dödshjälp). Jag syftar på att man kan vara human och erbjuda en snabb död istället för en utdragen, oavsett hur mycket eller vad vi tror att ett icke livsdugligt foster känner - man vet fortfarande inte (jag hittar ingen ny fakta som motsäger det) när ett foster börjar känna smärta men forskare enades om att foster inte känner smärta före den 13:de graviditetsveckan enligt en artikel som publicerades 1998 (https://www.vardfokus.se/tidningen/1998/nr-2-1998-2/nar-borjar-ett-foster-kanna-smarta/). Alltså 20 år sedan vilket är lång tid forskningsmässigt, men andra studier som har varit grund till beslut om gränsen kan vara äldre än så då lagstiftningen om fri abort började gälla 1975. Sådana här lagar behöver uppdateras med ny forskning - stämmer fortfarande den gamla, om inte behöver lagen justeras. **Om det skulle handla andra ställningstagande än vad abortlagen redan bygger på handlar det inte längre om abortlagen utan om att man vill ha en ny lag som ersätter den gamla.
**

När Sverigedemokraterna använde bl.a. motiveringen om att vilja sänka antalet aborter med deras förslag om sänkning av gränsen kan jag tänka mig en dold agenda bakom - om man verkligen inte fattat att att sänkt gräns inte kommer leda till färre aborter. Även fast jag tror att det inte kommer leda till det, iaf inte i en så pass stor omfattning , så tänker jag att den dolda agendan skulle kunna vara i stil med att man hoppas på att det ska leda till statistik som visar på ökat barnafödande och därför mindre behov av invandring…

Grodan
11/24/18, 11:40 PM
#20

#10 Ok. Tack för förtydligande. 

Jag tycker absolut att varje kvinna/flicka/tjej ska få bestämma själv om hon vill ha barn eller ej. Visst är det dåligt med oskyddad sex eller sex som leder till graviditet, i alla åldrar, men alla gånger är det inte planerat. Vi är för många på denna planet och jag struntar nog i vilken ålder fostret är i faktiskt. Alla måste få bestämma om de klarar av ett moderskap eller ej. 

Jag har själv gjort abort två gånger.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Kalli
11/25/18, 12:23 AM
#21

Nej, det tycker jag inte.

[Forest]
11/26/18, 10:42 AM
#22

Nej jag tycker inte den ska sänkas.

oh-la
11/26/18, 1:51 PM
#23

Jag tycker absolut att man kan utreda det. En lagstiftning som dagens blir problematisk när forskning samtidigt går framåt. Den lagstiftning vi har blev till i en tid när ett foster i de senaste veckorna för tillåten abort faktiskt inte alls gick att rädda och där man visste mycket mindre om fosters utveckling än man gör idag. På gott och ont går utveckling framåt och vi vet så mycket mer om fostret, om när det börjar känna, bli långsamt medvetet och faktiskt börjar bli något. Det kan vara så att en utredning kommer fram till att dagens lagstiftning fortfarande är adekvat och inte behöver ändras. Fantasrytiskt i så fall! Jag tycker däremot inte att någonting får vara så kontroversiellt att man inte ens kan utreda det. Abort är till viss del ett etiskt dilemma och man måste veta vad det faktiskt innebär. Det finns en slitning emellan det faktum att ett foster vid någon punkt är ett liv, det är redan klarlagt i dagens lagstiftning, och kvinnans rätt till familjeplanering. Det är inte helt enkelt, och därför ser jag gärna att man kikar på det. Personligen är jag inte emot aborter, men jag har fruktansvärt svårt för tanken på de senare aborterna och tycker nog att en abort efter mer än halva graviditetstiden utan fara för mamman eller där fostret är sjukt inte känns helt ok.

Sarah
11/28/18, 10:20 PM
#24

Rättigheter människor kämpat för ska absolut inte gå bakåt. Osmakligt att frågan ens är uppe på dagordningen.

Intehärutandär
12/18/18, 7:16 PM
#25

Tycker denna fråga är lika klurig alltid rent känslomässigt. Som änglamamma vet jag att alla barn f r  o m v 22 får begravas i egen grav. Men jag har hjälpt mammor f r o m v 16 att veta hur de ska få en begravning och egen grav med. 

Har bara tidigare missfall bakom mig (v5-11), men en dödfödsel på frisk barn i v39+6. RUL är inte 100 %. Jag kan inte relatera till dem som förlorat halvvägs, men jag har lärt mig att sorg inte ska jämföras. Detta är en känslig fråga. Jag som står med ett ben in i sorgen ser odrabbade som gör abort och drabbade som förlorar sina barn. Änglamammor som väntat sina regnbågar men fått avbryta för syskonen också ärvt samma sjukdom och står med dubbel, trippel och kvadrupel gravsten. 

Men, vi ska komma ihåg att sena aborter består av en väldigt liten %.

[IdaSoren]
12/18/18, 8:26 PM
#26

#25 Förlåt om jag låter okänslig, men att det finns personer som genomgått missfall/förlorat sina barn är väl totalt irrelevant i frågan om huruvida kvinnor ska ha rätt att bestämma om de vill behålla ett barn eller inte? Låter som ytterligare ett försök att skambelägga kvinnor som vill bestämma själva över sina kroppar.

Sedan spelar det ju heller ingen roll hur många % av aborter som är sena, eftersom en sänkt abortgräns inte leder till färre sena aborter.

För mig är detta solklart. Om vi ska ha en aborträtt - med allt vad det innebär - då ska det inte vara med "villkoret" att det är skamfyllt och att man ska ha bra anledningar yada yada, då ska det vara en självklar rättighet utan ifrågasättanden.

Aasi1
12/18/18, 8:41 PM
#27

Ja, jag tycker absolut den ska sänkas! Jag tycker vi jan gå en abortgräns som ligger i linje med våra grannländer. Gränsen för när ett foster ska kunna räknas som livsdugligt har pga modern sjukvård börjat allt mer närmat sig nuvarande övre abortgräns på vecka 22. Det finns fall då abort påbörjats står innan vecka 22 men att aborten slutförs efter v22. Då finns det ett gränsfall om det går att rädda eller inte. Jag anser att man behöver modernisera nuvarande lagstiftning efter de moderna medicinska förutsättningar som finns på att kunna rädda för tidigt födda. Självklart ska en kvinna ha rätt att göra abort men inte hur länge som helst. Därför tycker jag att det sk vara fri abort fram till v12 och sen fram till v18 efter en utredning . Det tycker jag är rimligt! Jag är själv kvinna!

Annons:
SuperLimm
12/18/18, 11:18 PM
#28

#27 Abort får bara göras till vecka 18. Sen måste man ansöka för att få göra senare och då senast till vecka 21. I vecka 22 räknas det inte längre ett foster utan ett barn och behandlas helt annorlunda i vården vid missfall/dödsfall.

Mvh Linn

Aasi1
12/18/18, 11:22 PM
#29

#27 Jag vet! Jag skrev att jag ville sänk så du måste ansöka efter vecka 12 och efter vecka 18 får man inte göra abort. Det finns fall då en abort påbörjas i vecka 21 men fullbordas i vecka 22. Med ny teknik kan man också rädda barn tidigare och tidigare. Därför bör abortlagstiftnigen moderniseras.

SuperLimm
12/18/18, 11:26 PM
#30

#29 foster som aborteras så sent som efter vecka 18 är det ju oftast något fel på dock. Jag har fått den uppfattningen att de foster inte skulle överlevt så länge utanför magen om de fått gå klart graviditeten. Men jag vet faktiskt inte säkert hur det funkar och hur frikostigt det är med att godkänna en så pass sen abort. Men jag håller med dig faktiskt. De flesta aborter jag känner till genom mitt jobb är mellan vecka 8-14 ungefär.

Mvh Linn

Aasi1
12/18/18, 11:37 PM
#31

Då skulle man också hindra de som gör abort pga "fel" kön. Har man sociala, psykiska eller fysiska hinder så ska man absolut få ansöka om abort efter v12. Men då är "fel" kön inte en godtagbar anledning.

thistletoe
12/19/18, 1:33 PM
#32

#31 abortera man pga barnets kön så är det väl bra att man aborterar? Sådana människor borde såklart inte få ha barn alls, och jag tycker inte man gör någon, inte minst barnet, en tjänst genom att låta det födas in i en familj som ogillar det pga dess kön. Lämplighetsintyg är nog effektivare mot könsbaserade aborter än sänkt abortgräns. Jag tycker för övrigt inte att gränsen ska sänkas.

Aleya
12/19/18, 4:06 PM
#33

För dom som undrar så får man skicka en ansökan till socialstyrelsen om aborten ska göras mellan v 18 och 22. Och då ska man ha goda skäl för att få göra det. Jag tycker vi har en bra gräns nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: